رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

باوجود تقاضای 20 نماینده برای بازگشت بررسی به صحن

مجلس بر رای ابتدایی خود درباره طرح صیانت پافشاری کرد

با وجود رای غیررسمی نمایندگان برای خروج طرح صیانت از ذیل اصل 85، در جلسه غیرعلنی،اما آنها در جلسه علنی باز هم بر اصل هشتادوپنجی شدن این طرح اصرار کردند.

19 مرداد 1400
کد خبر : 39118
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 صبح امروز بررسی تقاضای بیش از 20 نفر از نمایندگان برای بررسی عادی طرح حمایت (یا صیانت) از حقوق کاربران فضای مجازی و منتفی شدن بررسی آن طبق اصل 85 قانون اساسی در یک کمیسیون مشترک، در جلسه غیرعلنی بررسی و اگرچه در رایگیری استمزاجی این درخواست به تصویب نمایندگان رسید اما ساعاتی بعد در جلسه علنی و رای‌گیری رسمی باز هم نمایندگان به اصل هشتادوپنجی شدن این طرح رای داده و در واقع بر نظر ابتدایی خود اصرار کردند.

مجلس امروز برای بررسی این درخواست کار خود را به صورت غیرعلنی آغاز کرد. احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس با اشاره به جزییات جلسه غیرعلنی به مهر گفت:  در جلسه غیرعلنی الیاس نادران در موافقت با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی سخنرانی کرد. 65 نماینده برای سخنرانی در مخالفت و ۶۵ نماینده برای سخنرانی در موافقت با لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی ثبت‌نام کرده بودند. نادران در موافقت با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ صحبت کرد و معتقد بود نباید پنهان‌کاری کرد و با زندگی مردم دربیفتیم.

به گفته او در پایان این جلسه نمایندگان با ۱۴۴ رأی موافق و ۱۱۱ رأی مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

اما این به معنای تصویب نهایی این درخواست نبود. چرا که طبق قانون رای‌گیری درباره طرح‌ها و لوایح باید به صورت علنی انجام شوند. بر همین اساس نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس به خانه ملت گفت هرگونه رأی‌گیری درخصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در نشست علنی مجلس صورت خواهد گرفت.

این اتفاق هم افتاد اما در جلسه علنی نتایج متفاوتی از جلسه غیرعلنی رقم خورد. نمایندگان مجلس که دو هفته گذشته با درخواست بررسی این طرح براساس اصل 85 قانون اساسی و در کمیسیونی مشترک موافقت کرده بودند، در جلسه علنی امروز هم  با 130 رأی موافق، 121 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 262 نماینده حاضر در جلسه دوباره بر تصمیم خود پافشاری کردند.

در همین رابطه