رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رضا پدیدار در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مدیریت مصرف انرژی، چالش یارانه پنهان گاز را رفع می‌کند

رئیس کمیسیون اتاق تهران گفت: با مدیریت مصرف انرژی می‌توان به جای پرداخت سالانه 120 میلیارد دلار یارانه پنهان گاز صرفه‌جویی‌شده را 5 برابر قیمت فروخت.

22 آذر 1400
کد خبر : 40741
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران با بیان اینکه دولت می‌تواند از خط اعتباری، تهاتر و روش ترکیبی این دو، برای جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی استفاده کند گفت: متأسفانه 70 درصد ظرفیت بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌های حوزه انرژی بلااستفاده مانده است.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در پاسخ به این سؤال که دلیل عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از طریق این روش‌ها چیست بیان کرد: دلیل آن محافظه‌کاری مدیران دولتی است. بالاخره هر مدیری باید در قبال این تعهدها پاسخگو باشد. متأسفانه در ده ساله اخیر مدیران بسیار محافظه‌کاری در دولت روی کار آمده‌اند که حاضر نیستند زیر بار تعهد و مسئولیت بروند. این انحراف مدیریتی کشور است. چرا که وظیفه یک مدیر این است که فکر کند، تعامل برقرار کند، هماهنگ کند و تصمیم بگیرد. وقتی مدیری تصمیم نگرفت یک نیروی مازاد است.

او با تأکید بر اینکه ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در نشست‌های تخصصی با مدیران دولتی حمایت کامل خود را در تصمیم‌گیری و اجرا اعلام کرده‌ایم ادامه داد: اما متأسفانه محافظه‌کاری بیش از حد و عارضه‌هایی که روز به روز بیشتر نهادینه می‌شود مانع از افزایش مشارکت بخش خصوصی شده است. مدیران دولتی می‌گویند چرا تصمیم بگیریم؟! در حالی که اگر تصمیم نگیریم راحت‌تر هستیم. آن‌ها شجاعت خود را در تصمیم گیری و اجرا از دست داده‌اند و فقط یک مسئولیت دارند و آن هم مراقبت است.

پدیدار با بیان اینکه این وضعیت موجب شده مهاجرت نیروی متخصص و کارآمد روز به روز بیشتر شود تأکید کرد: تقرببا از ظرفیت 10 در حوزه تأمین تجهیزات بخش انرژی 8 ظرفیت را از دست داده‌ایم و دو ظرفیت باقی مانده است. نیروهای ما به راحتی می‌روند و در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول می‌شوند. آن‌ها با نیم ساعت پرواز به ابوظبی، دوبی، عمان و سایر کشورها می‌روند و مشغول می‌شوند. همین‌طور کشورهای توسعه‌یافته و کمپانی‌هایی مانند شل، توتال و ... نیروهای زبده و تحصیل‌کرده ما را جذب می‌کنند.

او با تأکید بر اینکه قیمت‌گذاری‌های دستوری دولت به تولیدکنندگان بخش انرژی و سرمایه‌گذاران این بخش صدمه زده و باعث عقب‌نشینی آن‌ها از مشارکت شده است افزود: هرچه زودتر باید تکلیف یارانه‌های مستقیم و پنهان و به ویژه پنهان مشخص شود. چراکه ضربه اقتصادی به کشور می‌زند. ما در نامه‌ای این را به دولت و مجلس این موضوع را اعلام کردیم و طرحی برای حذف این یارانه‌ها داریم.

او با بیان اینکه حدود 90 درصد هزینه گاز مصرفی تحت عنوان یارانه پنهان پرداخت می‌شود گفت: با مدیریت مصرف انرژی می‌توان این یارانه پنهان را آزاد کرد. کافی است این گاز را بفروشیم و یا تبدیل به آلان جی و یا آل پی جی کرده و بعد با 5 برابر قیمت بفروشیم. در این صورت پولی که به اقتصاد ملی بازمی‌گردد بسیار قابل توجه است چرا که در سال بیش از 120 میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود و ما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز طبیعی در جهان هستیم.

در همین رابطه