میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اهواز در شورای گفت‌وگوی استان

امور اجرایی میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شود

هجدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با حضور رئیس اتاق اهواز و استاندار خوزستان برگزار شد.

30 مهر 1396
کد خبر : 10655
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هجدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با حضور رئیس اتاق اهواز و استاندار خوزستان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تاکید بر لزوم واگذاری امور اجرایی میراث فرهنگی به بخش خصوصی گفت: اکثر کشورهای دیگر راجع به ظرفیت‌های فرهنگی خوزستان اطلاعات جامعی ندارند  تا بتوانند براساس این ظرفیت ها با استان ارتباط برقرار کنند.

شهلا عموری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گردشگری که با توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال همراه است، گفت: گردشگران از مناطق تاریخی و باستانی، فرهنگی، زیارتی، صنایع دستی استان بازدید می کنند. این امر به اشتغال و رونق اقتصادی استان کمک می کند.

عموری بیان کرد: گردشگران استان شامل سه دسته هستند که در جاذبه های باستانی، سلامت و مناطق جنگی حضور می یابند. جاذبه های گردشگری در خوزستان شامل طبیعی، فرهنگی، تاریخی، تجاری و جنگی است و در همه این مناطق گردشگرانی از داخل و خارج کشور بازدید می کنند.

وی ادامه داد: توسعه روستاهای توریستی و روستاهای دارای پتانسیل گردشگری باید با همکاری بنیاد مسکن در دستور کار قرار گیرد. در سطح کشور شهرها و روستاها بواسطه صنایع دستی، آثار تاریخی و باستانی به ثبت رسیدند اما در خوزستان علی رغم آثار بسیار و بناهای تاریخی باستانی و صنایع دستی تاکنون شهر یا روستایی برای ثبت جهانی در استان نداریم.

عموری با تاکید بر لزوم واگذاری امور اجرایی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بخش خصوصی گفت: عدم تشویق سرمایه گذاران خارجی، عدم سرمایه گذاری در زیرساختهای گردشگری، نداشتن کیفیت و تنوع محصولات گردشگری و برند گردشگری جهانی در ایران از موانع توسعه گردشگری در استان است.

رئیس اتاق اهواز با اشاره به سفر هیات تجاری و بازرگانی خوزستان به عمان اظهار کرد: جای تاسف است که در این سفر هیچ کتابچه‌ای برای معرفی بخش گردشگری و جاذبه‌های فرهنگی استان همراه خودمان نداشتیم. در استان چنین چیزی طراحی نشده است. کشور مالزی  به دلیل اهمیت دادن به سفر و جذب گردشگر در بخش‌های مختلف فرهنگی، کتابچه راهنمای سفر به زبان فارسی تهیه کرده است.

عموری با ابراز تاسف از اینکه خوزستان هیچ برنامه‌ای برای ارائه محصولات فرهنگی خود ندارد، گفت: هیچ کشوری راجع به ظرفیت‌های فرهنگی استان اطلاعات جامع ندارد تا بتواند براساس این ظرفیت ها با استان ارتباط برقرار کند. خواستاریم یک بسته فرهنگی که تمام بخش‌های فرهنگی خوزستان را معرفی کند، ارائه شود.

وی با اشاره به تهیه فیلمی از نقاط گردشگری استان توسط سازمان آب و برق خوزستان توضیح داد: سازمان آب و برق گفته در صورت پرداخت مبلغ 25میلیون تومان به این سازمان می‌توانیم از این فیلم استفاده کنیم. این در حالی است که در استان‌های دیگر از بخش خصوصی حمایت می‌شود، اما در خوزستان متاسفانه بخش خصوصی علاوه بر تحمل انواع ریسک ها و مشکلات پیش روی آن باید برخی هزینه‌ها که می تواند برای کل استان آورد اقتصادی داشته باشد را نیز پرداخت کند.

عموری با تاکید برلزوم فراهم کردن اتوبوس‌های توریستی برای جابه جایی گردشگران در سطح شهر و استان توضیح داد: متاسفانه برخی دلال‌ها وجود دارند که با دعوت مسافران به خانه های شخصی خود، اقدام به انجام کار های آنها به خصوص در بخش درمانی می کنند. در حالی که وجود اقامتگاه‌ها و مراکز ارائه خدمات درمانی می‌تواند مزیت اقتصادی برای شهر و استان داشته باشد.

عموری با انتقاد از نبود شهرک و غرفه‌های صنایع دستی در سطح استان یادآور شد: در سفر هیات تجاری به عمان متاسفانه نتوانستیم صنایع‌دستی مورد نیاز را تهیه کنیم و به عنوان هدیه به کشور عمان ببریم. در نهایت با قیمت گران از یک فروشگاه خریداری کردیم.

رئیس اتاق اهواز با اشاره به وجود 19 بیمارستان در استان خوزستان در حوزه توریسیم سلامت، در خواست کرد مراکز ارائه خدمات درمانی در مرزهای استان ایجاد شود.

ظرفیت گردشگری استان بیش از آن است که نشان می دهد

استاندار خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه بخش گردشگری سهم عمده‌ای از درآمد و گردش‌های مالی را به خود اختصاص داده است، گفت: ظرفیت استان در حوزه گردشگری بیش از آن است که نشان می‌دهد، چرا که میراث‌های ماندگار زیادی در آن وجود دارد.

غلام‌رضا شریعتی اظهار کرد: باید مشکلات بخش های حوزه میراث فرهنگی  مشخص شود تا بر اساس همان مشکلات برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم. باید مشخص شود چه برنامه‌های کاربردی و عملیاتی برای توسعه گردشگری داریم و چه راهکار‌هایی باید اتخاذ کرد.

شریعتی متذکر شد: چرا خوزستان با وجود برخورداری از 3 اثر ثبت جهانی شده و وضعیت موزه‌های کهن‌ترین شهرهایی که محل زیست انسان‌های اولیه بوده است، مشخص نیست.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های میراثی در شهرهای دیگر که به لحاظ قدمت قرن‌ها با قدمت شهرهای استان ما فاصله دارند، مهیا است، درخواست کرد: یک مشاور عملیاتی و اجرایی در حوزه میراث فرهنگی تعیین و با رهنمایی‌های لازم مشخص شود کدام پروژه‌های فرهنگی باید بر اساس اولویت اجرایی شوند.

شریعتی با تاکید بر معرفی آثار فرهنگی استان و فراهم کردن زیر ساخت‌ها و شرایط لازم در حوزه صنعت گردشگری گفت: مشخص شود که در حوزه صنایع دستی، گردشگری، فراهم کرذن امکانات ، جذب گردشگر و معرفی نقاط گردشگری  چه برنامه‌هایی داریم.

شریعتی خطاب به مسؤولان حوزه میراث‌فرهنگی و بخش خصوصی یادآور شد: در جلسات بعدی از فعالان حوزه فرهنگی، گردشگری و سازمان‌های مردم نهاد دعوت شود تا نقطه نظرات و پیشنهادات آنها در این جلسات مطرح و ازآنها استفاده شود. تا زمانیکه در این جلسات نقد و برخی حوزه‌ها به چالش کشیده نشود، نمی‌توان به نتایج مورد نظر دست پیدا کرد.

موضوعات :
در همین رابطه