رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

حسین سلاح‌ورزی در نشست با سفیر بلغارستان در تهران

باید با تکیه بر نوآوری، راه‌های جدیدی برای تبادلات مالی پیدا کنیم

رئیس اتاق ایران گفت: بخش خصوصی به دنبال یافتن راه‌هایی برای افزایش تبادلات تجاری با سایر کشورهاست. اگرچه زمینه‌های غیرتحریمی زیادی برای فعالیت مشترک وجود دارد؛ اما باید راه‌های جدیدی برای تبادلات مالی پیدا کنیم.

27 شهریور 1402
کد خبر : 67814
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: زمینه‌های غیرتحریمی زیادی برای فعالیت مشترک با سایر کشورها وجود دارد. البته با نوآوری باید مسیرهایی برای تبادلات مالی و بانکی و مکانیزم تسویه پیدا کنیم.

حسین سلاح ورزی در نشست با سفیر بلغارستان در تهران، با اشاره به افت سطح روابط اقتصادی ایران و سایر کشورها به دلیل اعمال تحریم‌ها در سال‌های اخیر افزود: با این حال معتقدیم با توجه به رابطه قدیمی بین کشورها، در بخش خصوصی می‌توانیم راه‌هایی برای افزایش تبادلات تجاری در حوزه‌های مختلف پیدا کنیم و این موضوع از اولویت‌های هیات رئیسه اتاق ایران در دوره دهم است.

سلاح ورزی با بیان اینکه حمل‌ونقل از حوزه‌های مهم همکاری میان ایران و بلغارستان است، اظهار کرد: حمل‌ونقل ایران زیر نظر اتاق بازرگانی است و به دلیل عضویت در IRU(سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی) بزرگ‌ترین مشتری کارنه در این سازمان هستیم. لذا در این زمینه می‌توان همکاری‌های مطلوبی داشته باشیم.

رئیس اتاق ایران ضمن دعوت از رئیس اتاق بلغارستان برای سفر در رأس هیاتی تجاری به ایران، پیشنهاد برگزاری وبینار مشترک با حضور فعالان اقتصادی دو طرف را مطرح کرد تا به سرعت فضایی آشنایی بیشتر با فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و بلغارستان فراهم شود.

نیکولینا کونووا، سفیر بلغارستان در تهران نیز در این نشست، با اشاره به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و بلغارستان تأکید کرد: عدم آشنایی تجار و بازرگانان ایران و بلغارستان از پتانسیل‌های تجاری دو کشور مهم‌ترین مانع افزایش سطح تبادلات اقتصادی ایران و بلغارستان است. بنابراین باید بین بخش‌های خصوصی دو کشور روابط مستقیم برقرار شود.

او با اشاره به علاقه‌مندی کسب‌وکارهای بلغاری برای همکاری با شرکت‌های ایرانی ادامه داد: آنچه در اعزام و پذیرش هیات تجاری اهمیت دارد، همتایابی دقیق است که باید بر اساس بررسی‌های کافی پیش از اعزام هیات‌ها انجام شود. بدون این امر فقط 20 درصد بازرگانان می‌توانند همتایان خود را به درستی پیدا کنند. در این زمینه نقش اتاق‌های بازرگانی دو طرف بسیار مهم خواهد بود.

سعید هادیئی، رئیس کمیته مشترک ایران و بلغارستان نیز گفت: در کمیته مشترک در تلاش هستیم تا با همکاری سفارت بلغارستان سطح آشنایی تجار دو کشور از پتانسیل‌های همکاری با یکدیگر را افزایش دهیم. یکی از ابزارهای ما اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری است. البته باید توجه کرد که انتخاب هیات ها باید تخصصی و کارشناسی باشد.

در این نشست، حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران حوزه انرژی را به عنوان یکی از حوزه‌های مطلوب همکاری بین دو کشور برشمرد و گفت: ما مزیت‌های خوبی به ویژه در حوزه پتروشیمی داریم و امیدوارم بلغارستان به فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران توجه کند.

در همین رابطه