رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ارومیه در نشست شورای گفت‌وگوی استان آذربایجان غربی

گمرک، بخشی اصلی از نقشه توسعه آذربایجان غربی است

رئیس اتاق ارومیه معتقد است: دارا بودن گمرکات متعدد در استان آذربایجان یک ظرفیت برای توسعه محسوب می‌شود و در نقشه راه توسعه این استان، گمرکات یک بخش اصلی محسوب می‌شوند.

31 تیر 1402
کد خبر : 67172
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: وجود گمرکات متعدد در استان آذربایجان غربی یک ظرفیت است و این بخش یکی از اجزای اصلی در نقشه راه توسعه استان است.

قاسم کریمی در شصت و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی که با حضور محمد رضوانی فر، رئیس‌کل گمرک ایران برگزار شد، افزود: یکی از کمبودهای استان در گمرکات کمبود آزمایشگاه‌های مرجع برای تعیین ماهیت کالاهای صادراتی و وارداتی است. بر اساس ماده 22 تقویت و توسعه نظام استاندارد سازمان استاندارد موظف است در کلیه گمرکات از خدمات آزمایشگاهی بخش خصوصی، تعاونی و مراکز دانشگاهی که فعالیت آنها مورد تأیید است استفاده کند یا با بهره‌گیری از توان داخلی نسبت به ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع اقدام کند که این موضوع در تفاهم‌نامه‌ای میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان استاندارد ایران حل‌وفصل شده ولی اجرایی نمی‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ادامه داد: استفاده از کارشناس مجازی مجرب و متخصص در گمرکات اجرایی استان مورد درخواست تمامی فعالان اقتصادی بوده، چراکه کارشناسان مجازی از سایر نقاط کشور از شرایط منطقه و استان اطلاعی نداشته و این امر باعث طولانی شدن این روندها می‌شود.

وی تصریح کرد: هر دو اتاق بازرگانی و اصناف خواهان تعیین یکی از گمرکات استان به‌عنوان گمرک تخصصی صادرات و واردات طلا هستند که لازم است این موضوع به‌صورت تخصصی بررسی و اجرایی شود.

وی در پایان با اشاره افزایش حقوق ورودی بعضی از کالاهای از یک درصد به سه درصد گفت: این موضوع در سامانه گمرکی کشور اصلاح نشده است که این امر موجب جرائم سنگینی برای واردکنندگان است.

موضوعات :
در همین رابطه