رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در کنفرانس تجاری عرب - چین تشریح شد

چرا سیاست کاهش تولید نفت در اوپک پلاس تمدید شد؟

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان می‌گوید: یکی از دلایل تصمیم اخیر اوپک‌پلاس برای تمدید کاهش تولید نفت و کاهش داوطلبانه تولید نفت توسط عربستان، اقدام علیه ابهامات و احساسات موجود در بازار نفت بوده است.

22 خرداد 1402
کد خبر : 56708
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بن‌سلمان در کنفرانسی خبری اعلام کرد آخرین توافق اوپک پلاس شامل اصلاحاتی همه‌جانبه بوده است، اما همزمان این ائتلاف به دنبال اقدام علیه «ابهامات و احساسات» موجود در بازار نفت بوده است. او در کنفرانس تجاری عرب - چین در ریاض در پاسخ به این پرسش که برای دستیابی به ثبات در بازار نفت چه چیزی مورد نیاز است اعلام کرد توافق اخیر به همین دلیل رخ داده است.

او در ادامه گفت در حالی که بازار فیزیکی نفت سیگنال‌هایی می‌داد، بازار آتی عملکردی برعکس داشت و این به آن معنی است که ائتلاف اوپک پلاس باید در حالت آمادگی باقی بماند.

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت اوپک، هفته گذشته در نشست اوپک پلاس در وین اعلام کرد در ماه جولای به صورت داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه از تولید نفت خود خواهد کاست. گروه اوپک پلاس همچنین هدف مجموع تولید خود برای سال 2024 را کاهش داد و 9 کشور عضو کاهش داوطلبانه تولید خود در ماه آوریل را تا پایان سال 2024 تمدید کردند. در مقابل امارات افزایش سهمیه تولیدی که مدت‌ها به دنبال آن بود را تضمین کرد؛ موضوعی که موجب ایجاد تنش میان اعضای اوپک و ابوظبی شده بود.

وزیر انرژی عربستان همچنین اعلام کرد توافق جدید اوپک‌پلاس برای آنهایی که روی افزایش ظرفیت تولید خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پرسود خواهد بود. به گفته او، تحلیل نهایی توافق اخیر نشان می‌دهد آنهایی که روی افزایش ظرفیت تولید خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در سال‌های آتی یعنی 2024 و 2025 و سال‌های پس از آن، به واسطه تخصیص سهم بالاتری از تولید، نتیجه سرمایه‌گذاری خود را خواهند دید.

تصمیم عربستان برای کاهش دوباره میزان تولید نفت باعث شد نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی افزایش پیدا کند. قیمت نفت روز جمعه در ازای هر بشکه یک دلار دیگر کاهش پیدا کرد تا دومین هفته متوالی روند نزولی قیمت نفت رقم بخورد.

در همین رابطه