رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

قدیر قیافه در پنجمین مجمع تجاری سازمان اکو مطرح کرد

تجارت کنونی اکو با ابعاد این سازمان همخوانی ندارد

نایب‌رئیس اتاق ایران در پنجمین مجمع تجاری اتاق‌های بازرگانی عضو اکو، با استناد به آمارهای حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: ارقام فعلی هیچ مناسبتی با ابعاد و گستردگی سازمان اکو ندارد.

19 آبان 1402
کد خبر : 68369
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب رییس اتاق ایران، گفت: سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، با دارا بودن ویژگی‌های بسیار مهم به لحاظ ذخایر طبیعی و منابع انسانی سرشار، از بازار گسترده و پتانسیل‌های فراوان برای هرگونه فعالیت اقتصادی برخوردار است و اعضای این سازمان باید با استفاده از قابلیت‌های موجود، نسبت به تجمیع منابع و گسترش تعاملات فی‌مابین و بسترسازی مناسب، در جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و مالی درون‌گروهی اقدام کنند.

قدیر قیافه در پنجمین مجمع تجاری اتاق‌های بازرگانی عضو اکو در تاشکند، ابراز امیدواری کرد: نتیجه عملی گفت‌وگو و رایزنی‌ها در مجمع اکو، راهگشا و مفید باشد و بتواند زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در چارچوب این سازمان را بیش‌ازپیش در جهت نیل به مهم‌ترین هدف گروه یعنی تبدیل شدن به یک بلوک اقتصادی مقتدر فراهم آورد.

او ادامه داد: حجم مبادلات تجاری کشورهای عضو اکو با جهان در سال 2022 بالغ‌بر 1100 میلیارد دلار بوده که از این رقم 8.7 درصد یعنی حدود 96 میلیارد دلار، سهم تجارت درون منطقه‌ای بوده است.

قیافه اظهار کرد: از نگاه جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز این منطقه در سال 2021 حدود 25 میلیارد دلار یعنی 1.5 درصد از کل حجم سرمایه‌گذاری مستقیم 1.6 تریلیون دلاری جهان را جذب کرده که این رقم نیز با وسعت و استعدادهای این منطقه بزرگ و تأثیرگذار اقتصادی جهان سازگار نیست.

نائب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: این آمارها تأیید می‌کند که حجم کنونی تجارت اکو با ابعاد و گستردگی این سازمان همخوانی ندارد؛ ازاین‌رو باید به توسعه همکاری‌ها در قالب‌هایی نظیر تشکیل بازار مشترک اکو، اجرایی شدن موافقت‌نامه تسهیلات ویزایی اکو، تجارت الکترونیک و راه‌اندازی پروژه‌های مشترک، صندوق مشترک پولی برای تهاتر کالا میان کشورهای عضو و همچنین بهره‌گیری از موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای توجه خاص شود.

قیافه با تأکید بر اینکه موافقت‌نامه تجاری اکو (اکوتا) می‌تواند در زمره فعالیت‌های اولویت‌دار جهت بهبود این وضع مدنظر قرار گیرد، گفت: قطعاً اجرایی شدن این موافقت‌نامه، تبدیل آن به موافقت‌نامه تجارت آزاد بر اساس چشم‌انداز 2025 اکو را نیز هموار خواهد کرد.

او همچنین تسهیل شیوه‌های پرداخت و نقل‌وانتقال بانکی میان اعضا را از مهم‌ترین اقداماتی عنوان کرد که با همکاری اعضا امکان‌پذیر است و در کنار شیوه‌های مرسوم، بهره‌گیری از پلتفرم‌ها نیز می‌تواند این امر را تسهیل کند.

قیافه اظهار کرد: در راستای تحقق توسعه همکاری‌های درون‌سازمانی در زمینه‌های مختلف، برخی زمینه‌های مساعد و کمتر موردتوجه در منطقه اکو برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گفته او، گردشگری و به‌ویژه گردشگری سلامت همچنین ترانزیت، کریدورهای ریلی و جاده‌ای، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی بخصوص در سطح بخش خصوصی ازجمله مهم‌ترین این موارد است.

در همین رابطه