رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست ویدئوکنفرانس مدیران اقتصادی

نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی استان‌های مازندران و ایسیکول قرقیزستان بررسی شد

نشست بررسی توانمندی‌ها، نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های استان‌های مازندران و ایسیکول جمهوری قرقیزستان با حضور مسئولان اقتصادی دو استان به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. تداوم همکاری‌های برای توسعه مناسبات تجاری دو استان، ازجمله مواردی بود که دو طرف در این نشست مجازی بر آن تأکید کردند.

01 شهریور 1399
کد خبر : 34340
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست ویدئو کنفرانس مدیران اقتصادی استان‌های مازندران و ایسیکول جمهوری قرقیزستان با حضور حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق ساری و مدیران اقتصادی استان مازندران با همتایان استان ایسیکول جمهوری قرقیزستان برگزار شد.

 ژان تایف، معاون اول تام‌الاختیار استاندار ایسیکول قرقیزستان در این نشست،با اشاره به نشست‌های دوجانبه دو استان در سال‌های 93 و 95 در سفر به مازندران، گفت: در این نشست‌ها علاوه بر اعلام خواهرخواندگی، قراردادهای فی‌مابین در زمینه‌های کشاورزی و صنعت، گردشگری و دانش‌بنیان به امضا رسیده است.

تایف با اشاره به تولید 25 هزار تن گوشت قرمز در ایسیکول و آمادگی جهت صادرات به ایران، اعلام کرد: کارخانه کشتار دام حلال جهت صادرات به کشورهای مسلمان و سایر کشورها در ایسیکول دایر بوده که البته فضای آن نیازمند توسعه و تکمیل است به این خاطر که غیر از گوشت گاو، بتوانند تولیدات و صادرات گوشت گوسفند را هم افزایش دهند.

او با اشاره به وجود فرودگاه «تامچی» در ایسیکول، آن را فرصتی برای صادرات گوشت و سایر کالاها به مازندران دانست.

تقاضای واردات جوجه یک‌روزه و تجهیزات انرژی الکتریکی از مازندران

این مقام قرقیز، همچنین نیاز به واردات جوجه یک‌روزه و صنایع انرژی بادی جهت تبدیل به انرژی الکتریکی را برای استان خود درخواست کرد و گفت: سرعت باد در منطقه ایسیکول 25 متر بر ثانیه است و نیاز دارند که تجهیزات و دانش کافی را برای تولید انرژی از طرف مازندرانی داشته باشند.

معاون اول استاندار ایسیکول اظهار کرد: سرمایه‌گذاران مازندران و ایران می‌توانند جهت ساخت کارخانه تولید پوره زردآلو و سیب که بین 200 تا 300 هزار دلار سرمایه می‌خواهد با این استان همکاری کنند، همچنین شرکت تولید ماهیان را دارند که نیاز به سرمایه‌گذاری 500 هزار دلاری برای توسعه است و در حال حاضر به روسیه و چند کشور دیگر صادرات دارد، اگر طرف ایرانی آمادگی دارد می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

او ادامه داد: فرصت سرمایه‌گذاری دیگری نیز برای تولید آهک و مصالح ساختمانی وجود دارد که نیازمند 2 میلیون دلار سرمایه است و اگر طرف ایرانی مایل باشد می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

تایف با اشاره به اینکه محصولات خوب و سالمی در این استان وجود دارد، گفت: سالانه هزار تن عسل تنها در منطقه ایسیکول تولید می‌شود و به‌طور میانگین از هر مزرعه زنبورعسل، حدود 40 تن عسل برداشت می‌شود؛ ازاین‌رو آمادگی صادرات عسل به مازندران وجود دارد.

نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های مازندران در ارتباط تجاری با قزاقستان

در ادامه این نشست، حسن خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز گفت: مازندران در بخش‌های مختلف ظرفیت‌های بالایی دارد، سالانه بیش از 7 میلیون تن بهترین محصولات کشاورزی را تولید و به کشورهای هدف به‌ویژه حاشیه خزر صادر می‌کنیم.

او با اشاره به عضویت ایران و قرقیزستان در اوراسیا، آن را فرصت مناسبی برای تعاملات دو طرف به‌طور خاص برای صادرات و واردات و استفاده از تعرفه ترجیحی عنوان و خاطرنشان کرد: مازندران بستر مناسبی برای این منظور دارد، سه بندر و سه فرودگاه مهم در شرق، غرب و مرکز استان داریم و مزیت دیگر آن نیز قرار داشتن این استان در کریدور شمال - جنوب است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران پیشنهاد داد: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت مرکبات و کیوی و اعلام اینکه سالانه 2 میلیون و 500 هزار تن مرکبات و 180 هزار تن کیوی در مازندران تولید می‌شود؛ آمادگی صادرات به قرقیزستان از طریق ایسیکول وجود دارد و از سوی دیگر نیز استان ما نیازمندی‌هایی در بخش غلات و نهاده‌های کشاورزی داریم که ایسیکول می‌تواند حتی با شرایط تهاتر در اختیارمان بگذارد.

او ادامه داد: در زمینه لبنی و شیلاتی نیز مازندران غنی است و شرایط و آمادگی صادرات به قرقیزستان را دارد.

خیریانپور پیشنهاد داد: پس از عادی شدن شرایط، مذاکرات رودررو بین صادرکنندگان، تجار و مسئولان صورت بگیرد، فیلمی از ظرفیت‌های دو استان تهیه و در سیمای دو استان منتشر شود، همچنین فرصتی برای بازدید دوطرفه و شناساندن ظرفیت‌ها از طریق اعزام نمایندگان رسانه‌ها صورت بگیرد.

تعیین نماینده ویژه جهت پیگیری تفاهمات استان‌های ایسیکول و مازندران

 رئیس اتاق ساری نیز با اشاره به عقد خواهرخواندگی مازندران و ایسیکول گفت: حدود 4 سال است که پروتکل همکاری را دو طرف امضا کردیم اما آمارها نشان می‌دهد که دستاورد خوبی نداشتیم.

عبداله مهاجر دارابی با اشاره به شرایط موجود و رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در جهان، اعلام کرد: سال گذشته 165 هزار و 200 دلار میزان صادرات ما به قرقیزستان بوده اما در سال جاری صفر است.

او ادامه داد: هر دو کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم و این وضعیت قطعاً برای دو طرف خوب نیست، باید ببینیم ایراد کار از کجاست و مسائل را رفع کنیم، همچنان که شما در استان خود به دنبال توسعه تجارت هستید ما نیز در مازندران همین را دنبال می‌کنیم.

رئیس اتاق ساری پیشنهاد داد: جهت توسعه و تحکیم و همچنین پیگیری و نتیجه‌بخش بودن مذاکرات دو طرف، فردی متخصص و قابل‌اعتماد از هر دو استان به‌عنوان نماینده دو استان، پیگیر مسائل و تفاهم‌نامه‌ها باشد.

مهاجر دارابی با اشاره به پیشنهاد طرف قرقیز برای صادر کردن گوشت قرمز، گفت: در این حوزه ما نیاز به واردات داریم و از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم، بهتر است که به دلیل مناسبات و تفاهم‌نامه همکاری که با قرقیزستان داریم، از این کشور گوشت موردنیاز استان خود را هم به‌صورت لاشه و هم به‌صورت دام زنده تأمین کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه