رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رضا مبصری در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

سیاست مالیاتی دولت، رقابت‌پذیری کالای ایرانی در بازارهای جهانی را کاهش داده است

عضو هیات رئیسه اتاق گرگان معتقد است: افزایش درآمدهای مالیاتی دولت نه به دلیل شناسایی پایه‌های مالیاتی جدید بلکه به دلیل فشار بیشتر به تولیدکنندگان بوده و موجب کاهش رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی در بازار جهانی شده است.

11 آبان 1402
کد خبر : 68281
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق گرگان گفت: سیاست‌های پولی و مالی دولت، تأثیر منفی بر محیط کسب‌وکار داشته و به روند تولید آسیب زده است.

رضا مبصری در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین ادامه داد: سیاست‌های پولی دولت به عنوان یک لبه قیچی فعالان اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است. سیاست‌های انقباضی در این بخش باعث شده سرمایه در گردش کافی به هیچ عنوان به واحدها داده نشود و واحدهای تولیدی از این جهت دچار مشکل شوند.

او با بیان اینکه سیاست‌های مالی دولت شامل خرج‌کرد و مالیات، اثرات بلندمدت‌تری بر فضای کسب‌وکار دارند، افزود: در رابطه با خرج‌کرد سال‌هاست رشدی در زمینه تقاضای بخش دولتی نداشتیم و چون پروژه‌های عمرانی پیش نمی‌روند پولی از این باب به بخش کسب‌وکار تزریق نمی‌شود.

مبصری اظهار کرد: دولت در رابطه با سیاست‌های مالیاتی بسیار سخت‌گیرانه عمل کرده است. دولت قرار است سهم درآمد مالیاتی را از 6 درصد تولید ناخالص داخلی به 11 درصد برساند. اما بر خلاف این ادعا که این افزایش از محل افزایش پایه‌های مالیاتی بوده است، در واقع این افزایش ناشی از افزایش مالیات در بخش‌های مختلف اقتصادی و فشاری است که بر بخش تولید خدمات و کالا وارد می‌شود.

او تأکید کرد: این امر حتماً رقابت‌پذیری ما را در بازارهای جهانی تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر هزینه تولیدکننده را بالاتر ببریم روی رقابت‌پذیری باز هم تأثیر منفی خواهد داشت.

به گفته مبصری، دو مورد از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران عامل بنگاه‌ها، عدم شفافیت در تنظیم صورت‌های مالیاتی و همچنین عدم رعایت عدالت مالیاتی است.

او در این زمینه گفت: امسال بیش از سه برابر سال گذشته مالیات پرداخت کردم. به نظر می‌رسد دولت بدون توجه به قانون و عدالت، مالیات ستانی می‌کند و از این جهت، بخش تولید را واقعاً تحت فشار قرار داده است.

در همین رابطه