رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

خروج مشروط پروانه‌های صادراتی سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ آبان از شمول تعهدسپاری

بر اساس مصوبه جدید کارگروه بازگشت ارز صادرات، پروانه‌های صادراتی سال ۱۴۰۱ به صورت مشروط تا ۱۵ آبان از شمول تعهدسپاری خارج شدند.

09 آبان 1402
کد خبر : 68262
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سازمان توسعه تجارت در ابلاغیه‌ای با تشریح مصوبات سیزدهمین کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات با اعلام اینکه مهلت ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ کم لن یکن تلقی می‌شود، تاکید کرد در خصوص صادرکنندگان سال ۱۴۰۱ با نسبت عملکرد تجمیعی بازگشت ارز کمتر از ۶۰ درصد که امکان انجام واردات در مقابل صادرات با توجه به تعلیق کارت‌های بازرگانی آنها وجود نداشته و علیرغم تمدید مهلت بازگشت ارز سال مزبور تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ امکان انجام رفع تعهدات ارزی صادراتی و متعاقبا افزایش نسبت برگشت ارز خود را ندارند، مقرر شده برای بهره‌مندی صادرکنندگان یاد شده از فرصت تمدید بازگشت ارز تا پانزدهم آبان ماه سال جاری کلیه پروانه های صادراتی سال ۱۴۰۱ از شمول تعهدسپاری خارج شوند.

همچنین بر اساس این ابلاغیه با توجه به عدم ایجاد زیرساخت لازم، مهلت ثبت درخواست صادرکنندگان از محل ورود موقت به مقصد مناطق ویژه اقتصادی انرژی و یا خارج از کشور مربوط به صادرات سال ۱۴۰۲ در گمرک ورود موقت کننده تا پایان دی ماه و مهلت ارسال لوح فشرده حاوی اطلاعات پروانه‌های صادراتی سال ۱۴۰۲ از محل ورود موقت موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی از سوی دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران به بانک مرکزی تا پایان سال جاری تمدید شد.

از طرف دیگر طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، در خصوص صادرکنندگان از محل ورود موقت به مقصد مناطق ویژه اقتصادی انرژی و یا خارج از کشور که صادرات مربوط به سال‌های یادشده این دسته از صادرکنندگان از زمان ابلاغ مصوبه کارگروه به مدت دو ماه نسبت به ثبت درخواست در قالب فرمتی که توسط سازمان توسعه تجارت ایران مشخص خواهد شد، در دبیرخانه کمیته موضوع بند یک مصوبات سومین جلسه کارگروه برگشت ارز حاصل از صادرات با ذکر دلایل و مستندات اقدام کنند تا موضوع در کمیته مذکور بررسی و در صورت تایید دلایل و مدارک ارایه شده مراتب به دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت ارسال لوح فشرده به بانک مرکزی اعلام شود. بدیهی است پس از تاریخ مزبور هیچگونه عذری مبنی بر عدم اطلاع از موضوع پذیرفته نخواهد شد.

همچنین با توجه به اتمام مهلت عدم اعمال محدودیت‌های تجاری برای صادرکنندگان کالاهای مشمول استثنائات تا پایان شهریور و با توجه به اینکه دسترسی سازمان توسعه تجارت ایران به منظور ثبت استثنائات برگشت از پروانه‌های صادراتی گذشته تاکنون فراهم نشده است، به منظور پیشگیری از اعمال محدودیت‌های تجاری تا پایان آبان ماه سال جاری برای این دسته از صادرکنندگان تمدید می‌شود.

آن دسته از صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ که تا پایان آبان ماه سال ۱۳۹۹ نسبت به ثبت اطلاعات فروش ریالی خود مربوط به صادرات از تاریخ ۲۲ فروردین سال ۱۳۹۷ تا ۱۶ مرداد سال ۱۳۹۷ در سامانه جامع تجارت اقدام کرده‌اند، مشمول برخورداری از معافیت‌های مالیاتی سال ۱۳۹۷ می‌شوند. بر این اساس ثبت اطلاعات پس از تاریخ یادشده صرفا منجر به ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات ذی نفعان می‌شود و مشمول برخورداری از معافیت‌های مالیاتی نیست.

در همین رابطه