اکنون شاهد افزایش واردات از کشورهای اتحادیه اروپا هستیم. اگرچه وقتی واردات کمتر از صادرات باشد، به خودی خود خوشایند نیست، اما این نشان از آن دارد که برجام توانسته رابطه اقتصادی ایران و اروپا را احیا کند.
با اینکه فعالیت بخش خصوصی در کشور چندان چشمگیر نیست، اما اشتغال در این بخش نسبت به بخش دولتی بیشتر است.
بر این باورم که باید سهام عدالت را هر چه سریعتر تعیین تکلیف کنند. به هر حال، خوب یا بد باید این این قانون عملیاتی شود.
کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم مانند سایر کشورها میتوانند بازار مناسبی را برای کالاهای ایرانی فراهم سازند. همچنین ما در بخشهایی به واردات مواد اولیه نیاز داریم که با گسترش همکاریهای تجاری خود میتوانیم این مواد را تهیه سازیم
در شرایط کنونی اقتصاد ایران، تغییر واحد پول ملی هیچ لزومی ندارد و یک بار اجرایی را روی نظام پولی کشور میگذارد که احتمال بسیار قوی وجود دارد که دولت نتواند از پس آن بر آید.
کاهش ساعات کاری زنان به تدریج باعث میشود تا زنان حضور کمتری در جامعه داشته باشند و به تبع این موضوع به مرور زمان از چرخه اقتصادی کشور حذف خواهند شد.
ساله قابل توجه درباره بودجه علاوه بر انبساطی بودن، این است که تامین منابع آن هم مشخص باشد، یعنی اگر قرار است هزینههای دولت در سال آینده ۱۰ درصد افزایش پیدا کند باید به تبع آن ۱۰ درصد درآمدها هم افزایش پیدا کند.
با نگاهی به بودجه سال جاری میبینیم برخی اهداف و پیش بینیها مانند درآمدهای نفتی محقق نشده است.
در رابطه با ورود مسکن به بازار سرمایه باید گفت که ماهیت این امر اقتصادی است و جنبه علمی دارد و معمولا در همه کشورهای دنیا انجام میشود.
در سال ۲۰۱۶ که میزان رفاه کشورها بررسی شد، ایران رتبه ۱۱۸ را کسب کرد، در صورتی که در سال ۲۰۱۵ بین ۱۴۲ کشور جهان ایران حائز رتبه ۱۰۶ شده بود.