رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران در گفت‌وگو با مهدی تقوی بررسی کرد

نقاط مثبت کارنامه اقتصادی دولت کدام است؟

تقوی می‌گوید: دولت گام‌های مثبتی برای بهبود اوضاع اقتصادی برداشته است که عبارت است از تک‌نرخی شدن تورم، رشد اقتصادی، کاهش نرخ سود، تک‌نرخی شدن ارز، برداشته شدن تحریم‌ها، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده.

14 تیر 1395
کد خبر : 2272
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
تقوی می‌گوید: دولت گام‌های مثبتی برای بهبود اوضاع اقتصادی برداشته است که عبارت است از تک‌نرخی شدن تورم، رشد اقتصادی، کاهش نرخ سود، تک‌نرخی شدن ارز، برداشته شدن تحریم‌ها، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده.

مهدی تقوی، اقتصاددان

به اقتصاد ایران نگاه کنید؛ چند نقطه مثبت در آن به چشم می‌خورد؟ مهدی تقوی، استاد بازنشسته دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: «ترخ تورم 9.7 درصد شده و بعد از سال‌ها، بالاخره تورم تک رقمی شده است.» او این را یکی از نقاط مثبت کارنامه دولت می‌داند و توضیح می‌دهد: «دولت یازدهم از سال 92 که برسرکار آمد، کاهش نرخ تورم را در دستور کار خود قرار داد و بالاخره هم به هدفش رسید. دولت وقتی کار خود را شروع کرده بود نرخ تورم 34.7  بود؛ حالا این تورم 25 درصد کاهش داشته است.» دولت سیاست گام‌به‌گامی برای بهبود اقتصاد در پیش گرفته است و کنترل تورم یکی از همین گام‌ها بود.

تقوی گام دوم دولت را کاهش سود بانک‌ها می‌داند و می‌گوید: «کاهش نرخ سود بانکی گام بسیار مثبت است. دولت نرخ سود را به واقعیت نزدیک کرده است. وقتی تورم 10 درصد است، دولتی بهره اسمی را که 15 درصد است از میزان تورم کم می‌کند و بهره واقعی را حدود 5 الی 7 درصد قرار می‌دهد. در همه اقتصادهای پیشرفته دنیا، روال کار همین است.»

اما عده‌ای از کاهش تورم به بهای تعمیق رکود می‌گویند؛ ولی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، نظر دیگری دارد. او معتقد است: «کاهش نرخ تورم، به پیش‌بینی پذیرتر شدن اقتصاد کمک کرده است. وقتی اقتصاد در شرایط پایدارتری قرار بگیرد و تصمیم‌های دولت در شرایط مناسب اتخاذ شود، حتما رهایی هم از رکود ممکن خواهد بود.»

تقوی نگاهی هم به تک‌نرخی کردن ارز دارد؛ او تک‌نرخی کردن ارز را مثبت می‌داند. «باید بازار ارز را به گونه‌ای ایمن کند تا آن دسته از فعالان اقتصادی که در داخل یا خارج از کشور، ارز مازاد دارند بتوانند به راحتی آن را مبادله کرده و به بانک مرکزی در تعادل نرخ ارز یاری برسانند.»

اما مجموعه این عوامل به‌گفته تقوی یک نتیجه دارد و آن رشد اقتصادی کشور است. او می‌گوید‌: «در سال‌های قبل، ما نرخ رشد مثبت اقتصادی داشتیم. دولت برای سال 95 چشم‌انداز رشد 5الی 8درصد را در نظر دارد و این ممکن و شدنی است.» تقوی دلیل ان را برداشته شدن گام‌های مثبت و پیوسته از طرف دولت می‌داند.

او تصریح می‌کند: «دولت در سال آخر خود دست به هیچ اقدام هیجانی نزدند. باید به برنامه میان‌مدت و کوتا‌ه‌مدت خود توجه داشته باشد و همان روال سابق را ادامه دهد.»

او عملکرد تیم اقتصادی دولت را مثبت ارزیابی می‌کند. «تیم اقتصادی دولت عملگرا هستند و تیم فکری دولت ترکیبی از اقتصاددان‌هایی است که برنامه مناسبی دارند و این نشان می‌دهد که آنها شناخت خوبی از اوضاع و شرایط کشور دارند.»

اما تقوی برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن پول‌هایی بلوکه شده ایران را گام مثبتی می‌داند. او تاکید می‌کند: «شاید بهتر است گام بعدی دولت فراهم کردن زمینه برای ورود سرمایه خارجی به کشور باشد.. دولت باید همکاری کلان حاکمیتی را در این حوزه فراهم کند. این مهمترین و سخنت‌ترین گام دولت در این مرحله است.»

در همین رابطه