رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ساری در واکنش به برنگشتن ارز حاصل از صادرات

صادرکنندگان مازندران آماده شفاف‌سازی درباره تعهدات ارزی هستند

عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری، معتقد است آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در مورد برنگشتن ارز حاصل از صادرات با واقعیت فاصله دارد و بخش خصوصی استان مازندران آماده است در این مورد شفاف‌سازی کند.

24 تیر 1399
کد خبر : 33888
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی استان مازندران به تعهدات ارزی خود عمل کردند، گفت: اتاق ساری آماده شفاف‌سازی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

عبداله مهاجر دارابی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی صواحی سیمای شبکه تبرستان، در واکنش به اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه صادرکنندگان به تعهدات ارزی خود عمل نکردند، افزود: موارد عنوان شده توسط رئیس‌کل بانک مرکزی واقعیت ندارد و مبلغ 27 میلیارد دلاری هم که ادعا شده ارز حاصل از صادرات است و صادرکنندگان آن را برگشت نداده‌اند، به این مقدار نبوده و تنها 4 تا 4.5 میلیارد دلار است که فاصله عددی بالایی با رقم اعلام‌شده دارد.

او با اشاره به اینکه 50 درصد صادرات ایران به عراق و افغانستان است، تصریح کرد: دولت، تبادلات زیر یک‌میلیون دلار را از بازگشت ارز معاف کرده و حتی برای عراق و افغانستان تبادلات ریالی هم در نظر گرفته است و بنابراین در این موارد نباید خواستار بازگشت ارز صادراتی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: بخش خصوصی در سال گذشته، 45 هزار میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را بازگردانده، و این یعنی بخش خصوصی به تعهدات خود پایبند است.

این مسئول افزود: برای استان مازندران 144 مورد را اعلام کردند که ارز صادراتی را به نیمایی برنگرداندند اما بر اساس رصدی که در استان انجام دادیم، حتی صادرکنندگانی داشتیم که به صد درصد تعهدات خود عمل کردند آن‌هم درجایی که دولت گفته بود تا 70 انجام تعهدات هم قابل‌قبول است.

مهاجر دارابی با بیان اینکه هفته گذشته در همین رابطه نشستی در اتاق ایران برگزار شد اما آقای همتی رئیس‌کل بانک مرکزی حضور نیافتند، اظهار داشت: اگر بانک مرکزی مشکل پولی و ارزی دارد، باید آن را در جای دیگری حل کند نه اینکه همه صادرکنندگان را به برنگرداندن ارز حاصل از صادرات متهم کند، درحالی‌که هنوز کالای برخی از صادرکنندگان در گمرکات مانده است.

او با تأکید بر اینکه وقتی بانک مرکزی درباره پول صحبت می‌کند باید اعداد و آمار منطبق بر واقعیت باشد، افزود: اعلام آمارهای غیرواقع هم برای فعالان اقتصادی مشکل‌آفرینی می‌کند و هم اذهان عمومی را نسبت به فعالیت بخش خصوصی ناامید می‌سازد.

رئیس اتاق ساری در پایان سخنان خود بار دیگر بر اینکه صادرکنندگان به تعهدات خود عمل کردند، اظهار کرد: بخش خصوصی به‌عنوان بازوی خوب نظام، در اتاق ایران و مازندران، برای شفاف‌سازی در زمینه تعهدات ارز حاصل از صادرات آماده است.

موضوعات :
در همین رابطه