شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اراک در نشست بررسی مشکلات صنایع

تولید با کیفیت نباشد، صادرات نیز وجود نخواهد داشت

رئیس اتاق اراک می گوید: استان مرکزی در حوزه نفت، گاز، نیروگاه و پتروشیمی دارای ظرفیت‌های خوبی است که متأسفانه تاکنون به‌درستی موردتوجه قرار نگرفته، بنابراین اتاق بازرگانی توجه به این ظرفیت‌ها را در اولویت و با جدیت دنبال خواهد کرد.

06 آبان 1396
کد خبر : 10767
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشستی با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با محوریت مشکلات توسعه صنعت استان مرکزی در اتاق اراک برگزار شد.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این نشست گفت: قطعاً تا تولید باکیفیت نباشد صادرات نیز وجود نخواهد داشت و همین مسئله سبب می‌شود، نتوانیم در بازارهای جهانی جایگاهی برای خود تعریف کنیم.

منوچهر توسطی افزود: اتاق به‌عنوان مادر تشکل و پارلمان بخش خصوصی با تمام قوا به‌منظور رفع موانع تولید و مشکلات صنعت استان گام برمیدارد. به همین منظور باید در ابتدا بتوانیم بین صنایع استان با یکدیگر و همچنین سازندگان تجهیزات صنایع ارتباط برقرار کنیم. در همین زمینه به دنبال ایجاد ضمانت اجرایی و قانونی برای ملزم کردن صنایع از ظرفیت‌های داخل و با استفاده از ظرفیت نمایندگان استان هستیم.

توسطی گفت: با توجه به بازدیدی که از پالایشگاه شازند انجام‌شده به دنبال برقراری تعامل بین اتاق بازرگانی، پالایشگاه و تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات صنایع استان هستیم. برای این منظور مرکز اطلاعات عملیات را در اتاق بازرگانی در زمینه ایجاد شرایط مبادله اطلاعات ایجاد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به همین منظور تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای بین اتاق اراک، سازمان صنعت، معدن و تجارت و پالایشگاه باهدف حمایت از تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات صنایع تنظیم خواهد شد تا هرکدام از تولیدکنندگان حوزه فعالیت خود را معرفی و از ظرفیت‌های داخل استان در صنعتی که در آن فعالیت دارند استفاده کنند.

توسطی تأکید کرد: به‌منظور تعالی کشور باید منافع ملی را موردتوجه قرار داده و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی کشور گام برداریم. بنابراین در استان مرکزی نیز با توجه به توانمندی‌های داخلی این ظرفیت باید موردتوجه تمامی بخش‌ها قرار گیرد.

رئیس اتاق اراک افزود: استان مرکزی در حوزه نفت، گاز، نیروگاه و پتروشیمی دارای ظرفیت‌های خوبی است که متأسفانه تاکنون به‌درستی موردتوجه قرار نگرفته، بنابراین اتاق بازرگانی توجه به این ظرفیت‌ها را در اولویت قرار داده و با جدیت دنبال خواهد کرد.

ایجاد میز صادراتی ساخت ماشین‌آلات صنعتی در استان مرکزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: توسعه صادرات در استان مرکزی با جدیت دنبال می‌شود. اتاق بازرگانی نیز می‌تواند شرایط ویژه‌ای را به‌منظور تولید صادرات محور ایجاد و به مجموعه تولید و صنعت استان کمک قابل‌توجهی داشته باشد.

محمدرضا حاجی‌ پور بیان کرد: مباحثی ازجمله درون‌زا بودن، برون سازی و توسعه صادرات در تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارای اهمیت بسیاری هستند. در زمینه برون‌زا بودن این مسئله که استان مرکزی یک استان صنعتی است که ازنظر تنوع رتبه اول کشور را دارد باید موردتوجه قرار گیرد. همچنین به دلیل اینکه واحدهای تولیدی کوچک زیرمجموعه واحدهای تولیدی بزرگ هستند ایجاد بانک اطلاعاتی از این واحدها به‌عنوان ضرورت باید انجام شود.

حاجی پور ادامه داد: خوشبختانه هم‌اکنون تعامل بسیار خوبی بین دولت، بخش خصوصی، قوه مقننه و نمایندگان استان وجود دارد و نگاه تمامی این بخش‌ها به رونق تولید و رفع مشکلات و مسائل صنعتی است. بنابراین با این دیدگاه به‌طور یقین شاهد رفع مشکلات صنعت و واحدهای تولیدی استان خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در زمینه برون‌سپاری، واحدهای بزرگی که در استان فعالیت دارند باید به واحدهای کوچک که هم‌راستا با واحدهای بزرگ است توجه و از ظرفیت واحدهای کوچک استفاده کنند، زیرا توجه به این مسائل می‌تواند در تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان بسیار دارای اهمیت باشد.

حاجی‌پور افزود: علاوه بر موارد مذکور واحدهای صادرکننده بسیار خوبی در استان وجود دارند که امسال در روز صادرات 5 واحد استان مرکزی به‌عنوان صادرکننده برتر معرفی شدند، به همین منظور و با توجه به وجود این ظرفیت در تمامی شهرستان‌ها بحث میز صادراتی در استان نیز با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ایجاد 5 میز صادراتی را در مجموعه استان از طریق سازمان توسعه صادرات مطرح کرده‌ایم. میز صادراتی ساخت ماشین‌آلات صنعتی به استان مرکزی داده شد و با توجه به ظرفیت تولید عایق‌های رطوبتی و معادن سنگ محلات به دنبال دریافت میز صادراتی این 2 مورد نیز هستیم. همچنین با توجه به اینکه استان در زمینه صنعت نفت و گاز رتبه دوم را به خود اختصاص داده می‌توانیم میز صادراتی این صنایع را نیز داشته باشیم.

افزایش تعامل بین سازندگان تجهیزات پالایشگاهی با پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نیز در ادامه این نشست با انتقاد از نبود تعامل بین تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات پالایشگاهی با این صنعت گفت: در استان مرکزی و شهر اراک ظرفیت‌های بسیار خوبی به‌منظور به‌روزرسانی تجهیزات پالایشگاهی وجود دارد. این بخش‌ها می‌توانند با برقراری تعامل با این شرکتها و معرفی خود به پالایشگاه تعاملات خود با این بخش را افزایش دهند.

علی جمشیدی بیان کرد: متأسفانه در مناقصات و مزایده‌هایی که برگزار می‌شود هیچ شرکت‌کننده‌ای از اراک وجود ندارد و بیشترین متقاضی در مناقصه‌ها از استان‌های دیگر هستند.

جمشیدی افزود: در سال آینده مناقصات بسیار خوبی در پالایشگاه امام خمینی (ره) اراک برگزار خواهد شد و انتظار داریم افراد و تولیدکنندگان توانمند استان در این مناقصات شرکت کنند.

در پایان نیز صنعتگران و تولیدکنندگان حاضر در این نشست به معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود پرداختند و خواستار افزایش بیشتر تعاملات با صنایع و به‌خصوص پالایشگاه امام خمینی (ره) شدند.

موضوعات :
در همین رابطه