شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در اتاق لرستان عنوان کرد

ضرورت تخصیص دو درصدی منابع نفت و گاز به استان‌ها

تازه‌ترین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان با حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای این کمیسیون در محل اتاق لرستان برگزار شد.

15 مهر 1396
کد خبر : 10447
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان با حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای این کمیسیون در محل اتاق لرستان برگزار شد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی رویکرد دولت در تخصیص بودجه در استان‌ها را نوعی تخلف دانست و گفت: یک نمونه‌ از این تخلفات در بحث تخصیص‌های عمرانی است که توازن منطقه ای در آن رعایت نشده  است و دیگری موضوع تخصیص دو درصدی منابع نفت و گاز است که باید به استان‌ها تخصیص یابد.

غلام‌رضا تاجگردون افزود: نکاتی که در دیدارهای ما با فعالان بخش خصوصی که تنها روزنه امید اقتصاد هستند، مطرح می شود واقعا گره‌گشا است. در این جلسات می‌فهمیم که یک تولیدکننده در چه شرایطی قرار دارد و وقتی معضلات را به شکل ملموس‌تری می‌بینیم، بهتر تصمیم می‌گیریم.

تاجگردون با تاکید بر اینکه باید معضلات را به شکل ملی ببینیم، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در لرستان در واقع سرمایه‌گذاری در تهران و اصفهان است. متاسفانه در سه برنامه اول توسعه، حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در 11 استان کشور معادل 60 درصد یک استان دیگر بود. عدم سرمایه‌گذاری طولانی منجر به این اتفاق و سوء‌تدبیر ما هم موضوع را تشدید کرد.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌های ما محدود است، گفت: در حال حاضر روال کمیسیون برنامه‌وبودجه سفر به استان‌های مختلف از جمله لرستان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کردستان است. وضعیت موجود در استان ها را بررسی کرده و مطالب ارائه شده در جلسه را جمع‌بندی  و به دولت ارائه می‌کند تا با نگاه تعادل‌بخشی به اعتبارات جلو برود.

تاجگردون تصریح کرد: قانون‌گذاری دیگر بس است. دلیل ندارد هفته‌ای چهار روز قانون وضع کنیم؛ باید روی کارها و عمل به قوانین نظارت کرده و در همین راستا جلسات صحن علنی را کم کنیم.

حمایت کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس از شش پروژه استان لرستان

استاندار لرستان در این نشست گفت: کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از شش پروژه ویژه و اولویت‌دار لرستان حمایت می‌کند.

سید موسی خادمی افزود: در شرایطی که منابع محدود است مدیریت کردن معنا پیدا می کند. تغییر در نظام برنامه و بودجه کشور یک ضرورت است

خادمی ادامه داد: امتیازاتی مثل منابع توازن برای مناطق محروم در نظر گرفته شده، اما این اعتبار تخصیص داده نمی‌شود. باید اعتبارات مناطق محروم چند درصد بالاتر از میانگین کشوری باشد. بانک‌های بخش خصوصی بدترین رفتار را با بخش تولید دارند زیرا بیشترین منابع را از مناطق جمع‌آوری اما یک ریال اعتبار تخصیص نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت تنظیم سود بخش‌ها است، افزود: در حال حاضر توزیع سود بین بخش‌ها غیرمعقول است و همین امر باعث ندادن اعتبار به بخش تولید از طرف  بانک‌ها می شود.

خادمی گفت: شش پروژه مهم استان که نیاز به حمایت کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس از این طرح‌ها و حل مشکلات آن‌ها دارد عبارتند از: راه‌آهن دورود – خرم‌آباد- اندیمشک که ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند ۳۶۰۰ میلیارد است، راه‌آهن ازنا- الیگودرز- اصفهان که ۳۰ درصد پیشرفت و نیازمند ۱۳۰۰ میلیارد اعتبار است، آزادراه خرم‌آباد- بروجرد- اراک که ۴۵ درصد پیشرفت و ۹۶۰ میلیارد پول می‌خواهد؛ بخشی از کریدور غرب در حوزه خرم‌آباد- نورآباد که ۸۵ درصد پیشرفت دارد و همچنین فرودگاه خرم‌آباد.

استاندار لرستان تأکید کرد: کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی نقش مؤثری در بهبود وضعیت استان‌های محرومی همچون لرستان دارد. حداقل از حیث نیازهایی که استان‌های محروم دارند، می‌توان آن را مهم‌ترین کمیسیون مجلس دانست. دستگاه‌ها باید پیشنهاد‌های خود را در حوزه تخصیص اعتبارات به سازمان مدیریت ارائه دهند تا به بودجه ۹۷ برسد.

تخصیص منابع توازن در لرستان صفر است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان لرستان با اشاره به مهاجرت سالانه ۱۲ هزار نفر از استان، گفت: لرستان با داشتن ۲.۳ درصد جمعیت کشور، سهم کمتر از ۱.۵ درصدی از اعتبارات ملی را در طول برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه داشته است. تخصیص منابع توازن در لرستان صفر است، این اعتبار حدود ۵۰۰ میلیارد است.

علی هادی‌چگنی افزود: ۷۳۵ کیلومتر خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از لرستان عبور می‌کند و منابع نفتی خوبی در پل‌دختر و کوه دشت وجود دارد بااین‌حال لرستان هنوز مجوز برداشت یک قطره از منابع نفتی برای احداث پالایشگاه را ندارد.

هادی‌چگنی تصریح کرد: ظرف دو سال گذشته ۷۰ پروژه  با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی امکان‌سنجی و آماده ارائه به سرمایه‌گذاران شد. در اردیبهشت‌ماه سال جاری در قالب همایشی ۲۲ هزار میلیارد تفاهم‌نامه امضا کردیم اما هنوز یکی از آن‌ها منجر به سرمایه‌گذاری نشده است و در حد مجوز باقی‌مانده‌اند.

وی گفت: کریدور شمال به جنوب، برخورداری از منابع آبی و امنیت حاکم در استان از نقاط قوت لرستان است، در مقابل پایین بودن سرانه درآمد و سرمایه‌گذاری در استان پایین و منابع بانکی کم است. کل منابع استان ۶ هزار میلیارد اما بالغ بر هشت هزار میلیارد مصارف داریم. یعنی ۱۳۰ درصد بیشتر از منابع، مصارف داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با اشاره به وجود مشکلات زیر ساختی در استان گفت: ۵۵ پروژه آماده بدون بهره برداری داریم که می طلبد نمایندگان مجلس ورود جدی داشته باشند. با ادامه این وضعیت احداث راه‌آهن ۵۰ سال طول می‌کشد. استان‌های دیگر از خزانه، زیرساخت‌های خود را فراهم کرده‌اند در حالیکه ما باید برای احداث زیرساخت‌های خود به دنبال سرمایه‌گذار باشیم.

در همین رابطه