رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

امیر یوسفی در نشست با نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس

بحران‌های آبی، تولید گندم گلستان را محدود کرده است

رئیس اتاق گرگان می‌گوید: استان گلستان در سال زراعی جاری با تشدید بحران آب مواجه شده و پیش‌بینی تولید گندم این استان از 1.2 میلیون تن به کمتر از ۵۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است.

06 خرداد 1402
کد خبر : 56494
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به وضعیت فقر در استان گلستان، گفت: استان گلستان همیشه به‌عنوان استان کشاورزی مطرح بوده و در حوزه ورد صنعت و به دنبال آن ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال مورد بی‌مهری قرار گرفته است؛ درحالی‌که با وقوع خشک‌سالی، شرایط کشاورزی استان نیز مانند قبل مساعد نیست.

امیر یوسفی در نشست هیات نمایندگان اتاق گرگان و فعالان اقتصادی استان گلستان با محسن زنگنه، نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، افزود: باوجوداینکه 2.3 درصد جمعیت کشور در استان گلستان زندگی می‌کنند، این استان تنها ۱.۲ از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده که از استان محرومی مانند سیستان بلوچستان هم پایین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گلستان وجود دارد که ۴۰۰ هزار هکتار آن دیم است، اظهار کرد: گلستان در سال زراعی جاری با بحران‌های آبی و کاهش باران مواجه بود و باعث شد تا پیش‌بینی ما از تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی جاری به کمتر از ۵۰۰ هزار تن تقلیل پیدا کند.

به عقیده یوسفی، عدم توجه به تأسیس صنایع تبدیلی نیز درآمد استان را تحت شعاع قرار داده است درحالی‌که اشتغال و ایجاد ارزش‌افزوده در استان از مزیت‌های ایجاد صنایع تبدیلی است.

وی تأکید کرد: توجه به سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد صنایع غذایی و تبدیلی، شتاب در اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری اینچه برون و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز به‌ویژه خط ریلی اینچه برون - شاهرود و اتصال آن به جنوب، کمک بزرگ به توسعه اقتصادی گلستان خواهد کرد.

رئیس اتاق گرگان گفت: شیرین سازی آب دریا همیشه در استان مطرح بوده است که باعث کمک به صنعت و کشاورزی می‌شود.

وی افزود: چندین سال است که موضوع درآمد سرانه پایین مردم در گلستان مطرح می‌شود و علی‌رغم اینکه سال‌به‌سال شاهد ارتقا درآمد سرانه استان‌هایی که در سطح خوبی از این لحاظ قرار دارند، هستیم اما گلستان همچنان در انزوا قرار دارد و این شاخص روزبه‌روز در حال نزول است.

وی ابراز امیدواری کرد: در راستای تحقق شعار سال استان‌های محروم به‌صورت ویژه‌تر در توزیع منابع کشوری دیده شوند.

لزوم توجه به زیرساخت‌ها برای توسعه گلستان

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: هدف برنامه هفتم توسعه حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است تا با کمک آن زیرساخت‌های موردنیاز توسعه همه‌جانبه کشور بیشتر تقویت شود.

محسن زنگنه با تأکید بر حمایت از بخش خصوصی برای شتاب در توسعه کشور، گفت: کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی حامی و مدافع بخش خصوصی برای رونق اقتصاد کشور است.

وی یادآور شد: این کمیسیون بیش از گذشته آمادگی دارد تا پیشنهادهای نمایندگان اتاق بازرگانی را در حوزه رونق اقتصادی کشور بشنوند چراکه معتقدیم از پیشنهادهای این قشر می‌توان برای حل موانع پیش رو به‌خوبی استفاده کرد.

به گفته وی اکنون در بخش‌های «جهش تولید» و «بودجه» کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی، از مشارکت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران استفاده می‌شود.

زنگنه از تهیه طرح «تأمین مالی» توسط این کمیسیون مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در نوشتن این طرح از ظرفیت اعضای اتاق بازرگانی ایران استفاده شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت گلستان بر پایه کشاورزی گفت: برای جبران عقب‌ماندگی بخش کشاورزی این استان، سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز توسعه بسیار ضروری است.

زنگنه پیشنهاد کرد: برای ایجاد زیرساخت موردنیاز تقویت توسعه اقتصادی استان گلستان، برنامه‌ای پنج یا 10 ساله بسته شود تا زمینه جذب سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم گردد.

وی همچنین با اشاره به اینکه استان‌های متکی به کشاورزی ازجمله گلستان، منابع مالیاتی در اختیار ندارند، گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور باید تأمین منابع مالی این استان‌ها برای جبران کاهش درآمد دیده و حل شود.

وی افزود: درآمد استان گلستان از محل مالیات در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان بوده و برای امسال ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

کشاورزی پایه درآمدی استان گلستان

مبصری، عضو هیات رئیسه اتاق گرگان نیز در این نشست گفت: نوعی ساده‌سازی و کاهلی در تصمیم‌گیری‌ها موجب ایجاد مشکل برای بخش خصوصی شده است.

وی با اشاره به اینکه تمهیدات برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی شفاهی بوده و عملی نشده است، بخش مختلف تقاضای کل باید توسط دولت تحریک می‌شد.

وی افزود: در بدو دولت جدید توضیحاتی را ارائه دادیم که باید زیرساخت مربوط به بن کالا فراهم شود مدلی که کف مصرف را تضمین کند.

عضو هیات رئیسه اتاق گرگان گفت: تقاضای دولتی نیز باید به‌سوی تولید داخلی سوق پیدا می‌کرد که این‌چنین نشد.

به گفته وی، در بخش سوم نیز انتظار می‌رفت به صادرات که یک موضوع درازمدت است توجه بیشتری شود.

مبصری با بیان اینکه نسبت به رقبای منطقه‌ای پسرفت داشتیم، گفت: ما فقط به قیمت توجه کردیم و درامد را به فراموشی سپرده‌ایم و درحالی‌که کشاورزی، پایه درآمدی استان گلستان است، متأسفانه سرکوب قیمتی موجب کاهش درامد سرانه گلستان شده است.

 مرتضوی عضو هیات نمایندگان اتاق گرگان نیز در این نشست اظهار کرد: شیوه‌های تأمین مالی در حوزه انبوه‌سازی با گذشته تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه در این حوزه نباید خود را با کشورهایی مثل سوئیس مقایسه کنیم و برای خانه‌های مازاد مالیات بگذاریم درصورتی‌که روش‌های تأمین مالی نادیده گرفته شود، منصفانه نیست.

وی افزود: خروجی قوانین بدون نظر کارشناسی منجر به گرفتاری بخش خصوصی و درنهایت گریبانگیر مردم خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه