رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست کارگروه توسعه صادرات کرمان

80 درصد مشکلات حوزه صادرات، داخلی است

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: صادرکنندگان در خارج از کشور فقط با مکانیسم بازار و رقابت مواجه هستند؛ اما 80 درصد مسائل حوزه صادرات مربوط به داخل کشور است که برای تداوم و توسعه صادرات باید برطرف شوند.

12 تیر 1402
کد خبر : 66938
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، با اشاره به اینکه استان کرمان صادرکننده ارزش‌افزوده است، گفت: حجم تولید استان زیاد است و با توجه به وجود اراده جدی برای توسعه صادرات در استان باید به تولید با کیفیت و صادرات محور بیش از گذشته توجه شود.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست کارگروه توسعه صادرات استان کرمان که با حضور مجازی 18 رایزن بازرگانی ایران در سایر کشورها برگزار شد، افزود: در حوزه صادرات، 80 درصد مشکلات در داخل کشور است و در خارج از کشور فقط با مسائل مربوط به مکانیسم بازار و رقابت مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در صادرات هزینه‌های مبادله‌ای پرداخت شده توسط هر تولیدکننده و صادرکننده است که باید برای تداوم روند صادرات و توسعه آن، نرخ‌ها اصلاح شوند.

طبیب زاده تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو پسته در ایران 10 دلار تمام می‌شود اما رقیب اصلی پسته ایران یعنی آمریکا، هر کیلو پسته را 8 دلار می‌فروشد و قطعاً با این قیمت ما نمی‌توانیم پسته خود را بفروشیم.

رئیس اتاق کرمان، با اشاره به اینکه استان قصد دارد نگرش به صادرات را تغییر دهد، تأکید کرد: اگر فرآیند پیچیده صادرات را حل نکنیم همچنان باید به صادرات ارزش‌افزوده و کالاهای خام ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: صادرات محصولات استان کرمان با مشکلاتی مانند نبود شبکه حمل‌ونقل مناسب، تأمین مالی، چالش‌های فضای کسب‌وکار، نبود تعرفه‌های ترجیحی برای صادرات و رقابت بیشتر و دشوار بودن برخی فرآیندها روبروست که بسیاری از این مسائل باید در راستای توسعه صادرات توسط حاکمیت تأمین و برطرف شود زیرا وظیفه بخش خصوصی تولید محصول با کیفیت است.

طبیب زاده، گفت: بسیاری از کشورهایی که رایزنان ایران در آن کشورها در این نشست شرکت دارند کشورهای هدف صادراتی استان محسوب می‌شوند که باید ظرفیت‌های صادراتی استان به‌خوبی معرفی تا بازارهای هدف صادراتی شناسایی شوند.

وی آمادگی اتاق کرمان را برای رسیدن به مدلی برای توسعه صادرات استان اعلام کرد و افزود: رایزنان بازرگانی برای تحلیل بازار و رقبای محصولات صادراتی و برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای هدف، استان‌ها را همراهی و حمایت کنند.

معرفی ظرفیت‌های استان‌ها را در برنامه داریم

در ادامه این نشست معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت گفت: ایران با هدف توسعه صادرات محصولات غیرنفتی در ۲۰ کشور دنیا رایزن بازرگانی دارد که امیدواریم استان‌های کشور از این فرصت‌ها استفاده کنند.

محمدصادق قنادزاده، با تأکید بر اینکه باید ظرفیت صادرات ایران در دنیا شناخته و برای آن بازار ایجاد شود، افزود: معرفی ظرفیت‌های استان‌ها را در برنامه داریم که این برنامه را از استان کرمان آغاز کرده‌ایم تا از یک کریدور سبز ظرفیت‌های استان از طریق رایزنی‌های اقتصادی در سایر کشورهای دنیا شنیده شود.

وی ادامه داد: آگاهی هر چه بیشتر رایزنان از ظرفیت‌های استان باعث می‌شود که سرفصل‌های جدیدی در گزارش‌های مختلف ایجاد شود و به برخی مسائل ویژه‌تر پرداخته شود.

عزم جدی استان برای توسعه صادرات

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان در ادامه این نشست تصریح کرد: اگر بازارهای صادراتی خوبی داشته باشیم به‌خوبی می‌توان تولید بهتری داشت و استان باید تمام تلاش خود را برای توسعه صادرات انجام دهد.

امیر حسن‌زاده خاطرنشان کرد: در کرمان دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف مانند دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، بخش خصوصی و اتاق کرمان یک تیم اقتصادی هستند که باید با همدلی و دیدگاه توسعه صادرات، استان را به جایگاه خوبی رساند.

وی اظهار کرد: همچنین استفاده از ظرفیت رایزنان بازرگانی در راستای توسعه و حضور موفق‌تر صادرات محصولات غیرنفتی به بازارهای سایر کشورها به‌شدت پیگیری می‌شود.

نیمی از صادرات خرمای کشور از کرمان

رئیس انجمن ملی خرما نیز در این نشست گفت: ایران، دومین تولیدکننده خرما در دنیاست اما ازلحاظ تنوع تولیدی با 60 واریته خرما، تمام سلایق دنیا را پوشش می‌دهد.

محسن رشیدفرخی با اشاره به اینکه 30 درصد تولید خرما در کشور صادر می‌شود که نیمی از آن مربوط به استان کرمان است، اظهار کرد: با توجه به کم‌آبی در استان باید به فکر افزایش بهره‌وری تولیدات در واحد سطح باشیم.

وی ادامه داد: در صادرات خرما مانند برخی محصولات دیگر با مشکلاتی مانند تعرفه‌ها و عوارض صادراتی روبرو هستیم که برای توسعه صادرات خرما احتیاج به بازنگری بین تعامل بخش خصوصی با رایزنان بازرگانی داریم.

پیش‌بینی 200 هزار تن تولید پسته امسال در کشور

در ادامه این نشست، رئیس انجمن پسته ایران نیز با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی برداشت ۲۰۰ هزار تن محصول پسته در کشور وجود دارد، گفت: این پیش‌بینی برای رقیب اصلی پسته ایران یعنی آمریکا در سال 2023 میلادی حدود 600 هزار تن است و قیمت تمام‌شده برای آنها نیز کمتر از تولید پسته در ایران است.

محمد صالحی تصریح کرد: در سال 1400 و 1401 به دلیل سرمازدگی باغات پسته، با کمبود محصول روبرو شدیم و همین موضوع باعث شد بخشی از بازارهای هدف خود را از دست بدهیم که امیدواریم در سال جاری با کمک و همراهی رایزنان بتوان به بازاریابی بهتری در بازارها پرداخت و پسته ایران و کرمان را به جایگاه قبلی خود نزدیک کرد.

وی افزود: پسته ایران ازنظر طعم، مزه و پایداری در نگهداری و فرآوری نسبت به سایر محصولات پسته در دنیا برتری دارد و می‌توان از این کیفیت برای حضور در بازارهای جهانی استفاده کرد.

در این نشست نمایندگان انجمن گیاهان دارویی، صنعتی و معطر، انجمن خدمات فنی و مهندسی، انجمن گلخانه‌داران شرق، کشاورزان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی جنوب استان و انجمن سنگ به بیان ظرفیت‌های هر حوزه و سؤالات مرتبط با تجارت آن پرداختند. همچنین چندین رایزن بازرگانی ایران در کشورهای هدف نیز به پرسش‌هایی در مورد حوزه‌های مختلف از فعالان اقتصادی پرداختند و مساعدت خود را برای همکاری به‌منظور توسعه صادرات محصولات استان اعلام کردند.

موضوعات :
در همین رابطه