رادیو مجازی اتاق ایران - 16 مرداد 1403

رئیس اتاق ایران در نشست با روسای اتاق‌ها و شوراهای مشترک

از نفوذ اتاق‌ها و شوراهای مشترک برای حضور در مجامع بین‌المللی استفاده کنیم

باید در مجامع بین‌المللی بیش‌ازپیش حضورداشته باشیم و از این ظرفیت‌های بین‌المللی برای افزایش نقش اتاق ایران در این مجامع‌ استفاده کنیم که اتاق‌های مشترک با نفوذ خود می‌توانند به افزایش حضور اتاق‌ها در فضاهای بین‌المللی کمک کنند.

08 آبان 1396
کد خبر : 10794
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترک روسای اتاق‌ها و شوراهای مشترک بازرگانی با رئیس اتاق ایران برگزار شد. در این نشست دبیر کل و معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و همچنین مشاور ارشد رئیس اتاق نیز حضور داشتند.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر حضور اتاق در مجامع بین‌المللی گفت: ما باید در مجامع بین‌المللی بیش‌ازپیش حضور داشته باشیم و از این ظرفیت‌های بین‌المللی برای افزایش نقش اتاق ایران در این مجامع‌ استفاده کنیم. اتاق‌های مشترک با نفوذ خود می‌توانند به افزایش حضور اتاق‌ها در فضاهای بین‌المللی کمک کنند.

غلامحسین شافعی در ارتباط با تداخل در اعزام و پذیرش هیات‌ها میان اتاق‌های مشترک و اتاق‌های استانی گفت: طرح تعیین کشور معین برای اتاق‌های سراسر کشور را اجرایی کرده‌ایم که بر اساس این طرح هر یک از اتاق‌ها یکی از کشورهایی که اتاق‌ یا شورای مشترک ندارند را انتخاب و در طول یک سال برنامه‌های بین‌المللی خود را با محوریت آن کشور پیش می‌برند. این طرح از تداخل امور بین‌الملل بخش‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

شافعی با اشاره به اعزام و پذیرش اتاق‌ها توسط سازمان توسعه تجارت گفت: دو نهاد دیگر هم هستند که به کشورهای دیگر هیات اعزام می کنند و از روسای اتاق‌های استانی هم می‌خواهند که در آن هیات حضورداشته باشند؛ سازمان توسعه تجارت در این زمینه برنامه‌هایی سالیانه تنظیم می‌کند و هیات‌های تجاری مختلف را در استان‌ها تقسیم می‌کند که این تقسیم‌بندی بی‌مطالعه است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی افزود: ما نمی‌گوییم که حتماً هیات‌ها از سوی بخش‌خصوصی اعزام شود و سازمان توسعه تجارت هیات اعزام نکند بلکه باید تلاش کنیم این دوگانگی را از بین ببریم.

به گفته شافعی، اتاق برای حل این موضوع مذاکراتی با دولت انجام می‌دهد و در تلاش است این مشکل حل شود.

شافعی همچنین با اشاره به سخنان روسای اتاق‌ها و شوراهای مشترک در مورد حمایت یکسان از همه اتاق‌ها و شوراها گفت: نمی‌شود دیدگاه مساوی به همه اتاق‌ها داشت؛ ما اتاق‌ها یا شوراهایی داریم که برنامه‌های زیادی دارند و فعالیت‌هایشان مایه مباهات است. همچنین اتاق‌ها و شوراهایی که تازه تأسیس‌شده‌اند، نیاز به کمک بیشتری دارند.

او با اشاره به سخنان بعضی از حاضران در مورد ایرادات و مسائل آیین‌نامه اتاق‌ها و شوراهای مشترک، گفت: اگر آیین‌نامه‌ای هم تصویب می‌شود باید بدانیم که همیشگی و بلاتغییر نیست و اگر در زمان اجرا مشکل داشت می‌تواند اصلاح شود.

روسای اتاق ها و شوراهای مشترک هم در این نشست نظرات خود را پیرامون موضوعاتی مانند اصلاحیه اساس نامه اتاق‌ها و شوراهای مشترک و بودجه‌های تخصیصی به هر یک از اتاق‌ها و شوراها بیان کردند.

در همین رابطه