شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در همایش تجارت ایران و عراق

ایران و عراق به سمت تجارت آزاد و ترجیهی حرکت کنند

محمد نهاویان گفت: دو کشور باید به سمت موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و حتی تجارت آزاد در آینده حرکت کنند، همچنین برداشتن ویزا می‌تواند به گسترده‌تر شدن همکاری‌های اقتصادی دو کشور بیانجامد.

23 مهر 1396
کد خبر : 10568
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز همایش دوروزه تجارت ایران و عراق، در سالت اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد؛ برنامه روز اول این همایش سخنرانی مدیران شرکت‌های صادرکننده و دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت، پنل نفت و گاز، کارگاه ثبت حقوق کسب‌وکار، پیش‌درآمد حضور قانونی و پایدار در عراق، است. در روز دوم همایش پنل تخصصی بازرگانی با عراق، کارگاه انتقالات و انواع خدمات پولی و اعتباری در سیستم بانکی و صرافی عراق، پنل روابط بانکی دو کشور و پل بازرسی و کنترل کیفیت در صادرات محصولات و خدمات به عراق، رویه‌ها و تعرفه‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی گمرک عراق و حمل‌ونقل جاده‌ای با رویکرد حمل یکسره برگزار خواهد شد.

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری یکی از سخنران‌های این مراسم بود. او در این همایش از 14 سال حاکمیت جدید بر عراق گفت و روابط اقتصادی این دو کشور. مهم‌ترین نکات این مراسم را در زیر بخوانید:

- ایران در دوران تحریم‌ها آموخت که با اتکای به خود و درعین‌حال با ارتباط عزتمندانه با جهان می‌توان توطئه‌های دشمنان را ناکام کرد.

- میزان آسیب‌پذیری ایران درصحنه‌های سیاسی و اقتصادی از اراده‌های ایران‌ستیزانه در جای‌جای جهان به کمترین میزان رسیده است.

- سخنان ترامپ نه‌تنها تأثیر التهاب انگیزی بر بازارهای ایران نداشت، بلکه فعالان سیاسی و اقتصادی ایران به سخنرانی سراسر لفاظی و بی‌ادبی ترامپ پاسخ دادند.

- سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ایران مؤثر واقع‌شده و دولت و ملت در اقتصاد کشور همراه و هم هدف هستند.

- ایران در توافق برجام پیروز شده است و امروز شاهد فاصله افتادن بین آمریکا و متحدان سابق اروپایی‌اش هستیم و این توفیق، حاصل رویکرد عزتمندانه دیپلماسی و اقتصادی ایران است.

- پس از برجام، جهانیان به عینه ظرفیت‌های اقتصادی ایران را شناختند و مطابق گزارش مؤسسات مطالعاتی بین‌المللی، ایران امیدوارکننده‌ترین اقتصاد نوظهور جهان است و از آن به‌عنوان یک فرصت اقتصادی هزار میلیارد دلاری یاد می‌شود.

- ایران به دنبال توسعه منطقه‌ای است، باید رویکرد توسعه مشترک 2 کشور بر پایه سرمایه‌گذاری روی ذخایر مشترک، مکمل بودن 2 کشور و فرهنگ مشترک طراحی شود که نیازمند نهادسازی است که جای بحث روی آن در چنین همایش‌هایی است.

- در سال‌های گذشته ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در یک منطقه مرزی بین دو کشور مطرح شد و این ایده را باید دنبال کرد.

- نیازهای میان و بلندمدت عراق از سوی ایران، باید شناسایی شود؛ به‌عنوان نمونه در صنعت ساختمان زمینه برای توسعه همکاری‌های مشترک فراهم است و مهندسان ایرانی و عراقی باید برای تأسیس شرکت‌های زیرساختی بزرگ، جزو بزرگ‌ترین شرکا باشند.

- صنعت دارویی ایران در سال‌های گذشته به افتخارات فراوانی نائل شده، اما سهم ایران در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی عراق ناچیز است و باید در این زمینه و سایر زمینه‌ها نظیر بیوتکنولوژی و آی. سی.تی به کار مشترک بپردازیم.

- مانع اصلی تجارت میان دو کشور، روابط بانکی است که به‌تناسب روابط تجاری پیش نرفته و نهادینه نشده است؛ این در حالی است که امروز ایران با برخی کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی روابط بانکی داشته و گام‌های اساسی در این راستا برداشته است.

- دو کشور باید به سمت موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و حتی تجارت آزاد در آینده حرکت کنند، همچنین برداشتن ویزا می‌تواند به گسترده‌تر شدن همکاری‌های اقتصادی دو کشور بیانجامد.

- دولت‌های دو کشور باید موانع موجود را از پیش رو بردارند و باید با کاهش بوروکراسی‌ها، بستر را برای حرکت موفق بخش خصوصی مهیا کنند.

- باید افق‌های 10، 20 و حتی 100 ساله مناسبات دو کشور دیده شود که در این صورت می‌توان پایه‌های ارتباطات را مستحکم‌تر کرد.

در همین رابطه