رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران

بی‌برنامگی‌های دولت برای بخش خصوصی هزینه دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از برخی بی‌برنامگی‌ها در دولت و توقف 40 کشتی حامل ذخایر استراتژیک در حالی که میزان این کالاها در سطح کشور پایین است، انتقاد کرد.

01 بهمن 1401
کد خبر : 55359
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفتمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران برگزار شد. در این همایش، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران توقف طولانی‌مدت کشتی‌‎ها و لزوم پرداخت دموراژهای سنگین بابت این توقف‌ها را ناشی از بی‌برنامگی دولت دانست و تصریح کرد: میزان ذخایر اصلی و استراتژیک در سطح کشور پایین است؛ اما می‌بینیم دو ماه یک کشتی حامل کالای اساسی در بندر امام متوقف مانده و روزانه مشمول دموراژ سنگین می‌شود.   

محسن امینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان این نکته که بخش خصوصی مجبور است تاوان تصمیم‌گیری‌های نادرست دیگران را بپردازد، گفت: چندین ماه است که به دلیل بی‌برنامگی‌ها، 40 کشتی در لنگرگاه بندرامام خمینی متوقف شده‌اند و بابت آن باید روزانه یک میلیون 600 هزار دلار خسارت پرداخت شود. اگر برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد هیچ‌یک از این هزینه‌ها نباید پرداخت شود.

او از نامه‌نگاری‌های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با دستگاه‌های متعدد در همین حوزه سخن گفت و ادامه داد: بارها نامه زدیم که بخش خصوصی در مراکز نگهداری سطح کشور، کالا را بدون اینکه خسارتی ببینند، نگه می‌دارد. از طرفی هزینه نگهداری این کالاها پایین است و دولت می‌تواند این کالاها را در بخش‌های ذخیره‌سازی سطح کشور، نگه دارد؛ اما گوش شنوایی وجود ندارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: انتظار بخش خصوصی این است که مشکلات حوزه کشاروزی که ارتباط مستقیم با امنیت غذایی مردم دارد، به موقع حل شوند. تصمیماتی که برای بخش خصوصی گرفته می‌شود، بدون نظرخواهی از آنهاست در حالی که مجریان این تصمیمات، فعالان بخش خصوصی هستند. پس تا زمانی که این رویه‌ها تغییر نکند، مشکل حل نخواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: حضور بخش خصوصی باید جدی گرفته شود و این رویکرد را باید در عمل ببینیم و نه در حد سخن باقی بماند. فعالان اقتصادی ایجاد ارزش‌افزوده و اجتناب از خام‌فروشی در حوزه کشاورزی را هدف خود قرار دادند؛ اما این هدف زمانی محقق می‌شود که اعتماد لازم به بخش خصوصی وجود داشته باشد؛ باید ایده‌های بخش خصوصی شنیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

وضع تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی غیرقانونی است

محمدجواد عسگری، رئیس کمیسوین کشاورزی مجلس فضای تولید محصولات کشاروزی را شکننده توصیف کرد و گفت: طبق قانون و آنچه در بودجه 1401 دیده شده، وضع تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی در هر شرایطی ممنوع است مگر اینکه دستگاه متولی شش ماه قبل اعلام کند.  

به اعتقاد او باید اجازه داده شود صادرات طبق روال خود ادامه پیدا کند و اگر در تامین نیاز داخل، مشکلی پیش آمد با واردات، آن مشکل را حل کرد. او این راهکار را منطقی توصیف کرد و افزود: به محض اینکه صادرات محصولی از ایران متوقف شود، ترکیه و دیگر رقبا، بازار را از دست ما می‌گیرند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از جلسات متعدد خود با متولیان حوزه کشاروزی و رصد روزانه روند تولید در این بخش سخن گفت و افزود: تا الان بالغ بر 60 مکاتبه با رئیس جمهور داشتیم و مشکلات بخش تولید کشاورزی را به ایشان منتقل کردیم. چون باور داریم حوزه کشاورزی با 4 میلیون بهره‌بردار و ارتباط مستقیم با امنیت غذایی کشور، بسیار مهم است.

این نماینده مجلس در بحث صادرات معتقد است: در هیچ شرایطی نباید متوقف شود و تولیدکننده باید با خیال راحت تولید کرده و نظارت کافی روی کیفیت و میزان تولید محصولات او وجود داشته باشد. بر اساس اظهارات او امروز برعکس عمل می‌شود؛ فشارهایی وارد می‌کنیم تا قانون اجرا شده و تولید خوب صورت گیرد؛ اما تصمیم ناگهانی اتخاذ شده و همه چیز را خراب می‌کند. لازم است اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه اثرگذار بر تولید و صادرات ممنوع شود.

عسگری از انتقال انتقادهای مطرح شده در این نشست به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به منظور پیگیری و حل مشکلات موجود خبر داد.

در همین رابطه