رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

هشدار آذری جهرمی در پی اعمال محدودیت‌های اینترنتی

کاهش پهنای باند بین‌المللی به بحران مالی در شرکت‌های تلکام منجر می‌شود

وزیر سابق ارتباطات با اشاره به آمار کاهش ۷۰۰ میلیارد تومانی درآمد همراه اول در زمان اختلالات اینترنت نوشت: با فرض صحت این آمار، پهنای باند بین الملل ایران حداقل به میزان ۴۰۰۰ گیگابیت کاهش داده شده است.

08 آبان 1401
کد خبر : 44359
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آثار اقتصادیِ بیش از یک ماه فیلترینگ و محدودسازی اینترنت در کشور کم کم نمایان می شود. تازه ترین گزارش مالی همراه اول و آسیاتک در مهرماه نشان از افت چند میلیارد تومانی درآمد این شرکت‌ها دارد.

آنطورکه سایت دیجیاتو گزارش داده است بر اساس گزارش منتشر شده، درآمد مهرماه همراه اول به اندازه عدد بزرگ 743 میلیارد تومان نسبت به شهریور ماه کاهش داشته و این کاهش نسبت به روزهای دیگر ماه در تابستان گذشته برابر با عدد 500 میلیارد تومان بوده است. آسیاتک هم در مهرماه از خدمات اینترنت، ۶۵ میلیارد تومان درآمد داشته است که این رقم در شهریور ماه بیش از ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

اگرچه هنوز ایرانسل و دیگر اپراتورهای بزرگ داده های درآمدی خود را منتشر نکرده اند اما انتشار همین آمار با واکنش محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم همراه بود. او با اشاره به آمار کاهش ۷۰۰ میلیارد تومانی درآمد همراه اول در زمان اختلالات اینترنت در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر این آمار صحت داشته باشد، می‌توان محاسبه کرد که پهنای باند بین الملل ایران حداقل به میزان ۴۰۰۰ گیگابیت کاهش داده شده است، در حالیکه سایت tehran-ix.ir رشد متوسط کمتر از ۴۰۰ گیگابیتی پهنای باند داخلی را گزارش می‌کند. این یعنی با وجود اعمال محدودیت‌های شدید، حداکثر صرفا ده درصد تبادل اطلاعات کاربران ایرانی به سوی پلتفرم‌های داخلی سرازیر شده است.

بر این اساس آذری جهرمی هشدار داده : پیش بینی کاهش درآمد ده هزار میلیارد تومانی اپراتور‌ها تا پایان سال جاری، افت شدید ارزش سهام بخش تلکام در بورس و مشکلات جدی نقدینگی این شرکت‌ها که بعضا ممکن است در عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران یا تاخیر زیاد در پرداخت حقوق کارکنان نمایان شود، دور از ذهن نیست.

در همین رابطه