رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از معاملات بازار سرمایه گزارش می‌دهد

خودرو سوار بر موج مثبت بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالی حدود 9 هزار واحد در یک ماه گذشته رشد داشته که بخش عمده این افزایش به واسطه اقبال بازار به سهام بزرگ و شاخص‌ساز بازار سرمایه بوده که با افزایش جهانی قیمت فلزات، مواد معدنی و محصولات پتروشیمی اتفاق افتاده است با این وجود امروز روند افزایشی شاخص به‌صورت آرام‌تر دنبال شد و به نظر می‌رسد چند روزی نیز با فرمان گروه خودرویی پیگیری شود.

29 شهریور 1396
کد خبر : 10238
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در یک ماه گذشته حدود 9 هزار واحد افزایش یافته که البته بخش عمده این افزایش ناشی از رشد قیمت سهام بزرگ و شاخص ساز بوده است اما امروز این روند به‌صورت آرام‌تر و با فرمان سهام شاخص­ساز و گروه خودرویی در حال پیگیری است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، پیش‌ازاین با افزایش قیمت جهانی فلزات، محصولات معدنی و پتروشیمی و تقویت اقبال بازار به سهام این گروه، شاخص کل بورس تهران توانست در مسیر افزایشی قرار بگیرد و در این میان همراهی گروه پالایشی نیز موج افزایشی شاخص کل را تقویت کرد به‌گونه‌ای که در روز گذشته این شاخص توانست حدود 930 واحد افزایش یابد.

در بازار امروز اما، با خنثی شدن اثر کوتاه‌مدت افزایش قیمت‌های جهانی فولاد، محصولات معدنی و پتروشیمی و متعادل شدن عرضه و تقاضا در معاملات سهام این گروه‌ها، موج مثبت بازار به سمت سهام دیگر، به‌ویژه گروه خودرویی سوق پیدا کرد و نمادهای مطرح این صنعت را به‌صف خرید رساند.

بررسی سابقه بازار سرمایه در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد به دلیل عدم تزریق نقدینگی جدید به بازار، اغلب موج‌های مثبت بازار فقط در قالب جابجایی میان گروه‌ها رخ داده و به همین واسطه اغلب سهام بورسی رشد پایداری را تجربه نکرده‌اند.

به همین منوال، سهام گروه خودرویی نیز پس از موج صعودی در اواخر سال 94 تا روزهای اخیر، هرچند گاه‌گاهی با اقبال بازار مواجه شده‌اند اما این اقبال دوام چندانی نداشته و حتی در طول یک روز معاملاتی دوباره به تعادل رسیده‌اند.

در جریان معاملات آخرین روز معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، به نظر می‌رسد با سنگین شدن صف خرید نمادهای گروه خودرو، در کنار تناسب قابل قبولی که در تعداد خریداران و فروشندگان این نمادها به چشم می‌آید، مقدمات رشد این گروه در هفته آینده نیز مهیا باشد اما با توجه به شرایط کلان بازار سرمایه می‌توان انتظار داشت که این رشد نیز پایداری چندانی نداشته باشد کما اینکه صف خرید برخی از نمادهای مطرح این گروه نیز پیش از اتمام معاملات امروز محو شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل با 487.91 واحد افزایش به 85هزار و 831.8 واحد رسید.

در جریان معاملات امروز بورس اوراق بهاردار تهران، 878میلیون و 501هزار برگه سهم به ارزش 236میلیارد و 902میلیون تومان در 82هزار و 491 معامله بین سهامداران جابجا شد.

در این میان سرمایه‌گذاری غدیر 69.21 واحد در شاخص تأثیر داشت. گروه مپنا 63.24 واحد، معدنی و صنعتی گل گهر 60.71 واحد، سایپا 46.68 واحد و ایران‌خودرو نیز 43.35 واحد در شاخص تأثیر داشتند.

در همین رابطه