رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

گفت‌وگوی پایگاه خبری اتاق ایران با رئیس اتاق آبادان به مناسب روز ملی صادرات

دیر بجنبیم بازار کویت و عراق را از دست می‌‌دهیم

خیاط‌زاده، رئیس اتاق آبادان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: ما در شعار گیر کرده‌ایم، به صادرات نفتی تکیه داریم و از صادرات غیرنفتی در عمل رویگردان هستیم. کم کم کشورهای عرابستان، ترکیه و اردن جای ما را در بازارهای عراق و کویت می‌گیرند.

29 مهر 1396
کد خبر : 10620
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حراست از مرزهای اقتصادی برای کشورها، بسان مرزهای سیاسی مهم است؛ دو هدف مکمل هم که در نهایت تضمین کننده اهداف اقتصادی و منافع ملی هر کشوری است. در دنیای امروز صادرات موتور توسعه اقتصادی کشورها است و هرچه اقتصاد کشور پیشرفته‌تر، قدرت بهره وری آن بالاتر و توانمندی رقابت آن در عرصه بین‌المللی بیشتر باشد، سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص خواهد داد. سهم تجارت خارجی در تولید ناخالص دنیا در حال حاضر بیش از 32 درصد است. این نشان می‌دهد که تا چه حد اقتصاد جهانی به گسترش تجارت و توسعه صادرات وابسته است.

مسعود خیاط‌زاده، رئیس اتاق آبادان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از اهمیت صادرات در ایران می‌گوید: «در اقتصاد ایران، به تولید صادرات‌محور اهمیت داده می‌شود؛ در دوران تحریم صادرات محصولات ایرانی به بازارهای جهانی، با موانع جدی روبه رو بود. تا اینکه بعد از توافق برجام خیلی از موانع خارجی از سر راه برداشته شد. اما همه موانع برای صادرات و تولید صادرت محور، مسائل خارجی نیست.»

خیاط زاده می‌گوید: «بعد از برجام روابط تجاری ایران با خیلی از کشورهای دنیا گسترش یافت؛ خیلی از کشورها با هیات تجاری-اقتصادی به ایران آمدند تا از ظرفیت‌های اقتصادی ایران آشنا شده و روابط تجاری دو کشور برقرار شود.»

او به روابط تجاری ایران و کویت و ایران و ایران عراق اشاره می‌کند: «این دو کشور به دلیل مرز آبی و خاکی مشترک با ایران و بخصوص در جنوب کشور، از بازارهای هدف برای تاجران ایرانی است اما متاسفانه ایران سهم کمتری از بازارهای عراق و کویت دارد.» او دلیل این مسئله را سایه انداختن سیاست بر اقتصاد می‌داند و می‌گوید مسائل داخلی این کشورها بر مناسبات تجاری ایران با عراق و کویت تاثیرگذار است.

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین مانع تجاری ایران با عراق و کویت و خیلی از کشورهای دیگر این است که ما به دیپلماسی اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؛ درحالی که سفرای ایران در کشورهای خارجی علاوه بر سیاست باید به اصول اقتصادی هم آشنا باشند.»

او می‌گوید: «مهم‌ترین مانع صادرات علاوه بر عدم شناسایی بازار هدف، که ما سعی نمی‌کنیم با کمک سیاست و روابط سیاسی بازارهای هدف بیشتری را شناسایی کنیم، دخالت دولت در اقتصاد هم هست. دولت باید زمینه فعالیت اقتصادی را فراهم کند نه اینکه خودش فعال اقتصادی باشد.»

خیاط زاده می‌گوید: «اما متاسفانه ما در شعار گیر کرده‌ایم، به صادرات نفتی تکیه داریم و از صادرات غیرنفتی در عمل رویگردان هستیم. طوری که کم‌کم کشورهای عرابستان، ترکیه و اردن جای ما را در بازارهای عراق و کویت می‌گیرند. آن‌ها با تعرفه پایین کالا، کالاهای بی‌کیفیت خود را به این بازارها وارد می‌کنند اما تعرفه کالاهای ایرانی خیلی بالاتر است. باید مواظب بازارهای صادرات خود باشیم.»

در همین رابطه