رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رسوب کالا در گمرکات به دنبال فرآیند طولانی تخصیص ارز

رئیس مجمع عالی واردات با انتقاد از کندی فرآیند تخصیص ارز برای واردات، گفت: تخصیص ارز و تهاتر آن به سختی انجام می‌شود، بنابراین شاهد رسوب کالا در گمرکات هستیم.

24 آبان 1402
کد خبر : 68420
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس مجمع عالی واردات گفت: به‌دلیل کندی فرایند تخصیص ارز و مشکل بودن تهاتر ارز حاصل از صادرات برای واردات، رسوب کالا در گمرک تشدید شده و واردکنندگان قانونی با مشکل مواجه شده‌اند.

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات در مورد رسوب کالا اظهار کرد: هیچ واردکننده قانونی به دلیل منافع خود کالای وارداتی را در گمرک نگه نمی‌دارد بلکه به دلیل مشکلات حاکمیتی مانند تخصیص ارز و… واردکننده مجبور به انبار کالا می‌شود.

وی افزود: گمرک مقصر نیست و واردکننده قانونی هم قطعاً نمی‌خواهد که کالای خود را رسوب کند البته نکته این است که تاکنون آمار دقیقی از وضعیت رسوب کالاهای مانده در گمرک داده نشده است؛ به این معنا که کالای رسوب شده مربوط به کیست و چرا در گمرک مانده است؟ آیا کالا در مسیر تخصیص ارز مانده یا مشکلاتی با وزارتخانه‌های دیگر داشته است؟

مناقبی تصریح کرد: هزینه‌هایی را که در گمرک بابت انبارداری داریم نسبت به کشورهای اطراف کم است، بنابراین برخی شاید به این دلیل کالا را در گمرک نگه دارند.

رئیس مجمع عالی واردات با بیان اینکه تهاتر ارز صادرکننده با واردکننده سخت است، گفت: به طور کلی به‌دلیل کندی فرایند تخصیص ارز و مشکل بودن تهاتر ارز حاصل از صادرات برای واردات، رسوب کالا در گمرک تشدید شده و واردکنندگان قانونی با مشکل مواجه شده‌اند.

در همین رابطه