رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان اردبیل مطرح شد

تأمین نهاده‌های دامی، نیازمند تعامل وزارت جهادکشاورزی و بانک مرکزی است

در نشست شورای گفت‌وگوی استان اردبیل ضمن تشریح مشکلات حوزه دام و طیور استان، بر لزوم تعامل و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی برای تأمین نهاده‌های دامی و تخصیص ارز به این حوزه تأکید شد.

02 بهمن 1402
کد خبر : 35215
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب رئیس اتاق ایران گفت: بر اساس رتبه‌بندی شاخص‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در کشور انجام گرفته است، استان اردبیل در رعایت این شاخص‌ها در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد، امیدواریم با همت مدیران دستگاه‌های اجرایی و همکاری بخش خصوصی با برگزاری دو جلسه در ماه تا پایان سال بتوانیم این شاخص را حفظ کنیم.

حسین پیرموذن در صد و هجدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل، افزود: جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با هدف شناسایی قوانین مخل کسب‌وکار برگزار می‌شود و حضور مدیران دستگاه‌های در این جلسات و ضرورت پیگیری مصوبات می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدکنندگان را رفع و سرمایه‌گذاری را در استان رونق دهد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: باوجود ماده ۵۰ قانون ارزش‌افزوده که بر ممنوعیت این موضوع تأکید کرده، یکی از اصلی‌ترین موانع مخل فعالیت‌های دام‌پروری در روستاها و مراکز روستایی که به شهر تبدیل شده‌اند، اخذ عوارض توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فعالان بخش تولیدی و دام‌پروری است.

پیرموذن در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین نهاده‌های دامی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: اغلب مشکلات تأمین نهاده‌های دامی مربوط به جهادکشاورزی و بانک مرکزی است که نیازمند تعامل بیشتر و تخصیص ارز به‌موقع در جهت واردات نهاده‌های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان است.

وی در پایان سخنان خود بر ضرورت صدور مجوزهای لازم برای کشتار طیور تأکید کرد و افزود: متوسط وزن طیوری که کیفیت غذایی دارند یک کیلو و ۸۰۰ گرم است که طولانی شدن پروسه صدور مجوز برای کشتار باعث افزایش وزن طیور و کاهش ارزش غذایی این محصولات می‌شود که باید از سوی جهادکشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

راه‌اندازی زنجیره تولید گوشت مرغ در اردبیل افق دیگری برای توسعه استان است

استاندار اردبیل نیز در این نشست گفت: با راه‌اندازی زنجیره تولید گوشت مرغ در اردبیل بهره‌وری در استان ارتقا یافته و دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری با تولیدکنندگان برای صدور مجوز فروش، ذخیره و صادرات هستند

حامد عاملی اظهار کرد: ما در یک رقابت اقتصادی شدید در منطقه مواجه هستیم و حفظ جایگاه و ارتقای وضعیت اقتصادی مستلزم تلاش همگانی است.

وی با اشاره به اینکه دولت و دستگاه قضا همواره همراه و حامی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران است گفت: مانع‌تراشی برای هر سرمایه‌گذار و موکول کردن هر سرمایه‌گذاری به آینده که می‌تواند در حال حاضر انجام شود جامعه و مردم را متضرر می‌کند ازاین‌رو لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی با پرهیز از مانع‌تراشی در جهت توسعه سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذار اقدام کنند.

استاندار اردبیل با تأکید بر راه‌اندازی زنجیره تولید گفت: اردبیل با دارا بودن ظرفیت‌های بالای تولیدی در زمینه پرورش انواع طیور و تخم‌مرغ و کشتارگاه‌های مربوطه می‌تواند با راه‌اندازی زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ گامی مهم در راستای ارتقای بهره‌وری بردارد.

عاملی با ابراز امیدواری از راه‌اندازی زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ در اردبیل، گفت: تولید مرغ مادر در کشور سال‌های متمادی وابسته به کشورهای غربی بود که با راه‌اندازی زنجیره تولید گوشت مرغ شامل جوجه‌کشی، پرورش مرغ مادر، فارم گوشتی، کارخانه خوراک دام و کشتارگاه در کشور این وابستگی به حداقل رسیده است و راه‌اندازی این زنجیره در استان نیز می‌تواند افق روشن دیگری برای توسعه اردبیل باشد.

وی در پایان با اشاره به تولید مازاد برخی از واحدهای تولیدی افزود: برنامه‌ریزی برای مدیریت مازاد تولید از اصلی‌ترین اقدامات هر تولیدکننده است و دستگاه‌های اجرایی نیز باید با صدور به‌موقع مجوز برای فروش، ذخیره و صادرات در کنار تولیدکننده باشد.

موضوعات :
در همین رابطه