رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پیش‌بینی جدید گلدمن‌ساکس

هند تا 50 سال دیگر اقتصاد آمریکا را کنار می‌زند

براساس پیش‌بینی موسسه پژوهشی گلدمن‌ساکس، اقتصاد هند در مسیر سبقت گرفتن از اقتصاد آمریکا و تبدیل شدن به دومین اقتصاد برتر جهان پس از چین طی چند دهه آینده قرار گرفته است.

21 تیر 1402
کد خبر : 67053
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تحلیلگران موسسه پژوهشی گلدمن‌ساکس در گزارشی جدید اعلام کردند: اقتصاد هند تا سال 2075 اقتصاد آمریکا را کنار زده و در جایگاه دومین اقتصاد برتر جهان خواهد ایستاد، درحالی که اقتصاد آمریکا به رتبه سوم سقوط خواهد کرد. انتظار می‌رود این کشور تا 52 سال آینده به تولید ناخالص داخلی 52.5 هزار میلیارد دلار دست پیدا کند که یک هزار میلیارد دلار بالاتر از سطح تولید ناخالص داخلی آمریکا در آن زمان خواهد بود.

براساس داده‌های این گزارش، چین در سال 2030 از آمریکا سبقت گرفته و به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و تا سال 2075 تولید ناخالص داخلی خود را به 57 هزار میلیارد دلار خواهد رساند.

سانتانو سنگوپتا، اقتصاددان هتدی موسسه گلدمن ساکس در این گزارش نوشته است: جمعیت هند، که اخیرا با رسیدن به رکورد 1.4 میلیارد نفر به پرجمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل شده است، این کشور را برای رشد در موقعیت مناسبی قرار می‌دهد؛ زیرا یکی از بهترین نسبت‌ها میان جمعیت افراد در سن کار و جمعیت افراد غیرفعال یا وابسته مانند کودکان را سالمندان را دارد.

به عقیده این اقتصاددان، طی 2 دهه آینده نسبت وابستگی هند در میان دیگر اقتصادهای منطقه‌ای به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید؛ از این رو این فرصتی عالی برای هند است تا در زمینه ایجاد ظرفیت تولید، تداوم رشد خدمات و تداوم رشد زیرساخت‌ها به درستی عمل کند.

براساس این گزارش، انتظار می‌رود با کاهش میزان وابستگی هند، افزایش درآمد و توسعه عمیق حوزه مالی، نرخ پس‌انداز در این کشور افزایش پیدا کند و در نتیجه دریایی از سرمایه برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر به وجود خواهد آمد.

با این‌همه ریسک‌هایی هم پیش‌بینی شده‌اند که می‌توانند هند را از رسیدن به این جایگاه بازدارند. درصورتی که نرخ مشارکت نیروهای کار در هند افزایش پیدا نکند، نرخی که طی 15 سال گذشته به ویژه در میان زنان کاهش پیدا کرده است، پتانسیل رشد اقتصادی این کشور آسیب خواهد دید.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، هند با تولید ناخالص داخلی 3700 میلیارد دلار در حال حاضر پنجمین اقتصاد برتر جهان است. آلمان با 4300 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در رتبه چهارم ایستاده و پیش از این کشور هم ژاپن با تولید 4400 میلیارد دلاری، چین با تولید 19 هزار و 370 میلیارد دلاری و آمریکا با تولید 26 هزار و 850 میلیارد دلاری به ترتیب در رتبه‌های سوم تا اول ایستاده‌اند.

در همین رابطه