در نشست شورای گفت‌وگوی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

قطعی برق خسارت‌های زیادی به تولیدکنندگان زده است

رئیس اتاق یاسوج با اشاره به افزایش خاموشی بدون برنامه، گفت: این خاموشی‌ها خسارت زیادی به واحدهای تولیدی بخش خصوصی وارد کرده است و از بانک‌ها انتظار داریم برای امهال و تقسیط بدهی تولیدکنندگان همکاری کنند.
تاریخ: 11 شهریور 1403
شناسه: 70794

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: در سال‌های گذشته قطعی برق واحدهای تولیدی و حتی بخش خانگی، گلایه مردم و تولیدکنندگان را به همراه داشت؛ اما در دولت سیزدهم قطعی برق منازل نداشتیم و قطعی برق واحدهای تولیدی هم با برنامه انجام می‌گرفت.

عبدالله قبادی در هشتاد و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد که با دستور کار بررسی چالش ناتراری و اثرات قطعی برق بر بخش تولید برگزار شد، افزود: متأسفانه در یکی دو ماه گذشته با توجه به گرم شدن هوا شاهد افزایش مصرف و ناترازی برق هستیم که این مسئله آسیب‌های زیادی به تولیدکنندگان زده است.

وی با انتقاد از خاموشی‌های بدون برنامه در واحدهای تولیدی، گفت: هر قطعی برق در هنگام کار ۶۰۰ میلیون تومان به واحدهای تولیدی ضرر زده است و خسارتی معادل ۲.۵ میلیارد تومانی به دستگاه‌ها وارد کرده است که طبق ماده ۲۵ قانون حمایت از کسب‌وکار واحدهای تولیدی اجازه شکایت از دستگاه‌های خدمات رسان را دارند اما می‌دانیم در کشور ناترازی برق وجود دارد و انتظار می‌رود قطعی برق با اطلاع قبلی و برنامه باشد تا واحدهای تولیدی دچار مشکل نشود.

رئیس اتاق یاسوج، افزود: واحدهای تولیدی استان ما که از استان‌های اصفهان، قم و تهران بیشتر نیستند؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی این مورد رفع شود اما تا آن زمان قطعی‌ها با برنامه باشد و برای واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی چاره‌اندیشی کنید تا بخش خصوصی بیش از این دچار مشکل نشوند و از دستگاه‌های دولتی می‌خواهم به ما کمک کنند و اجازه ندهند ناترازی برق کمر بخش خصوصی را بشکند.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی شده قطعی‌های بدون برنامه برق بالغ‌بر ۱۱۶ هزار میلیارد تومان به واحدهای بخش خصوصی خسارت وارد کرده باشد.

مشوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه برق

رئیس اتاق یاسوج گفت: تولیدکنندگان بخش خصوصی چیزی نمانده از این وضعیت خون گریه کنند چراکه موعد سررسید اقساط آنها فرارسیده و از بانک‌ها می‌خواهیم در امهال و تقسیط وام‌های تولیدکنندگان نهایت همکاری را داشته باشند.

قبادی افزود: مسئولان به‌جای احداث واحدهای تولیدی جدید واحدهای قبلی را حمایت کنند که پایداری اشتغال را به همراه داشته باشد لذا این مورد در دولت مدنظر باشد.

به گفته وی، کمبود برق باعث شده در بخش‌های صنعت، گردشگری و کشاورزی دچار ضرر و زیان شویم.

ضعف در زیرساخت‌های برق کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست، گفت: سرعت تولید برق به‌سرعت رشد مصرف نمی‌رسد چراکه مصرف برق به‌طور صحیحی رشد نمی‌کند. مصرف برق در کشور ۱۰ تا ۱۱ درصد رشد داشت و به ۸۰ هزار مگاوات رسید یعنی ۷ هزار مگاوات بیشتر از سال گذشته که ۳۵ بار رکورد مصرف سال‌های گذشته شکسته شد.

رسول روستایی افزود: افزایش دمای هوا و گرمای بی‌سابقه استفاده مردم از اسپلیت‌ها و کولرهای گازی را افزایش داد. وی بیان کرد: در حوزه کشاورزی هم استفاده از پمپ‌های کشاورزی افزایش داشته و هیچ کشوری حاضر به نصب خازن نیست.

وی عنوان کرد: در بخش صنعت هم واحدهایی مانند سیمان و …. فعالیت می‌کنند که در سایر کشورها اجازه تولید ندارند.

روستایی با بیان اینکه در جنگ نابرابر تولید و مصرف برق هستیم، گفت: چرا یک واحد میوه‌فروشی باید برای روشن شدن یک مغازه کوچک از ۵۰ لامپ استفاده کند؟ که این مورد لزوم استفاده صحیح از برق را می‌رساند.

به گفته وی، استفاده از کولرها و یخچال‌های با گرید پایین مصرف برق را افزایش داده است.

اختصاص اعتبار برای احداث پنل‌های خورشیدی

روستایی با اشاره به اینکه قطعی دو روز در هفته واحدهای تولیدی که در سایر استان‌ها اجرا می‌شد را در کهگیلویه و بویراحمد اجرا نکردیم، گفت: علی‌رغم نامه شورای امنیت در این خصوص اما نهایت همکاری را با واحدهای تولیدی و صنعتی استان داشتیم و با توجه به تداوم گرما ناچار به اعمال این دو روز در هفته برای واحدهای صنعتی و خاموشی‌های خانگی هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌های حوزه برق مورد تأکید است، گفت: چندین پروژه در حوزه برق در حال احداث است که ازجمله آن می‌توان به احداث خط انتقال نیرو و پست فوق توزیع مصوب قلعه رئیسی به دیشموک، خط انتقال نیرو و پست فوق توزیع مصوب گنبد در منطقه امامزاده جعفر گچساران، احداث خط انتقال نیرو و پست فوق توزیع آریوبرزن در منطقه دشت روم و سپیدار بویراحمد و احداث خط انتقال نیرو و پست فوق توزیع سی‌سخت و تملک زمین نام برد.

وی همچنین اظهار کرد: افزایش ظرفیت در پست جهاد شامل افزایش ترانس از ۳۰ تا ۵۰ مگاولت آمپر در گچساران، توسعه و تکمیل پست باشت شامل افزایش ظرفیت ترانس‌ها و پارالل کردن ترانس‌ها، افزایش ظرفیت در پست مختار و نصب ترانس سوم بویراحمد و افزایش ظرفیت در پست بهمن و تعویض ترانس سوم این پست از ۳۰ تا ۵۰ مگاولت آمپر مطالبه اساسی استان است که اگر به نتیجه نرسد سال‌های آینده خاموشی بیشتری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: جلسات متعددی با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس و همچنین در وزارت نیرو و توانیر گرفته شد و خواهان به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه برق موتور محرکه اقتصاد است، گفت: تأمین برق واحدهای تولیدی برای جلوگیری از تعطیلی واحدها و حفظ اشتغال پایدار یک ضرورت است.

سید احسان عسکری، بر لزوم فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف صحیح برق تأکید کرد و گفت: حتی در معماری‌ها این موارد باید رعایت شود. وی با اشاره به پروژه‌های مصوب شده زیرساختی برق گفت: حوزه اقتصادی استان آماده همکاری با شرکت توزیع نیروی برق برای به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها است.

عسکری از اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی در شهرک صنعتی سپیدار خبر داد و گفت: با سرمایه‌گذاری صورت گرفته پنل‌های خورشیدی در شهرک صنعتی سپیدار ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه دو هکتار در منطقه لیشتر گچساران آماده سرمایه‌گذاری در حوزه برق است، افزود: مصوب شد از محل منابع تبصره ۲ سال ۱۴۰۲، حداکثر مساعدت برای تخصیص اعتبار پنل‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی انجام شود، ضمن اینکه در تخصیص منابع جزء ۳ و ۴ تبصره ۲ مبالغی برای نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در پشت‌بام خانه‌ها اختصاص داده شود.

عسکری عنوان کرد: ۳۰ هکتار زمین در دشت سقاوه برای احداث ۲۰ مگاوات برق تولیدی کارخانه سیمان یاسوج و سیمان مارگون در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده می‌شود که می‌توانیم تأمین کنند برق این دو واحد بزرگ صنعتی باشیم.

در پایان این نشست، نمایندگان بخش خصوصی خواستار همکاری دولتی‌ها برای رفع مشکل ناترازی برق شدند.

موضوعات :
در همین رابطه