رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس اتاق صنعت کوجالی ترکیه

مدل همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه تغییر کند

نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس اتاق صنعت کوجالی ترکیه بر لزوم تغییر مدل همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه برای استفاده بیشتر و هم‌افزایی در ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور تأکید کرد.

16 مهر 1396
کد خبر : 10477
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس اتاق صنعت کوجالی ترکیه بر لزوم تغییر مدل همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه برای استفاده بیشتر و هم‌افزایی در ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور تأکید کرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در ابتدای سخنانش گفت: دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند که تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده است و باید تلاش کنیم ظرفیت‌های بالقوه میان دو طرف را بالفعل کنیم.

پدرام سلطانی افزود: در مورد همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه یک غفلت و کوتاهی توسط هر دو طرف صورت گرفته و با اینکه همسایه هستیم و رفت‌وآمد بین ما آسان است هنوز تجار ایران و ترکیه آن‌طور که باید با ظرفیت‌های هم آشنا نشده‌اند.

سلطانی افزود: مدل همکاری‌های دو کشور باید تغییر کند و ایران و ترکیه باید در روشی هم‌افزا که موجب پیوند ظرفیت‌های یکدیگر بشود، همکاری داشته باشند؛ در کنار این رفت‌وآمد هیات‌های تجاری باید ابتکاراتی را پایه‌گذاری کرد تا بخش‌های خصوصی دو کشور پیشگام توسعه روابط تجاری باشند.

سلطانی بابیان اینکه همکاری‌های دو طرف نباید محدود به اعزام و پذیرش هیات و شرکت در نمایشگاه‌ها شود، گفت: لازم است حوزه‌های مشخص کاری را تعریف کنیم و همکاری‌ در آن حوزه‌ها با ارتباط تشکل‌ها و اتاق‌های استانی دارای ظرفیت دو طرف به با یکدیگر، شکل بگیرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران برافزایش ارتباطات تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برای آشنایی هر چه بیشتر با ظرفیت‌های دو طرف و همچنین رویدادهایی مانند نمایشگاه تأکید کرد.

سلطانی لازمه افزایش همکاری‌ها و استفاده بهینه از ظرفیت‌های دو کشور را تقویت رفت‌وآمد فعالان اقتصادی دو کشور عنوان کرد و گفت: باید بر روی همه حوزه‌ها و همه رشته‌های صنعتی به‌صورت هدفمند کارکنیم و همکاری‌ها را توسعه دهیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: کوجالی در صنایع خودروسازی، شیمیایی و فلزی ظرفیت‌های زیادی دارد و دو کشور می‌توانند در این سه زمینه به‌صورت متقابل و یا مکمل همکاری داشته باشند.

سلطانی همچنین با اشاره به عضویت دو کشور در سازمان اکو گفت: دو کشور هر دو اقتصاد برجسته این سازمان هستند و می‌توانند همکاری‌های جدید در قالب این سازمان شکل بدهند.

او افزود: ما در ادامه همکاری‌های خود با ترکیه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهیم کرد که این فرصت را برای فعالان اقتصادی فراهم شود با ظرفیت‌های این منطقه آشنا شوند و با همتایان خود در کوجالی دیدار کنند.

او افزود: امروز یک اتوبان اطلاعاتی و ارتباطی با استان کوجالی باز می‌کنیم و این دیدار شروعی برای توسعه و تقویت روابط فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با استان کوجالی خواهد بود.

سلطانی همچنین بر تقویت ارتباطات چندجانبه در سازمان‌های بین‌المللی تأکید کرد و گفت: در نوامبر 2018 مجمع سالانه کنفدراسیون آسیا و اقیانوسیه در ترکیه برگزار می‌شود و قصد ما این است که در این مجمع در ترکیه حضور پررنگی داشته باشیم.

او همچنین از درخواست میزبانی اتاق ایران برای کنگره جهانی اتاق‌ها در سال 2021 خبر داد و گفت: انتظار داریم که اعضای ترک کنگره از میزبانی ایران حمایت کنند و همسایه خود را برای این میزبانی انتخاب کنند.

معرفی ظرفیت‌های کوجالی ترکیه

رئیس اتاق صنعت کوجالی ترکیه در ابتدای سخنانش در معرفی این منطقه گفت: 38 درصد صنایع اتومبیل‌سازی و قطعات و 27 درصد صنایع شیمیایی و 10 درصد صنایع پتروشیمی در این منطقه قرار دارند و حجم تجارت خارجی ما چیزی در حدود 59 میلیارد دلار است.

آیهان زیتین اوغلو به ظرفیت‌های کوجالی در زمینه صنایع شیمیایی و اتوماسیون اشاره کرد و گفت: هر دو کشور در زمینه صنایع شیمیایی قوی هستند؛ همچنین کوجالی ظرفیت‌های زیادی در زمینه اتوماسیون دارد و تولیدات ما به اروپا صادر می‌شود و می‌توانیم در این زمینه هم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

زیتین اوغلو آشنایی با ظرفیت‌های تهران و تلاش برای گسترش همکاری‌ها را از اهداف اصلی‌اش در سفر به ایران عنوان کرد. زیتین اوغلو بر لزوم افزایش همکاری‌ها میان ایران و ترکیه تأکید کرد و با اشاره به سخنان سلطانی گفت: باید کاری کنیم این اتوبان همکاری دو کشور به اروپا ختم شود.

به گفته زیتین اوغلو اتاق صنعت کوجالی در سال 1987 تأسیس‌شده است و 2500 عضو فعال دارد.

 

موضوعات :
در همین رابطه