رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

اتاق کرمانشاه و بورس منطقه‌ای این استان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

اتاق کرمانشاه و بورس منطقه‌ای این استان با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه بازار سرمایه، ارائه آموزش‌های مختلف، ورود صنایع کرمانشاه به بورس و ... تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

27 فروردین 1401
کد خبر : 42156
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمانشاه از بازار سرمایه به‌عنوان یکی از بهترین ابزارهای تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی یاد کرد و گفت: امروز تقریباً تمامی واحدهای تولیدی به‌نوعی با بانک‌ها درگیر هستند و مدام مجبوریم مسائل آنها را در جلسات مختلف ستاد تسهیل، اقتصاد مقاومتی و ... مطرح و با بانک‌ها چانه‌زنی کنیم.

کیوان کاشفی در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری اتاق کرمانشاه و بورس منطقه‌ای این استان، افزود: متأسفانه این فضا برای صنایع و بنگاه‌های تولیدی استان به‌خوبی ترسیم نشده که می‌توانند از سایر منابع ازجمله بازار سرمایه برای تأمین مالی خود استفاده کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به ظرفیت بورس منطقه‌ای کرمانشاه، اظهار کرد: باوجود ظرفیت‌ها و امکاناتی که در بورس کرمانشاه وجود دارد، همچنان استفاده کافی را از آن در کرمانشاه نمی‌بریم.

کاشفی، یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده صنایع و واحدهای تولیدی کرمانشاه از مزیت بازار سرمایه بی‌بهره بمانند را دلایل فرهنگی عنوان کرد و گفت: بسیاری هنوز نسبت به پتانسیل‌های بازار سرمایه آگاهی کافی ندارند.

وی یکی دیگر از عواملی که باعث شده واحدهای تولیدی کرمانشاه کمتر سراغ بورس بروند را خانوادگی بودن بسیاری از کسب‌وکارها و بنگاه‌های تولیدی در استان دانست و خاطرنشان کرد: به‌علاوه روند نزولی بازار سرمایه طی چند وقت اخیر نیز بر کاهش اقبال به سمت این بازار بی‌تأثیر نبوده است.

رئیس اتاق کرمانشاه تأکید کرد: این در حالی است که بازار سرمایه را باید با دید بلندمدت حداقل شش‌ماهه و یک‌ساله نگاه کرد و اینکه این بازار دامنه تغییرات و ریسک زیادی دارد و البته همین موارد بورس را به یک بازار جذاب تبدیل کرده است.

کاشفی با بیان اینکه بسیاری از مردم هم حتی نسبت به بورس شناخت کافی ندارند و در سال گذشته برای اولین بار مردم بیشتر از گذشته تا حدود با مفاهیم بورس آشنا شدند، یادآور شد: مجموع این موارد ما را بر آن داشت تا از ظرفیت خوبی که در بورس منطقه‌ای کرمانشاه وجود دارد خصوصاً برای جذب صنایع و واحدهای تولیدی استان بیشتر استفاده کنیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری که بورس منطقه‌ای کرمانشاه و اتاق بازرگانی، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این همکاری تلاش برای ورود بنگاه‌های اقتصادی کرمانشاه به بازار سرمایه است، زیرا بسیاری از صنایع استان ظرفیت ورود به بورس را دارند اما نیازمند راهنمایی، آموزش و مانیتورینگ هستند که بنا داریم با همکاری بورس منطقه‌ای کرمانشاه این کار را برای آنها انجام دهیم.

رئیس اتاق کرمانشاه یکی دیگر از برنامه‌ها را استفاده از ظرفیت کارشناسان سازمان بورس و استقرار آنها در اتاق بازرگانی اعلام کرد و افزود: امیدواریم با مجموعه این اقدامات شاهد اقبال بیشتر مردم و واحدهای تولیدی به بازار سرمایه و ایجاد تحول در اقتصاد استان باشیم.

در ادامه محمد بهمن، مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه نیز با بیان اینکه تالار بورس کرمانشاه یکی از تالارهای برتر کشور است، افزود: ازنظر حجم معاملات نیز معمولاً در جایگاه 9 تا 10 کشور قرار داریم.

وی معتقد است: باوجوداین ظرفیت، تعداد شرکت‌ها و واحدهای تولیدی که از بورس برای تأمین مالی استفاده می‌کنند در استان بسیار محدود است.

مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به اقداماتی که طی حدود دو سال اخیر برای ورود صنایع کرمانشاه به بازار سرمایه انجام شد، عنوان کرد: تلاش کردیم هزینه‌های مشاوره برای ورود صنایع به بورس در کرمانشاه نزدیک به صفر شود.

بهمن از تلاش برای تسهیل گری در زمینه‌های مختلف برای ورود صنایع به بازار سرمایه خبر داد و عنوان کرد: باید از ظرفیت تشکل‌هایی قدرتمند همچون اتاق بازرگانی هم استفاده کنیم.

درنهایت تفاهم‌نامه همکاری در قالب هفت ماده و برای مدت دو سال بین طرفین به امضا رسید. همکاری‌های پژوهشی و آموزشی، برگزاری سمینارهای متعدد، ارائه فهرست شرکت‌ها و واحدهای معتبر دارای پتانسیل-های لازم جهت ورود به بازار بورس، ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های تخصصی، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مشترک، همفکری در خصوص فروش محصولات استان در بورس کالا و ... از مهم‌ترین موارد این تفاهم‌نامه است.

در همین رابطه