رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان در گردهمایی نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری

گردشگری محور اصلی توسعه استان کرمان

دومین گردهمایی نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور از 12 تا 16 شهریورماه با حضور معاون کنسولی وزارت خارجه، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، استاندار و رئیس اتاق کرمان در حال برگزاری است.

15 شهریور 1396
کد خبر : 10038
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دومین گردهمایی نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور از 12 تا 16 شهریورماه با حضور معاون کنسولی وزارت خارجه،  معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، استاندار و رئیس اتاق کرمان در حال برگزاری است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در آیین گشایش این گردهمایی در محل اتاق با تأکید بر ایجاد تجربه‌های جدید و متفاوت برای گردشگران گفت: اقامت گردشگران در هتل کپری قلعه گنج به‌عنوان یکی از این تجربیات جدید مورد استقبال فراوان گردشگران قرارگرفته، به‌طوری‌که ضریب اشغال این مجموعه از هتل‌های معروف کرمان بیشتر شده است.

سید مهدی طبیب زاده افزود: تعریف و معرفی مسیرهای گردشگری طلایی استان از دیگر راهکارهای جذب گردشگر است که این مهم در کرمان با توجه به جاذبه‌ها و اقلیم‌های متنوع می‌تواند به رونق گردشگری کمک کند.

طبیب زاده گفت: در طول تاریخ گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در خاطرات و مطالب خود از مهمان‌نوازی و صبوری کرمانی‌ها نوشته‌اند که از این دو واژه می‌توان به‌عنوان برندهای معنوی کرمان استفاده کرد.

وی بیان راهکارهای افزایش جذب گردشگر، توجه ویژه به صنایع‌دستی و نمادهای فرهنگی خاص استان و حضور فعال در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف را برای معرفی هر چه بیشتر کرمان به ایران و دنیا ضروری دانست و گفت: طرح جامع گردشگری استان را با کمک مشاوران مطرح این حوزه در جهان و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان تهیه و تدوین خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: همان‌طور که مسئولان استان به‌ویژه استاندار به گردشگری توجه ویژه دارند و جاذبه‌های بسیاری بازسازی‌شده است، اتاق کرمان نیز بر انجام فعالیت‌ها و اقدامات لازم در حوزه گردشگری به‌عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان تأکید دارد.

طبیب زاده، اتاق کرمان را محلی برای بیان صریح و شفاف دغدغه‌های بخش خصوصی دانست و گفت: خوشبختانه مدیران استان نیز این دغدغه‌ها را می‌شنوند که امیدواریم برای رفع مشکلات تلاش کنند.

هواپیمایی ماهان بهای بلیت پرواز تهران-کرمان را کاهش دهد

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در ادامه این نشست گفت: اگرچه فعالیت‌های مثبتی در زمینه تقویت و رونق گردشگری استان کرمان انجام‌شده اما برخی آثار، جاذبه‌ها و مفاخر کرمان مانند شاه نعمت‌الله ولی به‌طور کامل معرفی نشده است.

حسن قشقاوی خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه باید این‌گونه لحاظ شود که 20 درصد از درآمد گردشگری در خود این حوزه هزینه شود. انتظار می‌رود همان‌طور که برای استخراج نفت هزینه می‌شود تا نفت به دست آید و به فروش برسد، در گردشگری نیز هزینه‌هایی در نظر گرفته شود.

قشقاوی با اشاره به نقش شرکت هواپیمایی ماهان در رونق گردشگری کشور تصریح کرد: به این شرکت افتخار می‌کنیم اما گلایه‌هایی نیز وجود دارد. بهای بلیت پروازهای این شرکت از تهران به کرمان و بالعکس بیشتر از بهای بلیت پروازهای تهران به شیراز، اهواز و بندرعباس است که این گرانی انصاف نیست.

در کرمان به ازای هر سنت اعتبار، یک دلار سرمایه‌گذاری می‌شود

در ادامه این نشست، استاندار کرمان گفت: شرایط و زمینه فعالیت برای رونق گردشگری در کشور فراهم‌شده به‌گونه‌ای که تعداد گردشگران خارجی استان کرمان در طول فعالیت دولت یازدهم 5 برابر افزایش داشته است.

علیرضا رزم حسینی، با تأکید بر ایجاد جاذبه‌هایی متفاوت برای گردشگران خارجی افزود: با تبدیل قلعه گنج به شهر نمونه اقتصاد مقاومتی و احداث هتل کپری به‌عنوان یک جاذبه جدید در این شهرستان تاکنون 323 گردشگر آلمانی، آمریکایی، سوئیسی، هلندی و هندی در آن اقامت داشته‌اند.

رزم حسینی بابیان اینکه بخش خصوصی و مؤسسات غیرانتفاعی معین مناطق اقتصاد مقاومتی استان ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند، ادامه داد: این توانایی در استان وجود دارد که به ازای دریافت هر 10 سنت اعتبار، یک دلار سرمایه‌گذاری انجام دهد و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان تمدن 6 هزارساله و جاذبه‌های فراوان گردشگری دارد، افزود: استان کرمان باوجود داشتن امنیت پایدار، آمادگی پذیرایی از گردشگران خارجی را دارد و نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری ایران باید با معرفی بیشتر کرمان و ایران برای جذب گردشگر کمک کنند.

لزوم تغییر نگاه سنتی برای توسعه گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: باید در زمینه جذب و توسعه گردشگری نگاه سنتی گذشته را تغییر داد تا امکان رقابت با کشورهای فعال در این حوزه وجود داشته باشد. صنعت گردشگری می‌تواند بالاتر از صنعت نفت قرار گیرد. حضور هر گردشگر هزار و 200 دلار، معادل درآمد ناشی از فروش 30 بشکه نفت، برای کشور ارزآوری دارد.

محمد محب خدایی با اشاره به اینکه در صنعت گردشگری فرهنگ، ظرفیت و آداب رسوم مکان‌های مختلف در اذهان گردشگران باقی می‌ماند، گفت: خوشبختانه با اقدامات و مصوبات مجلس شورای اسلامی، از محل ورود گردشگر و ارزش‌افزوده، شاهد اختصاص یارانه و معافیت‌های مالیاتی در حوزه جذب گردشگر خواهیم بود.

محب خدایی، به بیان برخی ضعف‌ها در حوزه جذب گردشگر پرداخت و افزود: از چهار هزار آژانس فعال در کشور تنها 60 آژانس در جذب گردشگر خارجی فعالیت دارند که با این وضعیت نمی‌توان با کشورهای موفق در این حوزه رقابت کرد.

وی بیان کرد: خطوط هواپیمایی تنها به‌عنوان جابه‌جا کننده مسافر و نه تور گردانان در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند درحالی‌که این دیدگاه در این‌گونه فعالیت‌ها باید تغییر یابد. بخش خصوصی گردشگری باید باورها را افزایش و ظرفیت‌های خود را فعال کند زیرا هر چه ارزش‌افزوده در این حوزه افزایش یابد، توسعه و نشاط در جامعه بیشتر خواهد شد.

توسعه گردشگری با حضور پررنگ مردم محقق می‌شود

همچنین مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران بابیان اینکه توسعه گردشگری با حضور مردم محقق می‌شود، گفت: هر چه نقش مردم فعال و بهره‌بردار از فعالیت‌های این حوزه پررنگ‌تر و آن‌ها احساس تعلق بیشتری به گردشگری داشته باشند، رونق بیشتری را شاهد خواهیم بود.

مرتضی حاجی خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی باید اجابت‌کننده خواسته‌های فعالان گردشگری باشند زیرا بدون این تلاش‌ها هیچ فردی باانگیزه بازدید از جاذبه‌ها و آثار گردشگری جابه‌جا نخواهد شد. نمایندگان اطلاع‌رسانی ایران در خارج از کشور، نماینده و حقوق‌بگیر دولت نیستند بلکه افراد باانگیزه، عاشق گردشگری و فعال در این حوزه هستند که برای اعتلای گردشگری ایران تلاش می‌کنند.

در این مراسم همچنین تفاهم‌نامه همکاری استانداری کرمان و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران به امضا رسید.

موضوعات :
در همین رابطه