رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

فرهاد آگاهی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

به هماهنگی بیشتری در بازار گوشت قرمز نیاز است

آگاهی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران گفت: برنامه‌ریزی اصولی و آینده‌نگرانه نسبت به بازار گوشت، تنها با اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه، صورت خواهد گرفت و این سامانه می‌تواند بهترین ابزار مدیریتی برای دولتمردان باشد.

18 مهر 1396
کد خبر : 10497
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فرهاد آگاهی، رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خامی در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران در خصوص وضعیت گوشت قرمز گفت: علی‌رغم همه تلاش‌هایی که در یک سال گذشته از سوی مسئولان این حوزه ترتیب داده شد، شاهد آن هستیم که مصرف گوشت قرمز در کشور به میزان محسوسی کاهش پیداکرده و خانواده‌ها به مصرف پروتئین‌های ارزان‌تر گرایش پیداکرده‌اند و مهم‌ترین دلیل آن نیز به بحث گرانی قیمت گوشت بازمی‌گردد.

او گفت: با توجه به ترکیب جمعیتی کشور که بخش قابل‌توجهی از آن را جوانان و افراد زیر 25 سال تشکیل می‌دهد، کاهش مصرف گوشت قرمز، به‌هیچ‌وجه نشانه خوبی نیست و حتماً باید سیاست‌گذاری‌ها به سمتی جهت‌گیری شود که کلیه اقشار جامعه بتوانند به حداقل گوشت قرمز موردنیاز خود، دسترسی پیدا کنند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: موضوع اساسی در چرخه ساماندهی به بازار گوشت قرمز آن است که این بازار تحت تأثیر عوامل متعددی است و ورودی و خروجی دستگاه‌های مختلفی که در این فرایند ایفای نقش می‌کنند، باید بیش از این‌ها با یکدیگر هماهنگ باشند.

او افزود: به همین منظور روز گذشته بزرگ‌ترین نشست همفکری میان بخش دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان مختلف از وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، سازمان دامپزشکی، سازمان حمایت، شرکت پشتیبانی امور دام کشور، سازمان میادین تره‌بار، اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای و با حضور جمع کثیری از فعالان اقتصادی به میزبانی انجمن واردکنندگان فراورده‌های خامی برگزار شد تا با تبادل‌نظر و بهره‌برداری از خرد جمعی، بتوانیم بهترین راهکارها را برای بهبود شرایط بازار گوشت قرمز بررسی و شناسایی کنیم.

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خامی تصریح کرد: با توجه به تعدد سازمان‌های متصدی فرایند تولید، واردات، توزیع و نظارت بهداشتی و شرعی گوشت قرمز، مشکلات و چالش‌های زیادی در مسیر تعادل بخشیدن به بازار گوشت قرمز وجود دارد که تنها از راه گفتگو و طرح موضوع میان بخش دولتی و فعالان اقتصادی، قابل‌رفع کردن است.

او افزود: بازار گوشت قرمز نیاز به تمرین همه دستگاه‌های دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای ایجاد هم‌نوایی و هماهنگی دارد. و تجربیات گذشته نشان می‌دهد که دولتمردان باید بیش از گذشته از ظرفیت‌های تشکل‌های تخصصی و صنفی بهره‌برداری کرده و بخشی از امور را به تشکل‌ها واگذار کنند.

به گفته آگاهی، وجود آمارهای مغایر یکدیگر، مشکلات انتقال ارز، نوسان قیمت ارز، وجود یا عدم وجود ارز مبادلاتی، فعالیت شرکت‌های شبهه دولتی، افزایش مدت ماندگاری، ارزش گمرکی، اختلاف وزن، توزیع بین استانی، تحلیل سیاست جایگزینی، افزایش شیفت مرزی، ثبات بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، ثبات تعرفه، ابعاد و ریشه‌های رقابت‌های منفی میان تأمین‌کنندگان، تقویت شبکه توزیع، کاهش تصدی‌گری دولت، تفویض امور به تشکل‌ها، ضرورت رصد بازارهای جهانی و مباحث ارسال ناظر بهداشتی و شرعی ازجمله مواردی است که در این نشست همفکری موردتوجه فعالان اقتصادی قرار گرفت.

او گفت: تقسیم‌کار ملی یک فرایند بسیار پیچیده است، چراکه باید در ضمن تقسیم‌کارها و مسئولیت‌ها، یک مدیریت یکپارچه و هوشمند نیز بر مباحث کلان سیطره داشته باشد که متأسفانه تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که کشور در این زمینه چندان موفق نبوده است و باید این فرایند به‌گونه‌ای از نو بازآفرینی شود تا داده‌ها و ستاده‌ها با یکدیگر هماهنگی لازم را ایجاد کنند.

آگاهی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برگزاری نشست دیروز، تأکید همه حاضران اعم از دولتی و خصوصی بر ضرورت همفکری، هماهنگی و هم‌نوایی در بازار گوشت قرمز بود.

به گفته آگاهی، ایجاد یک سامانه جامع برای رصد وضعیت تولید، واردات و توزیع از الزامات موفقیت در ساماندهی بازار گوشت است و در این خصوص انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی بارها آمادگی خود برای راه‌اندازی این سامانه اعلام داشته است.

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خامی ادامه داد: واقعیت این است که این سامانه به شرطی می‌تواند نقش پیش‌بینی‌شده خود را در بازار گوشت قرمز ایفا کند که کلیه دستگاه‌های دولتی، با این سازوکار همکاری و همراهی کنند.

آگاهی تصریح کرد: برنامه‌ریزی اصولی و آینده‌نگرانه نسبت به بازار گوشت، تنها با اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه، صورت خواهد گرفت و این سامانه می‌تواند بهترین ابزار مدیریتی برای دولتمردان باشد.

در همین رابطه