رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

تلاش و تبلیغ اتریش برای دستیابی به بازار ٧٨ میلیونی ایران

دیپلماسی مسافرتی شدیدی که بین وین و تهران پس از توافق هسته ای و لغو بخشی از تحریم های اقتصادی آغاز شده، باید هر چه زودتر به برقراری دوباره روابط اقتصادی منجر شود. حداقل این چیزی است که بسیاری از شرکت های اتریشی به آن امید دارند.

28 فروردین 1395
کد خبر : 1020
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، سفر هیات تجاری بخش خصوصی ایران به اتریش، بازتاب گسترده ای در رسانه های این کشور داشت. در همین رابطه  نشریه «دراشتاندارد» چاپ اتریش در مطلبی به قلم «گونتر اشتروبل» تحلیل گر این نشریه در تاریخ ٢٩ مارس ٢٠١٦ نوشت: جمعیت ایران تقریباً با جمعیت آلمان برابر است، اما میانگین سنی آن به طور قابل توجهی پایین تر می باشد.

دیپلماسی مسافرتی شدیدی که بین وین و تهران پس از توافق هسته ای و لغو بخشی از تحریم های اقتصادی آغاز شده، باید هر چه زودتر به برقراری دوباره روابط اقتصادی منجر شود. حداقل این چیزی است که بسیاری از شرکت های اتریشی به آن امید دارند. برخی شرکت ها نیز مانند شرکت ووئست در دهه ١٩٥٠ در توسعه و گسترش زیرساخت های بومی دست داشتند.

جمعیت ایران ٧٨ میلیون نفر، تنها کمی کمتر از جمعیت آلمان (٨٢ میلیون نفر) می باشد، اما در مقایسه با آن کشور جمعیت بسیار جوان تری دارد. متوسط سن مردم در ایران ٨ / ٢٦ سال است. از آنجا که جوان بودن جمعیت معمولاً با افزایش هزینه های مصرفی ارتباط مستقیمی دارد، بسیاری از شرکت های تجاری امیدوار هستند ایران یک بازار ایده آل برای محصولات آنها باشد. در مقایسه میانگین سنی جمعیت اتریش ٤٣ سال و میانگین سنی جمعیت آلمان ٩ / ٤٤ سال می باشد.

اگرچه قدرت خرید مردم در ایران به نسبت اتریش به طور قابل توجهی پایین تر است؛ اما سرمایه گذاران بالقوه به ویژه مشتاق و تشنه دستیابی به حدود ١٠٠ میلیارد دلاری هستند که برآورد می شود این کشور از فروش نفت به دست آورده و تا کنون در حساب های بانکی خارجی قرار داشتند. اما این گنجینه به علت تحریم های اعمال شده اتحادیه اروپا و آمریکا علیه تهران به مدت چندین سال قابل دسترسی نبود. ایران به عنوان تامین کننده نفت و گاز در سال های گذشته از اهمیت زیادی برای اتریش برخوردار بود، اما این ارزش و اهمیت اخیرا از میان رفته است.

میزان بالای تقاضاهای برآورده نشده در ایران نیاز فراوانی به سرمایه گذاری خارجی دارد. پس از گذشته نزدیک به یک دهه در سایه تحریم ها، حدود ٨٠ درصد از زیرساخت های صنعتی فرسوده و منسوخ هستند. نمایندگان اتریش در تهران نه تنها در زمینه مهندسی مکانیکی و کارخانجات فرصت بسیار خوبی برای شرکت های محلی می بینند؛ بلکه می توان انتظار افزایش تقاضا را در زمینه های انرژی، فنآوری بازیافت زباله، راه آهن، جاده سازی، گردشگری و صنعت تفریح و سرگرمی داشت. این انتظار تا حدودی با محصولاتی که در حال حاضر به ایران صادر می شوند، انطباق و همخوانی دارد.

صادرات اتریش به ایران در سال ٢٠١٤ پس از سال ها کاهش به طور ناگهانی و قابل توجهی افزایش یافت و برآورد می شود در سال ٢٠١٥، میزان آن به ٢٢٠ میلیون یورو رسیده باشد. بنا به پیش بینی های کارشناسان، امکان دارد تا سال ٢٠٢٠ صادرات اتریش به میزان ٥٠٠ میلیون یورو افزایش یابد.

در میان بزرگ ترین سرمایه گذاران بالقوه در ایران، شرکت او ام وی (مدیریت نفت خام اتریش OMV) نیز قرار دارد. این شرکت نفتی نه سال پیش قصد داشت در توسعه یک میدان گازی بسیار بزرگ (پارس جنوبی) مشارکت داشته باشد، اما تحریم های اعمال شده این امکان را از میان برد. در حال حاضر این گروه بیشتر علاقمند به پروژه های تولید نفت، آن هم در حد اعتدال می باشد.

به تازگی بانک کنترل (یک موسسه ضمانت اعتبار صادرات) درباره شادی و سرخوشی بیش از حد در این زمینه هشدار داده بود. ایران، پول زیادی در دست ندارد و پس از سال ها تحمل تحریم ها دارای مشکلات زیادی است.

ایران نه تنها مقصد سفر سران دولت و وزرا، همانند «آندره روپرشتر» می باشد که به تازگی قصد داشت در اوایل ماه مارس راه را برای ورود فنآوری های زیست محیطی اتریش هموار کند؛ بلکه همچنین در فهرست آژانس های مسافرتی مختلف، ایران دوباره به یک مقصد پرطرفدار تبدیل شده است. شرکت های ارائه دهنده تورهای ویژه مانند: گبکو (Gebeco) و دکتر تیگز (Dr.Tigges)، تورهای ایران را ارائه داده و همچنین دفترهای مسافرتی، امکان برگزاری سفرهای ایران را فراهم می آورند.

 

در همین رابطه