رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق مشترک انگلیس و ایران در دیدار با غلامحسین شافعی

انگلیس همکاری‌ خود با ایران در حوزه دارو و سلامت را ادامه می‌دهد

لرد نورمن لامونت، رئیس اتاق مشترک انگلیس و ایران ضمن تأکید بر لزوم تداوم همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور گفت: به دنبال راهی هستیم تا درآمدهای نفتی ایران به داخل این کشور بازگشته و همکاری دو کشور در حوزه سلامت و دارو توسعه پیدا کند.

02 مهر 1397
کد خبر : 15472
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک ایران و انگلیس در دیدار با رئیس اتاق ایران، ضمن انتقاد از عملکرد دولت آمریکا در برخورد با برجام، تأکید کرد: به اعتقاد دولت انگلیس، برجام یک دستاورد بزرگ بین‌المللی بود که متأسفانه آمریکا آن را نقض کرد. با این وجود اروپا به آن متعهد بوده و در تلاش است همکاری‌های خود را با ایران ادامه دهد.

غلامحسین شافعی در این دیدار به فرازوفرودهایی که در سطح روابط سیاسی دو کشور طی سالیان گذشته رخ داده اشاره کرد و گفت: با وجود همه این نوسانات، روابط اقتصادی ایران و انگلیس هیچ‌گاه متوقف نشد و امیدواریم در آینده نیز همین روند ادامه پیدا کند.

وی همچنین از موضع‌گیری انگلیس در برابر اقدام آمریکا در خروج از برجام قدردانی کرد و یادآور شد: در حال حاضر شرکت‌های کوچک و متوسط مهم‌ترین حلقه ارتباطی بین ایران و اروپا هستند. انگلیس نیز می‌تواند از این ظرفیت بهره بگیرد و سطح مناسبات خود را با ایران و حتی بازار منطقه توسعه دهد.

شافعی به ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور اشاره کرد و خواستار تسهیل در رفت‌وآمد تجار میان دو کشور شد.

وی گفت: ایران به دنبال نوسازی، بهسازی و توسعه خطوط ریلی درون‌شهری و برون‌شهری است، ایران و انگلستان می‌توانند به راحتی در این زمینه با هم همکاری کنند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه به کاهش ارزش ریال طی چند ماه گذشته اشاره و تصریح کرد: این اتفاق در موارد مشابه در بسیاری از کشورها رخ داده اما ایران هم می‌تواند همچون دیگر کشورها بر این مشکل فائق آید. ایران به طور حتم با توجه به زیرساخت‌ها، منابع و ظرفیت‌های بی‌نظیری که دارد می‌تواند از این مرحله عبور کند و بر مشکلات غلبه کند.

به باور شافعی بحران ارزی اخیر از منطق اقتصادی تبعیت نمی‌کند و بیشتر جنبه روانی دارد.

شافعی همچنین در مورد موضوع FATF و تغییراتی که در نظام بانکی کشور در حال پیگیری است گفت: ایران مدت‌هاست طرح تحول نظام بانکی را در برنامه قرار داده و بخشی از آن را پیاده کرده است. از طرفی به نظر می‌رسد در مورد FATF نیز مشکلی وجود نداشته باشد و با توجه به پیگیری‌های مجلس و دیگر نهادها به‌زودی این بخش هم نهایی شود.

در جست‌وجوی کانال‌های ارتباطی با ایران هستیم

لرد نورمن لامونت، رئیس اتاق مشترک انگلیس و ایران که به همراه سفیر این کشور در تهران با رئیس اتاق ایران ملاقات می‌کرد، مهم‌ترین مسئله در تداوم همکاری‌های دو طرف را منابع مالی و حفظ روابط بانکی دوجانبه دانست و تصریح کرد: دولت انگلیس در پی کانالی است که از طریق آن بتواند مناسبات بانکی خود را با ایران ادامه دهد.

لامونت افزود: در هر صورت ایران و بازارهای اطراف این کشور برای دولت انگلیس اهمیت بالایی دارد و امیدواریم بتوانیم در این بازارها حضور مؤثری داشته باشیم.

وی تأکید کرد: خیلی ناگوار است که به دلیل مسائل سیاسی مردم یک کشور از دریافت نیازهای دارویی و بهداشتی محروم شوند. بنابراین انگلیس در تلاش است به همکاری‌های خود با ایران در حوزه‌های دارو و سلامت ادامه دهد.

علی‌نقی خاموشی، رئیس اتاق مشترک ایران و انگلستان نیز با بیان این مطلب که متأسفانه مسائل اقتصادی متأثر از موضوعات سیاسی است، تأکید کرد: در منطقه خاورمیانه هیچ کشوری مانند ایران آمادگی لازم برای همکاری با انگلیس را ندارد.

این فعال اقتصادی نیز بهترین راه برای همکاری بین دو کشور را استفاده از ظرفیت واحدهای کوچک و متوسط دانست و خواستار اعزام و پذیرش هیات های اقتصادی به همت اتاق‌های مشترک شد.

در همین رابطه