رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

عضو هیئت نمایندگان اتاق قزوین در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سربازان تولید، تاوان نداشته‌های دولت را می‌دهند

به اعتقاد نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، تولیدکننده‌ها و صنعت‌گران سربازان کنونی کشور هستند که ممکن است با بی‌تدبیری‌های دولت، به سرنوشت سربازانی دچار شوند که چند هفته پیش، اتوبوس آن‌ها به دره سقوط کرد.

20 تیر 1395
کد خبر : 2367
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به اعتقاد نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، تولیدکننده‌ها و صنعت‌گران سربازان کنونی کشور هستند که ممکن است با بی‌تدبیری‌های دولت، به سرنوشت سربازانی دچار شوند که چند هفته پیش، اتوبوس آن‌ها به دره سقوط کرد.

نیما بصیری تهرانی، نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز صنعت انتقادهایی صریح از عملکرد بانک مرکزی در حوزه تسهیلات‌دهی و کنایه‌ای به بنگاه‌داری بانک‌ها داشته است. نعمت‌زاده می‌گوید:«در دوره گذشته سهم صنعت از تسهیلات 36 درصد بود که در پایان آن به 29 درصد کاهش یافت و با تلاشی که کردیم توانستیم آن را به 30 درصد افزایش دهیم اما متاسفانه نظام بانکی ما معتقد به بازار آزاد است و بحث تبلیغات مستقلات و تجارت غیررسمی را ترجیح می‌دهد.»

او با بیان اینکه آمار بانک مرکزی از تسهیلات ارائه‌شده به بخش صنعت در سال جاری آمار خوبی نیست، ادامه داد:«متاسفانه سهم صنعت و معدن از 30 درصد به 25 درصد کاهش پیدا کرد و من امروز تلاش کردم که آمار دو ماه را بگیرم که متاسفانه آماده نبود.»

این رویکرد انتقادی وزیر صنعت با بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌ها همراه بوده است. نیما بصیری تهرانی، نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در این‌باره به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید:«به اعتقاد من این‌ها همه سیاه‌بازی است. اگر مصوبه ای دولت به بانک‌ها ابلاغ کرده، آن‌ها زیرمجموعه دولت و موظف به اجرای قوانین هستند. چرا وزیر صنعت باید بگوید اجرا نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد این وزراتخانه می‌خواهد بگوید ما مسائل حوزه صنعت را پیگیری می‌کنیم ولی اتفاق خاصی نمی افتد.»

او ادامه می‌دهد:«از طرفی هم این حرف‌ها درست است. بانک‌ها برای خودشان بنگاهداری می‌کنند. چه کسی به بانک‌ها مجوز بنگاه‌داری داده؟ یکی از حوزه اصلی که بانک‌ها در آن فعال هستند و سود زیادی می‌برند صنعت بیمه است. چرا بیمه ملت و بیمه ما فعالیت می‌کنند؟»

عضو هیئت نمایندگان اتاق قزوین با اشاره به فوت 13 سرباز در تصادفی در هفته‌های گذشته می‌گوید:«دو هفته پیش اتوبوس حامل سربازان چپ کرد و بعد از آن هم چندین مورد تخلف برای راننده اتوبوس گزارش دادند. چرا نباید به جای هزینه درمان، پیشگیری کنیم؟ همان‌طور که به آموزش پرداخته نمی‌شود، پیشگیری هم نمی‌شود. همین می‌شود که خاوری‌ها و زنجانی‌ها سر بر می‌‌آورند و امروز در خبرها می‌خوانیم که خاوری و اقوامش چه میزان املاک در کانادا دارند. حالا نکته طریف اینجاست که استعاره سربازان برای در صنعت و تولید هم کاربرد دارد. همه بنگاه‌هایی که تولید را به عهده دارند، به عنوان سربازان امروز نظام محسوب می‌شوند.»

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ادامه می‌دهد:«الان در شرایط جنگ نیستیم. ولی در دوران پساتحریم هستیم. اقتصاد مقاومتی یعنی دفاع و پرورش داخلی. چه کسی آن را راهبری می کند؟ همین ارگان‌هایی که اختلاف‌های داخلی زیادی دارند. سیف و نعمت‌‌زاده از اعضای کابینه دولت هستند. این اعتراض‌ها را باید پشت درهای بسته، سیف و نعمت‌زاده با هم انجام دهند. تاوان این اختلاف‌ها را چه در این دولت چه در هر دولت دیگری، سربازان نظام که همان تولیدکننده‌ها هستند، می‌دهند. اقتصاد مقاومتی و فرمایش‌های رهبری، به شعار و عبارت قشنگی تبدیل شده که همه‌جا تکرار می‌کنند، ولی برای اجرا کردن آن کاهلند.تا کجا می‌خواهیم پیش رویم؟ تا جایی که همین تولیدکننده‌هایی که سربازان نظام هستند هم شهید شوند؟که البته خبر از بین رفتن آن‌ها را هم به مرور می‌شنویم، مانند برند ارج که سر و صدای زیادی البته با پشت پرده‌های زیادی هم داشت.»

بصیری تهرانی، درباره وضعیت کلی تسهیلات بانکی برای صنعت چنین توضیح می‌دهد:«رابطه بانک‌ها و تولید را با هر جای دنیا مقایسه کنید اینطور نیست. همه افراد فعال در بخش خصوصی می‌دانند که اوضاع نابسامان است. ما همه خودمان را به خواب خرگوشی زده‌ایم. در تمام دنیا از ونزوئلا که رئیس‌جمهور قبلی خیلی به آن ارادت داشت، تا ایتالیا و فرانسه که رئیس‌جمهور کنونی خیلی به آن ارادت دارد، بهره‌های بانکی چیزی نیست که الان در کشور ما اجرا می‌شود. تاوان نداشته‌های دولت و بی سوادی بانک‌های ما  را تولیدکننده می‌دهد. چقدر باید از ارتفاع هواپیما کم شود تا به خودمان بیاییم؟ همه کارهای ما با آزمون و خطاست و هنوز به کار کارشناسی نرسیده‌ایم.»

در همین رابطه