ترمینال-گالری «سلام» فرودگاه امام (ره) با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

ورود ایران به جمع سازندگان فرودگاه با ظرفیت ۵ تا ۲۰ میلیون نفر

ترمینال-گالری سلام به‌عنوان نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور امروز با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور افتتاح شد. این ترمینال در شمال غرب فرودگاه بین‌المللی امام خمینی قرار دارد. به گفته وزیر راه و شهرسازی، بهره‌برداری از این ترمینال نقطه آغاز رسیدن به ظرفیت اعزام و پذیرش حداقل ۵۰ میلیون مسافر در سال در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است.
تاریخ: 28 خرداد 1398
شناسه: 29120

دی‌ماه سال 96، مشاور وزیر راه و شهرسازی وعده بهره‌برداری از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) را در خردادماه سال 97 داد؛ با گذشت یک سال از سررسید این وعده، صبح امروز با حضور رئیس‌جمهور، «ترمینال-گالری سلام»، نخستین پایانه هوایی هوشمند با ظرفیت پذیرش و اعزام سالیانه 5 میلیون مسافر در سال، افتتاح شد.

این پروژه از سال ۸۸ باهدف احداث ترمینال زیارتی آغاز شد و تا اواخر سال ٩٦ حدود ٣٤ درصد پیشرفت داشت و از ابتدای سال گذشته این پیشرفت به ٩٨ درصد افزایش پیدا کرد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح ترمینال-گالری سلام با تأکید بر اینکه «امروز نیازمند یک تحرک و یک پرش به سمت توسعه هستیم»، اظهار داشت: اگر کشوری درزمینهٔ خرید، تعمیر و اورهال هواپیما مشکلی نداشته باشد، اداره صنعت هوانوردی آسان است اما ما باید از همه بخش‌های صنعت هوانوردی تشکر کنیم زیرا باوجود تمام مشکلات در همه بخش‌های زیرساختی، هماهنگی، هدایت، در سطح کشورهای پیشرفته جهان هستیم؛ کمبودهایی در این عرصه داریم که قابل‌رفع هستند.
رئیس‌جمهوری رونق صنعت هوایی را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: ما با فضایی که در روابط بین‌المللی ایجاد کردیم بعد از چند ده سال توانستیم تعدادی هواپیمای مدرن و جدید وارد کشور کنیم؛ مردم ما می‌خواستند وقتی سوار هواپیما می‌شوند، هواپیما از کارخانه مستقیم وارد کشور شده باشد.
وی بابیان اینکه آمریکا برخلاف مقررات بین‌الملل در مقابل ملت ما ایستاده است، گفت: ما در پی خرید صدها فروند هواپیما برای راحتی مردم و کمک به اقتصاد و حمل و نقل کشور بودیم اما بااین‌حال باید از همه آن‌هایی که صنعت هوایی را سرپا نگه‌داشته‌اند، تشکر کنیم.
روحانی بابیان اینکه افتتاح فرودگاه و پیشرفت هوایی ما به معنی مبارزه واقعی در برابر آن‌هایی است که پیشرفت ایران را نمی‌خواهند، گفت: باید عملاً در برابر بدخواهان ایستادگی و مقاومت و رونق اقتصادی ایجاد کنیم.

توسعه صنعت هوایی، بهترین راه رونق گردشگری

رئیس‌جمهور، گردشگری را یکی از اهداف بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم برای اشتغال و رونق اقتصادی دانست و گفت: بهترین راه برای توسعه گردشگری استفاده از صنعت هوایی است که با کمک آن مردم در کوتاه‌ترین زمان به مقاصد خود می‌رسند.
رئیس‌جمهوری افزود: اگر استانی بخواهد دانشگاه و مراکز درمانی مجهز و فعال داشته باشد نیازمند صنعت هوایی است.
روحانی صنعت هوایی را یکی از حقوق مردم دانست و گفت: اینکه ایران بتواند مقصد نهایی یا ترانزیت برای هواپیماهای باری یا مسافری باشد و صدها شغل در این زمینه ایجاد شود، جزو حقوق مردم ما محسوب می‌شود؛ رفاه و تسهیل در مسافرت جزو حقوق مردم است.
وی گفت: درزمینهٔ مسیرهای دریایی و بندرها اقدامات بسیار خوبی در سال‌های گذشته انجام‌شده است و ما ظرفیت‌های خوبی به دست آورده‌ایم که می‌توانند ایران را به دیگر کشورها وصل کنند و قدرت ملی را بالا ببرند.
رئیس‌جمهور افزود: قدرت اقتصادی بخشی از قدرت ملی و ترانزیت نیز بخشی از قدرت اقتصادی محسوب می‌شود؛ زمانی که کشورها از بندر چابهار و در آینده‌ای نزدیک از طریق مسیر ریلی ایران متصل شوند، این اتصال از بین بردنی نخواهد بود؛ چابهار امروز به معنی تعامل سازنده با جهان است.
روحانی در ادامه گفت: صنعت هوایی به معنی تعامل سازنده با جهان است؛ امروز خوشحالیم که مسیر هوایی ایران یکی از کریدورهای بسیار امن جهانی است و هواپیمای مختلف می‌توانند از فضای ایران عبور کنند که به معنای قدرت ترانزیت ایران است.

روحانی بیان کرد: اینکه شرق و شمال اروپا، منطقه سی‌آی‌اس، قفقاز، افغانستان و آسیای مرکزی و دیگر کشورهای همسایه از طریق بندرهای جنوبی بتوانند از مسیر ترانزیت ایران استفاده کنند به معنای قدرت اقتصادی ما است. ترانزیت و گردشگری دو امتیاز بزرگ جغرافیای ایران است و از نعمت‌هایی است که خداوند به کشور ما داده است.

وی اضافه کرد: ما از جنوب به آب‌های بین‌المللی متصل هستیم و نزدیک به دو هزار کیلومتر ساحل داریم؛ در شمال کشور به آب‌های منطقه‌ای در دریای خزر متصل هستیم و فضا و جایگاه جغرافیایی ایران برای عبور فیبر نوری، مسیری هوایی و ریلی می‌تواند جایگاه بسیار خوبی در منطقه ایفا کند که باید از این حق خودمان به‌خوبی استفاده و بهره‌برداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ترمینال سلام به دست متخصصان ایرانی با مصالح و تجهیزات ایرانی آماده‌شده است که به معنای خودکفایی کشور است.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما باید به‌گونه‌ای به جهان متصل شویم که پیوند ما جدایی‌ناپذیر باشد؛ امروز در بسیاری از زمینه‌ها بدخواهان ما توانسته‌اند رابطه ما را با برخی از کشورها در تعامل تجاری اقتصادی و بانکی تضعیف کنند اما در برخی بخش‌ها هم نتوانسته‌اند.

روحانی اضافه کرد: اتصال ما به جهان، همسایگان و قدرت‌های بزرگ در دنیا باید به‌گونه‌ای باشد که این اتصال غیرقابل جدایی باشد این به معنای تضمین اقتصاد و تجارت ما است.

ورود ایران به جمع سازندگان فرودگاه با ظرفیت ۵ تا ۲۰ میلیون نفر

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح این ترمینال گفت: بهره‌برداری از ترمینال-گالری سلام نقطه آغاز رسیدن به ظرفیت اعزام و پذیرش حداقل ۵۰ میلیون مسافر در سال در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است و برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به این هدف تهیه و تدوین‌شده و باید گام‌به‌گام اجرا شود.

همچنین به گفته کوروش فتاحی عضو هیئت‌مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، با ساخت ترمینال سلام، ایران در ردیف سیزدهمین کشور دارای توانمندی ساخت فرودگاه‌های با ظرفیت ۵ تا ۲۰ میلیون مسافر در جهان قرار گرفته است.

ویژگی‌های ترمینال-گالری سلام

استفاده از کلمه «گالری» در کنار این نام این ترمینال به این دلیل است که ترمینال سلام، مزین به آثار هنری هنرمندان برگزیده کشور است؛ 14 اثر فاخر هنری در زمینهٔ تابلو خط، طراحی 7 شهر عشق، دیوارنگاره سیمرغ و چند اثر هنری دیگر از هنرمندان معروف کشور خریداری و در نقاط مختلف ترمینال نصب‌ شده است.

این ترمینال-گالری، با به‌کارگیری آخرین تجهیزات و فناوری‌های در عرصه فرودگاهی ساخته‌ شده است و آن‌طور که مسئولان ساخت این ترمینال تأکید دارند، این پروژه گامی در راستای «پرورش تیم فرودگاه‌ساز ایرانی» به شمار می‌رود که به گفته علی رستمی مدیرعامل شهر فرودگاه امام خمینی (ره)، استفاده از نیروی کار بومی در روند ساخت این ترمینال، منجر به  صرفه‌جویی حداقل 3 میلیون دلاری در صنعت فرودگاهی کشور شده است.

ترمینال-گالری سلام در ۵۵ هزار مترمربع و در سه‌طبقه احداث‌شده است. با افتتاح این ترمینال، ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، سالیانه به بیش از ۱۳ میلیون نفر افزایش می‌یابد. حدود ٧٠٠ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز و راه‌اندازی ترمینال گالری سلام هزینه شده است.

قابلیت «اوپن کانتر» از دیگر ویژگی‌های ترمینال گالری سلام محسوب به‌منظور سرعت بخشیدن به پذیرش مسافر محسوب می‌شود و مسافر هر شرکت هوایی در هر کانتری که مایل باشد کارت پرواز خود را دریافت کند.

بر اساس طرح جامعی که به صورت مصوب در اختیار شهر فرودگاهی امام خمینی قرار گرفته، بعد از افتتاح ترمینال سلام، ساخت ابر پروژه «ایران‌شهر» با ظرفیت پذیرش و اعزام 100 میلیون مسافر در سال در منطقه جنوب ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی در دستور کار قرار خواهد گرفت و مقرر شده در فاز نخست، ظرف مدت پنج سال، ظرفیت اعزام و پذیرش 20 میلیون سفر فراهم شود.

با افتتاح ترمینال سلام زمینه انتقال برخی از پروازهای داخلی بین ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح که در فرودگاه مهرآباد ممنوع است، به این فرودگاه فراهم خواهد شد.

 

 

موضوعات :
در همین رابطه