رادیو مجازی اتاق ایران:7 اردیبهشت 1404

پرونده خبری فرصت اقتصاد، ویترین صادرات – 52

بایدها و نبایدهای ورود به بازار ونزوئلا

امیر مهرپوریان، رئیس کمیته مشترک ایران و ونزوئلا معتقد است توجه و حمایت حاکمیت از تولیدکنندگان بخش خصوصی در حوزه صادرات یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در توسعه تجارت غیرنفتی با ونزوئلاست.

امیر مهرپوریان

رئیس کمیته مشترک ایران و ونزوئلا
12 اردیبهشت 1404 - 13:56
کد خبر : 85090
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سبد صادراتی به کشور ونزوئلا و به‌طور مشخص کشورهای آمریکای لاتین در چند محور خاص مورد توجه بیشتر است که اتفاقاً بخش خصوصی در این حوزه‌ها فعالیت و نقش پررنگ‌تری دارد. این دسته از کالاها و خدمات شامل تجهیزات صنعت حوزهٔ نفت و گاز و پتروشیمی، معادن و فلزات و تجهیزات حفر و کندوکاو معادن با آلیاژهای خاص، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، شرکت‌های تولیدکننده علم و های‌تک و دانش‌بنیان، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و مشاوره‌ای کشاورزی فراسرزمینی و پوشاک، کیف و کفش، مصالح ساختمانی، تولید و راه‌اندازی کارخانه‌های لبنی و مواد غذایی است.

با مطالعهٔ بازار در کشورهای مذکور؛ نیازها و مایحتاج زیادی وجود دارد که با توجه به حمل‌ونقل و هزینه‌های مذکور، دوری مسیر امکان‌سنجی صادرات این دسته از نیازها و کالاها مقرون‌به‌صرفه نیست.

در رابطه با ونزوئلا، نداشتن چهارچوب مشخص در نحوهٔ دریافت و پرداخت نقدینگی کالاهای صادراتی و وارداتی و نیاز به بانک عامل مورد تأیید طرفین، نبود مکانیزم معرفی محصولات و خدمات کالاهای ایرانی و ضرورت پیشنهاد نمایشگاه‌های دائمی در کشورهای هدف، دوری مسیر و نحوهٔ انتقال کالاها، کمبود پرواز تجاری، کارگو و قیمت بالای چارتر که تأثیر مستقیم در بهای قیمت تمام‌شده دارد، عدم پذیرش بارهای صادراتی با حمل‌ونقل دریایی از سوی شرکت‌های کشتیرانی به دلیل تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، عدم پذیرش و انجام بیمه از سوی شرکت‌های بین‌المللی جهت بیمهٔ کالاها و وسایل حمل‌ونقلی و تهیهٔ ضمانت‌نامهٔ بانکی و گارانتی از سوی کشورهای هدف از جمله مهم‌ترین موانع توسعهٔ همکاری‌های تجاری است.

به نظر می‌رسد، توجه بیشتر به بخش خصوصی و حمایت حاکمیت از تولیدکنندگان بخش خصوصی در حوزهٔ صادرات یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در توسعهٔ تجارت غیرنفتی با ونزوئلاست. از آن‌جا که شرکت‌های دولتی و وزارت‌خانه‌ها در حال حاضر مجری به انجام امور هستند (چه در امر بررسی بازار و چه در امر صادرات) فرصت کافی برای مشارکت بخش خصوصی به‌راحتی فراهم نیست.

رفع اثر تحریم کشتیرانی با همکاری حاکمیت کشورهای صادر و واردکنندهٔ کالا و خدمات، کمک به شناسایی بازار و شناخت بازارهای هدف، معرفی بانک عامل و متناظر آن بانک عاملی در کشور هدف، شرکت در نمایشگاه‌های اکسپو کشورهای مذکور و شناسایی بیشتر موارد مورد نیاز، تبدیل کمیتهٔ مشترک بازرگانی ایران و ونزوئلا به اتاق مشترک بازرگانی ایران و ونزوئلا و همچنین همکاری لازم جهت ایجاد اتاق مشترک ایران و کوبا و در پایان ایجاد تسهیلات لازم مالی و اعتباری جهت حضور تجار در نمایشگاه‌های اکسپو در کشورهای آمریکای لاتین علی‌الخصوص ونزوئلا و کوبا در جهت شناخت بیشتر و جذب سرمایه‌گذاری لازم از دیگر اقدامات اثرگذار در مسیر توسعهٔ تجارت خارجی با کشورهای آمریکای لاتین است.

در همین رابطه