رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از روابط اقتصادی ایران و روسیه

روسیه، هفتمین شریک تجاری ایران می‌ماند؟

ایران و روسیه در دوران پساتحریم در حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل همکاری‌هایی را آغاز کرده‌اند که اصلی‌ترین آنها مربوط به توسعه کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب و توسعه راه‌آهن بوده است. از سوی دیگر مبادلات دو کشور در سال گذشته با رشد 69 درصدی مواجه شد و روسیه را به هفتمین شریک تجاری ایران تبدیل کرد. باید دید آیا این تجارت پایدار می‌ماند یا نه.

09 آبان 1396
کد خبر : 10812
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور دارای منافع مشترک که روابط تجاری آنها پیشینه طولانی دارد، اخیر در حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل همکاری‌هایی را آغاز کرده‌اند که اصلی‌ترین آنها مربوط به توسعه کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب و توسعه راه‌آهن است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، دور نخست مذاکرات مربوط به توسعه کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال- جنوب، حدود یک سال و نیم پیش در باکو برگزار شد و مقرر بود دوم آن در ایران برگزار شود؛ بر این اساس، محور اصلی سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ایران نیز که فردا انجام می‌شود، در چارچوب توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی به‌ویژه در موضوع کریدور شمال جنوب خواهد بود.

از سوی دیگر، تقویت همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه حمل‌ونقل در شرایطی است که برقی­سازی خطوط راه‌آهن کشور در دستور کار دولت قرار گرفته و روسیه نیز در این برنامه مشارکت دارد و هشتم فروردین سال جاری هم‌زمان با دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با همتای روس خود در کاخ کرملین، قرارداد برقی کردن خط راه‌آهن گرمسار-اینچه برون (از سمنان تا گلستان) امضا شد.

بر اساس این گزارش، خط راه‌آهن گرمسار- اینچه برون، پس از عبور از مازندران، ایران را به ترکمنستان و سپس قزاقستان متصل می‌کند و برآورد می‌شود برقی سازی این مسیر، علاوه بر کاهش سطح آلودگی صوتی و هوا و کم شدن مصرف سوخت، سبب رشد دو برابری حمل کالا تا 7،5 میلیون تن در سال خواهد شد.

پیش‌ازاین اعلام شده بود، ارزش قرارداد برقی شدن خط راه‌آهن گرمسار- اینچه برون حدود 1.2میلیارد یورو است که از طریق فاینانس 1.2 میلیارد یورویی روس‌ها تأمین مالی می‌شود اما هنوز عملیات آن اجرایی نشده است.

اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی چندی پیش از نهایی شدن این فاینانس خبر داده و گفته بود: یکی از دلایل توقف اجرای این قرارداد، تعیین سهم داخل در ساخت این پروژه است چراکه روس‌ها سهم 30 درصدی برای ایران را پیشنهاد کرده بودند اما ایران سهم 40 درصدی برای تولید داخلی در این پروژه را خواهان بود.

تازه‌ترین اظهارنظر فخریه کاشان در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق نیز ایران حاکی از این است که احتمالاً با رایزنی‌هایی که با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انجام شده، این کشور با افزایش سهم داخلی سازی در برقی سازی راه‌آهن گرمسار اینچه برون به 35 درصد موافقت کند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، سفر پوتین به ایران که فردا (دهم آبان ماه) انجام می‌شود، می‌تواند عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن گرمسار اینچه برون را کلید بزند. پیش‌ازاین سفر، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به روسیه سفر کرده بود که با اولگ بلازروف رئیس راه‌آهن این کشور ملاقات کرد.

در این دیدار، طرفین ضمن حمایت از مذاکرات انجام شده بین راه‌آهن‌های ۲ کشور در خصوص پروژه برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون، بر نهایی کردن قرارداد این پروژه تأکید کردند.

افت تجارت ایران و روسیه در چهارماهه نخست 96

آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد کل مبادلات ایران و روسیه در 4 ماهه نخست سال جاری بالغ‌بر 236میلیون دلار بوده درحالی‌که مجموع مبادلات ایران و روسیه در سال گذشته بیش از یک‌میلیارد و 750میلیون دلار بوده است.

مقایسه حجم مبادلات ایران و روسیه در 4 ماه نخست سال جاری با مجموع مبادلات دو کشور در سال گذشته از کاهش شدیدی تجارت دو کشور حکایت دارد به‌گونه‌ای که با فرض تداوم وضعیت چهارماهه نخست در طول سال جاری، حجم تجارت دو کشور نسبت به سال قبل نصف خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، صادرات ایران به روسیه در سال گذشته حدود 218میلیون و 754هزار دلار بوده و در مقابل روسیه با صادرات حدود یک‌میلیارد و 544 میلیون دلاری به ایران، در جایگاه هفتمین شریک تجاری ایران بعد از کشورهای چین، امارت متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، آلمان و هند قرار گرفته است.

آمارها نشان می‌دهد: مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه در سال ای اخیر میوه و سبزیجات (خیار و خیار ترشی، کلم قمری، کلم سفید، کلم پیچ، انگور خشک کرده، کیوی تازه) پسته‌ها با پوست یا پوست‌کنده، رب گوجه‌فرنگی، آب سیب و سیمان‌سفید بوده است.

در مقابل مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران از روسیه نیز شامل گندم، جو، چوب اره شده، ذرت دامی، روغن گلرنگ، کاغذ روزنامه، محصولات از آهن یا فولاد، الکترودهای زغالی، اجزاء و قطعات دستگاه‌های فرستنده رادیویی و تلویزیونی بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه