رئیس اتاق بجنورد در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان شمالی

محدودیت سوخت‌گیری با کارت مدیریت شود

مازیار زند با اشاره به اینکه سقف سوخت‌گیری با کارت در استان خراسان شمالی کاهش یافته است، این موضوع را مایه گلایه جایگاه‌داران و زحمت اهالی استان عنوان کرد و خواستار مدیریت آن شد.
تاریخ: 09 تیر 1403
شناسه: 70272

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد، گفت: برای کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها در استان خراسان شمالی شرایط سختی اعمال شده به این صورت که در هر نوبت با محدودیت سوخت‌گیری به حجم ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر روبرو است.

مازیار زند در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی، افزود: محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ‌بنزین از استانی به استان دیگر متفاوت است که این موضوع باعث اظهار گلایه جایگاه داران شده است.

زند تصریح کرد: در محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ‌بنزین دو هدف وجود دارد یکی کاهش قاچاق سوخت و دیگری تشویق مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی ولی مدیریت در این زمینه‌ها موضوع اصلی مشکلات است.

سیده‌اشم سیدی، عضو هیات رئیسه اتاق بجنورد و یکی از دارندگان جایگاه سوخت در استان خراسان شمالی گفت: محدودیت سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ‌بنزین در شهرهایی که سقف آن‌ها ۲۰ لیتر یا ۱۵ لیتر اعمال می‌شود، ملال‌آور و پرزحمت خواهد بود، چون حتی راننده تاکسی‌ها هم مجبور می‌شوند برای یک باک بنزین، بیشتر از یک‌مرتبه به ‌جایگاه‌های سوخت مراجعه کنند.

او با بیان اینکه تعارض تخصیص سوخت به‌ جایگاه داران استان خراسان شمالی و استان‌های هم‌جوار وجود دارد، افزود: در استان‌های هم‌جوار سهمیه کارت سوخت 40 لیتر بنزین است درصورتی‌که در استان خراسان شمالی اخیراً به 30 لیتر رسیده که مشکلاتی برای جایگاه داران به همراه دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات حوزه جایگاه داران موضوع کسری جایگاه‌هاست زمانی که بار تخلیه می‌شود چون حجم بالا است مقداری برداشته می‌شود نهایتاً زمانی که بار در جایگاه تخلیه می‌شود، مقداری از بار بنزین کسری دارد.

استان خراسان شمالی شرایط مطلوبی در خصوص اقتصاد جایگاه داری ندارد

زاهدی، معاون شرکت فراورده‌های نفتی استان خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهار کرد: ما در استان خراسان شمالی شرایط مطلوبی در خصوص اقتصاد جایگاه داری نداریم و سرانه نازل و جایگاه ما نسبت به متوسط کشوری بالاتر است.

او افزود: در حال حاضر متوسط فروش جایگاه‌ها در کشور 40 هزار لیتر است و در استان ما 25 هزار لیتر است و علی‌رغم اینکه وزارت اقتصاد دستورالعمل‌هایی را در خصوص سامانه صدور مجوزها ابلاغ کرده است و مکرراً ما تحت‌فشار پاسخ مثبت دادن به متقاضیان جدید هستیم.

او اظهار کرد: در حال حاضر بعضی از جایگاه‌ها 10 درصد متوسط فروش کشوری دارند و اساساً سرمایه‌گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی برای اداره جایگاه‌ها و نیز باعث کسادی بازار بقیه جایگاه داران خواهد شد.

زاهدی با بیان اینکه در تابستان به دلیل تعطیلات و مصرف بالای متقاضیان، جهت مدیریت سوخت طبعاً باید ایجاد محدودیت کرد تصریح کرد: در برخی از استان‌ها جایگاه‌ها به دلیل نوع مدیریت و تخصیص میزان سوخت، جایگاه‌ها در اواسط روز تعطیل می‌شود ولی در استان ما سقف را بر مبنای روزی 30 لیتر بنزین در بازه زمانی 4 ساعت قرار دادیم تا برای مصرف‌کننده مشکلی ایجاد نشود.

 وی افزود: سهمیه بنزین ما در استان در حالت عادی بین 600 تا 700 هزار لیتر است ولی در تابستان 100 هزار لیتر است و 300 هزار لیتر کسری داریم.

وی ادامه داد: در این خصوص راهکار استان برای کاهش مشکل اختلاف لیتر را به‌جای تعطیلی جایگاه‌ها، کنترل سقف برداشت را قرار دادیم و به‌این‌ترتیب با کمترین ایجاد نارضایتی موضوع ناترازی مدیریت شد.

 معاون شرکت فرآورده‌های نفتی استان با اشاره به ارزان بودن نرخ بنزین و ازدیاد مصرف بنزین گفت: در حال حاضر سقف فروش بنزین 50 شده است باید فروش از کارت آزاد جایگاه 10 درصد فروش باشد ولی در حال حاضر در استان ما 30 درصداست.

صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی در طرح تابستانه فقط یک روز ثابت در هفته قطعی برق دارند

در ادامه چاهی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: مطابق قانون کار صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و صنایع مشابه در فصل گرم ۶ روز در هفته و به‌صورت شبانه‌روزی برق تحویل خواهند گرفت و این صنایع فقط یک روز ثابت در هفته با هماهنگی وزارت صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی تعطیل خواهند بود.

او افزود: واحدهای صنعتی را به سه بخش مجزا تفکیک کرده که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی‌بر هستند در این میان برق موردنیاز صنایع کوچک و کارگاهی که ۹۲ درصد کل صنایع را شامل می‌شود و میزان اشتغال‌زایی و پراکندگی آن‌ها بسیار بالاست، بدون محدودیت و به‌صورت ۲۴ ساعته در فصل گرم سال جاری تأمین خواهد شد.

چاهی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و بنا بر آنچه اعلام شده دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که ۵۶ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شود و برق موردنیاز این صنایع نیز به مدت ۶ روز در هفته و به‌صورت شبانه‌روزی تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: دسته سوم نیز ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ و انرژی‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم و سیمان را شامل می‌شود و طبق آنچه اعلام شده هیچ‌گونه تعطیلی به‌واسطه انرژی برق نخواهند داشت و تنها اقدامی که این صنایع برای حفظ پایداری شبکه سراسری انجام می‌دهند، این است که ساعت پرباری خود را به نیمه‌شب منتقل خواهند کرد و در ساعات گرم روز که مصرف برق شبکه اوج می‌گیرد، برق کمتری دریافت می‌کنند.

واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان استان را حمایت می‌کنیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه، گفت: از همه واحدهای تولیدی استان حمایت و با استفاده از همه ظرفیت‌ها برای حل مشکلات آنها تلاش می‌کنیم.

 ناصر فخر موحدی تأکید کرد: باید صدای تولیدکنندگان را بشنویم و مشکلات آنها را حل کنیم و همراهی و حمایت از واحدهای تولیدی میانی و کوچک نیز مورد توجه باشد چراکه این واحدها اشتغال‌زایی خوبی در استان ایجاد می‌کنند.

فخر موحدی در بخش دیگر سخنان خود بر بررسی کارشناسی برای تأمین و افزایش تخصیص سهمیه سوخت استان تأکید کرد و گفت: موضوع جانمایی مناسب جایگاه‌های جدید سوخت اعلام شود تا به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود.

وی در ادامه، تداوم و برگزاری مستمر جلسات این شورا را در سال جاری با هدف‌گذاری افزایش تولید و تسهیل شرایط برای تولیدکنندگان خواستار شد.

موضوعات :
در همین رابطه