رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

ریزش اشتغال با مرگ زودرس بنگاه‌ها

وجود تلاش دولت برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، برخی شغل‌های موجود در حال ازدست‌رفتن است و دولت می‌خواهد مانع بیکار شدن افرادی شود که قبلا شاغل بوده‌اند.

25 مهر 1396
کد خبر : 10592
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراقب ریزش اشتغال باشید؛ این برایند روشن اظهارنظر دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی است که اظهار کرد: صیانت از اشتغال موجود در کنار ایجاد شغل جدید امری ضروری است؛ اظهارنظری که نشان می‌دهد با وجود تلاش دولت برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و افزودن بر تعداد افراد شاغل، برخی شغل‌های موجود در حال ازدست‌رفتن است و دولت می‌خواهد مانع بیکار شدن افرادی شود که قبلا شاغل بوده‌اند.

جهانگیری افزود: موضوع ریزش شغل از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید در کنار توجه به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، برنامه‌ریزی دقیقی برای تثبیت شغل و صیانت از اشتغال موجود کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات به واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط در سال گذشته تصریح کرد: لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور این برنامه را همچنان ادامه دهند، چراکه نقش تعیین کننده‌ای در تثبیت شغل و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید دارد. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز پس از نشست ستاد فرماندهی اقتصادی از ایجاد حدود ۷۰۳ هزار شغل از تابستان سال گذشته تا تابستان سال‌جاری خبر داد اما تأکید کرد: متأسفانه شاهد ریزش نیرو در بنگاه‌های تا ۱۰ نفر کارکن هستیم بنابراین در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار شد برنامه‌ای برای تثبیت شغل تدوین و ارائه شود.

وی با بیان اینکه ما بیش از ظرفیت اقتصاد کشور در ایجاد اشتغال موفق بودیم، افزود: در برخی از مشاغل، ما به سمت مشاغل غیررسمی یعنی کم‌کیفیت‌تر در حال حرکت هستیم و بنابراین قرار شد که برنامه رسمی‌شدن مشاغل و کمک به باکیفیت‌سازی‌ مشاغل به‌عنوان یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

نگرانی مقامات دولتی از تشدید پدیده ریزش اشتغال و تلاش برای تثبیت اشتغال موجود نشان از ناپایداری اشتغال در بنگاه‌ها و کارگاه‌های کوچک دارد تا آنجا که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده براساس آمارهای رسمی 82درصد از افزایش اشتغال صورت گرفته در سال 94مربوط به بنگاه‌های خصوصی خرد دارای کمتر از 10نفر کارکن بوده است.

این گزارش می‌افزاید: هرچند دولت موفق شده تا میزان اشتغال جدید در سال‌های 94و 95را به بیش از 600هزار شغل برساند و نسبت بیمه‌شده‌ها به شاغلان را از 38درصد در سال 91به 42درصد در پایان سال 95افزایش دهد، اما در یک تصویر کلان از بازار کار ایران این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که اشتغال‌زایی به‌ویژه برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در سال‌های آینده یکی از چالش‌های اساسی کشور خواهد بود به‌ویژه اینکه سهم جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی از جمعیت بیکار کشور رو به افزایش بوده و این سهم از حدود 12درصد در سال 1380به بیش از 41درصد در سال گذشته رسیده است.

حالا دولت دوازدهم با 2چالش جدی مواجه شده و تیم اقتصادی کابینه رئیس‌جمهور برای مواجهه با چالش ایجاد اشتغال جدید و تثبیت اشتغال موجود، به این نتیجه رسیده که باید مسیر ریل‌گذاری شده برای بازار کار را اصلاح کند بر این اساس راهی دشوار پیش روی دولت قرار دارد.

در همین رابطه