دو نرخی شدن کالاها به ویژه بنزین همیشه محل بحث بودهاست. چندی پیش احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرده بود که اثر تورمی دو نرخی شدن بنزین کم و ناچیز خواهد بود. این سخنان واکنشهای بسیاری را چه در مجلس و چه در میان فعالان اقتصادی به دنبال داشت. حمیدرضا صالحی نائبرئیس کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: «تجربه ما در 35 سال گذشته پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد اقلامی مانند سوخت میتوانند مورد سوءاستفاده قرار بگیرند؛ برای مثال دونرخی کردن کالایی مانند بنزین فضا را برای ایجاد شغلهای کاذب و رانت مهیا میکند و تنها فایدهای که دارد این است که راه را برای دلالی و واسطهگری باز میکند.»
صالحی در ادامه گفت: «ما در حال حاضر سعی داریم اقتصاد خودمان را نجات بدهیم، برای این کار نیز تنها یک راه داریم: باید به سمت آزادسازی اقتصادی حرکت کنیم.» او با اشاره به اینکه برای مبارزه با قاچاق کالا به ویژه قاچاق انرژی و سوخت طبیعی باید به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم، گفت: «همانطور که در برنامههای چهارم و پنجم توسعه آمده بود باید سعی کنیم قیمت کالاهایی که قاچاق میشوند را با شیب تندتری افزایش بدهیم.»
نائبرئیس کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران تأکید کرد: «آزادسازی اقتصاد باید در چهارچوبهای درست و صحیح اقتصادی انجام شود تا در نهایت به روشن شدن موتور تولید بینجامد. این روش باید از طریق افزایش قدرت خرید مردم باشد نه از طریق دلالی و واسطهگری.» او ادامه داد: «این موضوع حتماً در مجلس بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا قیمت این کالاها با شیب ملایم در فاصله 5 تا 6 سال افزایش پیدا کند. در مورد بنزین این قیمت میتواند هر سال بین 7 تا 10 درصد افزایش قیمت داشته باشد تا بالاخره آزاد و واقعی شود.»
چندی پیش تسنیم خبر از حذف یارانه بنزین در ثروتمندترین کشور جهان داده بود. خبر در مورد کشور قطر بود که به دلیل کاهش شدید قیمت نفت، تصمیم به حذف یارانهها گرفتهاست. صالحی در این زمینه گفت: «سرانه درآمد مردم در کشورهایی مثل بحرین و قطر بسیار بالاست. برای مثال در قطر سرانه درآمد مردم بیش از 83هزار دلار در سال برآورد شده و جزو ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار میآید به این ترتیب این کشور میتواند با کاهش قیمت نفت به راحتی تصمیم بگیرد و یک شبه یارانه بنزین و گازوئیل خود را حذف کند.» او ادامه داد: «اما در کشوری مثل ایران که سرانه مردم 5 تا 6 هزار دلار در سال برآورد میشود امکان این اقدام با چنین سرعتی فراهم نیست. کیفیت اقتصادی باید بر اساس تولید افزایش پیدا کند، سایر مسیرها یا اقتصاد نفتی، مسیرهای اشتباهی هستند که پیش از این نیز تکرار شدهاند و نتایج مطلوبی به دست ندادهاند.»
نائبرئیس کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران در پایان گفت: «در نهایت اینکه فضا برای آزادسازی کامل نرخ حاملهای انرژی به این صورت فراهم است که این اقدام با شیبی ملایم و به مرور زمان انجام شود. البته در مورد کالاهایی که قاچاقپذیر هستند آزادسازی باید با شیب «تندتری» صورت بگیرد تا بتواند درآمدی را برای تولید به همراه داشته باشد یا به دولت کمک کند تا حقوق کارمندان خود را افزایش بدهد.»