رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران اعلام کرد

سکونت 2.2 میلیون تهرانی در بافت‌های فرسوده

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران می‌گوید: 2.2 میلیون نفر از جمعیت 10 شهر استان تهران در بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌کنند که 1.3 میلیون نفر از افراد در شهر تهران سکونت دارند.

11 شهریور 1396
کد خبر : 10000
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران گفت: 2.2 میلیون نفر از جمعیت استان تهران در 10 شهر این استان، در 6400 هکتار از بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌کنند.

محمد عبدالملکی با بیان اینکه ناپایداری، نفوذناپذیری و ریزدانگی از مهم‌ترین ویژگی‌های بافت‌های فرسوده شهری در استان تهران است، افزود: تهران، اسلامشهر، شهر قدس، گلستان، ورامین، شهریار، پاکدشت، ملارد، نسیم شهر و قرچک 10 شهر استان تهران هستند که مطالعات بافت‌های فرسوده در این شهرها انجام شده است.

این مقام مسئول در حوزه عمران و بهسازی شهری استان تهران اظهار کرد: از 77 هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور، 6400 هکتار آن در استان تهران قرار دارد و در شهر تهران نیز محدوده بافت‌های فرسوده شهری 3720 هکتار است.

وی بیان کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد 2 میلیون و 200 هزار نفر در استان تهران در بافت‌های فرسوده شهری سکونت دارند که از این یک‌میلیون و 300 هزار نفر در شهر تهران هستند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران یادآور شد: در سطح کشور56 هزار هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی داریم که از این 8 هزار و 800 هکتار در استان تهران، 5 هزار و 500 هکتار آن در شهر تهران واقع است.

به گفته وی، درمجموع 15.5 درصد سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور در استان تهران قرار دارد و 10 درصد سکونتگاه‌های غیررسمی در سطح کشور در شهر تهران قرار گرفته است.

عبدالملکی با اشاره به تعداد خانوارهای استان تهران در سکونتگاه‌های غیررسمی اظهار کرد: 2 میلیون و 300 هزار نفر از مردم استان تهران که شامل 561 هزار خانوار می‌شود در سکونتگاه‌های غیررسمی در این استان با حداقل امکانات و سرانه‌های شهری زندگی می‌کنند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران خاطرنشان کرد: مهاجرت مردم در دهه 50 و60 از سایر نقاط کشور برای سکونت در استان تهران، سبب شد بیشتر این افراد در سکونتگاه‌ها و بافت‌های فرسوده شهری ساکن شوند که هم‌اکنون از نظر کیفیت زندگی در نازل‌ترین شرایط در شهرهای اطراف شهر تهران زندگی می‌کنند.

وی، فقر شهری، گسترش نابرابری فضای کارکردی، بحران هویت و تنزل منزلت و آسیب‌های اجتماعی، تاب‌آوری پایین‌شهری و تنزل کیفی مسائل زیست‌محیطی را از مهم‌ترین معضل بافت‌های فرسوده شهری در استان تهران اعلام کرد.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران در پایان اظهار کرد: بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در دولت یازدهم و دوازدهم مورد توجه جدی دولت قرار گرفته و در جهت کارآمدی این بافت‌ها و هویت بخشی به آنها تاکنون در سطح استان تهران اقدامات مناسبی انجام شده است.

بنابراین گزارش، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی معتقد است: اندیشه بازآفرینی شهری راه‌حلی برای رفع بحران شهرهای غیرقابل زندگی است و راه‌حلی ترکیبی برای ارتقای کیفیت زندگی و هویت بخشی با احترام به مردم از مهم‌ترین سیاست‌های ما در بازآفرینی شهری در ایران به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: بازآفرینی شهری در چارچوب یک دستور کار قادر به بازتعریف هویتی فرآیندی و ساختاری شهر ایرانی برای خروج از چالش‌های معاصر توسعه به‌ویژه کاهش قابلیت زیست پذیری و تنزل کیفیت زندگی شهروندان است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در این مسیر همه بافت‌های فرسوده شناسایی شده و ۲۷۰۰ محله بد مسکن در ایران وجود دارد که در برنامه‌های ۱۰ ساله می‌توان مشکلات آن را برطرف کرد، البته باید بپذیریم مشکل محله‌های بافت فرسوده با یکدیگر متفاوت است و برای هرکدام باید برنامه‌ای را در پیش گرفت، لذا دنبال تقویت محله محوری در ایران هستم.

آخوندی با اشاره به اینکه تمرکز من روی بافت حاشیه‌ای و بافت فرسوده است، گفت: نمی‌توانیم مسئله مسکن بافت‌های فرسوده را در بیابان‌ها حل کنیم بلکه باید به دنبال حل این مسئله در درون بافت فرسوده باشیم و خوشحالم که رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که دنبال رفع مسئله مسکن بافت فرسوده هستیم.

درمجموع در سطح کشور بیش از 140 هزار هکتار بافت فرسوده شهری، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی وجود دارد که نیازمند بهسازی و نوسازی شهری است.

در همین رابطه