رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

هورامان؛ بیست‌وششمین میراث جهانی ایران

در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو اورامانات (هورامان) به عنوان اثر تاریخی - ‌فرهنگی ایران به ثبت جهانی رسید. پیش از آن، راه‌آهن سراسری (شمال جنوب) ایران ثبت‌جهانی شد.

06 مرداد 1400
کد خبر : 39004
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اورامانات (هورامان) به عنوان اثر تاریخی - ‌فرهنگی ایران به ثبت جهانی رسید؛ در چهل‌وچهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، منظر فرهنگی اورامانات (هورامان) به عنوان بیست‌وششمین اثر تاریخی - ‌فرهنگی ایران به ثبت جهانی رسید.

این پرونده یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین پرونده‌های ثبت جهانی ایران در یونسکو است که شامل ۷۰۰ روستا و شهر کرمانشاه و کردستان می‌شود. در سال ۱۳۹۹ ارزیابی میدانی منظر فرهنگی اورامانات/هورامان توسط یک ارزیاب ایکوموس جهانی انجام شده است. پیش از هورامان‌، راه‌آهن سراسری (شمال جنوب) ایران نیز در این فهرست جای گرفت تا تعداد پرونده‌های ثبتی ایران به 26 پرونده برسد.

به‌گزارش میراث‌‌آریا، پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/هورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است. این پرونده سال گذشته به یونسکو ارسال شد.

روز گذشته، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بلافاصله پس از انتشار خبر این ثبت جهانی در توییتر خود نوشت: «امروز در ادامه اجلاس۴۴ کمیته میراث جهانی یونسکو، هورامان جهانی شد؛ آن‌گونه که در نوروز۹۸ به مردم کردستان و کرمانشاه وعده داده بودم. همکاری‌ بین‌بخشی ملی و ارتباطات بین‌المللی به این موفقیت انجامید. بی‌شک مسیر توسعه گردشگری غرب کشور با ثبت جهانی اورامانات هموار می‌شود.»

بعد از بررسی پرونده هورامان و نهایتا ثبت جهانی آن به اتفاق آرا، خبرگزاری مهر به نقل از سخنرانی احمد پاکتچی، سفیر ایران در یونسکو نوشت: «از طرف مردم ایران و جمهوری اسلامی و نیز از طرف مردم خوب کردستان برای ثبت اورامانات در فهرست میراث فرهنگی تشکر می‌کنم. همچنین از ایکوموس برای نظارت فنی و متخصصانه‌اش در این زمینه کمال تشکر را دارم. امیدوارم ثبت این اثر در فهرست جهانی به توسعه منطقه اورامانات کمک کند.»

چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به‌دلیل شرایط و پروتکل‌های ناشی از شیوع کرونا به شکل مجازی در حال برگزاری‌ است و صرفاً اعضای کمیته بین‌الدول در فوجو چین حضور دارند. در این نشست که تا نهم مرداد ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، در مجموع ۳۹ اثر پیشنهادی از سوی اعضای کمیته میراث جهانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که از این تعداد، ۲۲ اثر آن مربوط به آثار پیشنهادی سال ۲۰۲۰ است که نشست آن به‌دلیل پاندمی کرونا برگزار نشد.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود. بخش اصلی منظر فرهنگی هورامان/اورامانات شامل دره‌های ژاوه رود، اورامان تخت و لهون است.

 این منطقه دارای قدمت تاریخی با پیشینه‌ کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ای است که هرکدام از این نمادها گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند. پیشینه‌ سکونت در این منطقه به پیش از تاریخ برمی‌گردد که کشف قباله‌های هورامان وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تایید کرده است. اورامانات یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران است.

اقتصاد گردشگری در سرتاسر جهان در حال رشد است و به عنوان ابزار اصلی مبادلات و حتی جهش و جنبش تجاری مطرح شده است. صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین بخش های تجاری و نخستین صنعت پردرآمد دنیای اقتصادی است که 200 میلیون نفر را در بر گرفته؛ اگرچه در دوره شیوع بیماری کرونا این بخش از اقتصاد آسیب دید اما همچنان فرصت‌های زیادی برای جهش دارد.

گردشگری روستایی و توسعه آن  در جهان مورد توجه است و این می‌تواند به توسعه روستایی و ملی کمک کند. منطقه اورامان یکی از مناطق مهم در استان کردستان است که استعداد و توانمندی گردشگری بالایی دارد و می‌تواند باعث توسعه اقتصاد گردشگری در کشور باشد. به‌گفته مونسان برای توسعه گردشگری در این منطقه نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌ها وجود دارد. حالا با ثبت جهانی منطقه اورامان در انتظار توسعه اقتصاد گردشگری است.

در همین رابطه