رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سوئیس گزینه مناسبی برای استفاده از منابع بلوکه شده ایران است

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس، ظرفیت‌های این کشور را در تهاتر کالایی که قرار است با منابع مالی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی انجام شود، مناسب دانست.

23 مرداد 1402
کد خبر : 67422
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس درباره جزییات توافقات انجام شده برای تهاتر کالای سوئیس با پول‌های بلوکه شده کره جنوبی گفت: درباره جزئیات و توافقات انجام شده اطلاعی ندارم و فقط اخباری در این باره شنیده‌ام. اگر این اخبار صحت داشته باشد، کشور سوئیس می‌تواند جای منطقی برای خرج کردن پول‌های بلوکه ایران باشد، با توجه به اینکه مرکز اکثر شرکت‌های غلات، ژنو است، سوئیس انتخاب خوبی خواهد بود.

شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس بنابر انتشار اخباری مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های کشور سوئیس در تهاتر کالایی بین ایران و کره به ازای ۶ میلیارد دلار در حوزه غذا و دارو گفت: اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی به این موضوع نگاه کنیم؛ سوئیس همواره نقشی در موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در زمان‌های متفاوت داشته‌ است و همیشه جایگاهی بوده تا ایران بتواند با توافقات سیاسی انجام شده از این پول‌ها برای تجارت، خرید غلات و دارو استفاده کند.

وی با اشاره به همکاری‌های سوئیس در دوره‌های تحریمی علیه ایران، گفت: اگر به یاد داشته باشیم در دوره تحریم‌های گذشته، دو بانک سوئیس نقش کلیدی را برای تجار ایرانی و نقل و انتقالات پول داشتند و این امکان بسیار قوی است که دوباره سوئیس بتواند در این زمینه نقش آفرینی کند و پول‌های بلوکه شده ایران در کره از طریق یکی از بانک‌های مورد تایید دو طرف مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس تاکید کرد: باید در نظر گرفت که ژنو مرکز غلات جهان است و شرکت‌های دارویی سوئیسی پررنگترین نقش را در بخش دارویی جهان دارند. بنابراین اگر قرار بر این است که پول‌های بلوکه ایران در این دو بخش استفاده شود، می‌توان گفت که سوئیس می‌تواند انتخاب بالقوه‌ای باشد.

در همین رابطه