رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

به سمت اقتصاد خصوصی حرکت کنیم

روسای اسبق بانک مرکزی بر خصوصی‌سازی اقتصاد، عدم ورود رئیس جمهور به تصمیمات تخصصی اقتصاد و استفاده از اوراق خزانه برای جبران کسری بودجه تاکید کردند.

10 شهریور 1400
کد خبر : 39406
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رؤسای اسبق بانک مرکزی در میزگرد تخصصی «بانکداری مرکزی در گام دولت انقلاب» که در حاشیه سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی برگزار شد بر عدم ورود رئیس جمهور به تصمیمات تخصصی اقتصاد، خصوصی سازی اقتصاد و استفاده از اوراق خزانه برای جبران کسری بودجه تاکید کردند.

دولت برای کسب درآمد برنامه‌ریزی کند

محمدحسین عادلی با بیان اینکه تا فرماندهی واحدی برای پول به وجود نیاید نمی‌توان ارزش آن را حفظ کرد، اظهار داشت: اولین نکته‌ای که دولت باید به آن فکر کند کسب درآمد است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: دولت قادر است تمهیدات داخلی و خارجی برای بالا بردن درآمد را فراهم کند.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه یعنی باید هزینه‌ها را کاهش داد؛ هیچ راهی جز این نداریم.

عادلی گفت: آقایان در دولت‌های قبلی ابزارهایی درست کردند ولی تکامل نیافت. برای جبران کسری بودجه به جای فشار بر دولت و سیستم بانکی می‌توان از اوراق خزانه استفاده کرد. این اوراق خزانه تکامل نیافته است و شیوه‌های بکارگیری در آن شیوه‌های درستی نیست. الان این بار روی دوش سیاست گذار مالی است که بتواند بازار درستی از اوراق خزانه درست کند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: اگر بتوانیم بازار اوراق خزانه را به درستی شکل دهیم بخش عمده ای کسری بودجه حل شود. البته افزایش درآمد و کاهش هزینه را نیز در دستور کار داشته باشیم.

دولت سیزدهم اشتباهات گذشته را تکرار نکند

طهماسب مظاهری از دولت سیدهم خواست از تکرار سیاست‌‎های نادرست گذشته اجتناب کند و به مسئولان بانک مرکزی توصیه کرد در برابر این اصل که ابتدا وام پرداخت شود و بعد سپرده ایجاد شود، مقاومت کنند؛ نگذارند ساختار سازمانی و اعتباری شکل گیرد که اول وام داده شود و بعد سپرده ایجاد شود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: اگر این دو توصیه را قبول کنید باید به سمت اصلاح با یک تدریج معقول و شیب کافی حرکت کنیم. این اصلاح را نمی‌توان در یک سال انجام داد و حداکثر طی ۴ سال می‌توان به سمت اصلاح حرکت کرد.

دولت باید خصوصی سازی را در دستور کار بگذارد

محمود بهمنی هم گفت: کارهای زیادی انجام شده است و نمی‌توان گفت کاری نشده است. زمانی با این موضوع مواجه شدیم که بانک مرکزی ۱۷۰۰ مؤسسه تعاونی اعتبار داشت که مجوزش را وزارت کار داده بود. بیش از ۵ هزار قرض الحسنه که مجوزش را بانک مرکزی نداده بود. برای ساماندهی اینها مقاومت‌ها زیاد بود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: مبارزه با فساد بسیار سخت است زیرا مقاومت زیادی در برابرش صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: به دولت توصیه می‌کنیم که خصوصی سازی را از طریق بورس دنبال کند اگر چند اشتباه رخ داده است خصوصی سازی را متوقف نکنید. اقتصاد باید مردمی شود. دولت تمام تخصص‌های بخش خصوصی را ندارد. بخش خصوصی به راحتی تحریم را دور می‌زند. وقتی ما ۶ گزینه نظامی روی میز داشتیم از توان بخش خصوصی استفاده کردیم.

بهمنی گفت: دولت بعضاً با بخش خصوصی رقابت می‌کند، در حالیکه دولت باید حمایت کند. ۵۶۴ هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه کاره دولتی در کشور داریم، باید این طرح‌ها را واگذار کنیم زیرا نه تنها برای دولت درآمدزا نیست بلکه هزینه زا هم است.

وی افزود: در تمام سازمان‌های ما مقررات زیادی وجود دارد.

استقلال بانک مرکزی حفظ شود

ولی الله سیف نیز با اشاره به استقلال بانک مرکزی، اظهار داشت: هیچ کشوری را ندیدم که رئیس کل بانک مرکزی عضو دولت باشد. به نظرم رئیس کل بانک مرکزی اصلاً نباید دولتی باشد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: هیچ کس با اصلاح نظام بانکی مخالف نیست منتهی هیچ گاه مشخصات این نظام بانکی اصلاح شده را نپرسیدیم. باید بدانیم نظام بانکی مطلوب چیست و به اشتراک برسیم و سپس به سمت آن حرکت کنیم.

وی ادامه داد: همچنین تجربه نشان داده که هر کجا رئیس جمهور به تصمیمات تخصصی اقتصاد ورود نکرده نتیجه مثبت بوده است. تیم اقتصادی باید پیشنهاد دهد و تصمیم اقتصادی بگیرد همزمان با اینکه رئیس کل بانک مرکزی عضو دولت هم نباشد.

سیف گفت: هرگاه مشکل مالی بروز می‌کندابتدا نگاه‌ها به سمت سازمان برنامه و بودجه است و وقتی ناامید شدند نگاه‌ها به رئیس کل بانک مرکزی برمی‌گردد. این رویه باید اصلاح شود.

در همین رابطه