رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد

قطعات هواپیما بدون تأییدیه بانک مرکزی ترخیص می‌شود

دفتر واردات گمرک ایران، طی نامه‌ای اعلام کرد که ترخیص و تشریفات گمرکی قطعات موردنیاز صنعت هواپیمایی بدون دریافت تأییدیه از بانک مرکزی و طبق روال گذشته، پیگیری می‌شود.

24 مرداد 1402
کد خبر : 67433
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس اعلام دفتر واردات گمرک ایران، قطعات موردنیاز صنعت هواپیمایی کشور با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها طبق مصوبه سال 97 شورای عالی امینت ملی در قالب ثبت خدمت و هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری، انجام شود و نیازی به دریافت تأییدیه از بانک مرکزی نیست.

از سال 1397 براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در قالب ثبت خدمت و با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری، قطعات و لوازم مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی ترخیص می‌شد؛ مهلت این مصوبه به پایان رسید و در ادامه با مساعدت بانک مرکزی و گمرک و با توجه به مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ترخیص قطعات ادامه یافت.

به دنبال آن، طبق اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، گمرک ایران از ابتدای اردیبهشت سال 1402 ترخیص قطعات و موتور هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی را منوط به دریافت تأییدیه از بانک مرکزی کرد که این فرایند به دلیل عدم تأیید بانک مرکزی، موجب اختلال در روند ترخیص قطعات موردنیاز صنعت هواپیمایی کشور شده و ارائه خدمات حمل‌ونقل هوایی را سخت کرده است.

فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران برای حل این مشکل، موضوع را با دبیرخانه شورای گفت‌وگو درمیان گذاشت که در نهایت با پیگیری‌هایی که پیش از این انجام شده بود در نشست اخیر کارگروه شورای گفت‌وگو، رئیس فدراسیون حمل‌ونقل از حل مسئله و ارسال بخش‌نامه‌ای از سوی گمرک ایران مبنی بر ترخیص و انجام تشریفات گمرکی قطعات موردنیار صنعت هواپیمایی بدون دریافت تأییدیه از بانک مرکزی و طبق روال گذشته، خبر داد.

در این بخش‌نامه تأکید شده که پس از خروج اقلام موردنیاز شرکت‌های هواپیمایی، آمار مرحله به مرحله کالاهای ترخیص شده از محل صدور مصوبه یاد شده، برای انعکاس به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در اختیار دفتر واردات گمرک قرار بگیرد.

در همین رابطه