رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

حضور ایران در هفته صادرات ترکیه

مراسم افتتاحیه هفته صادرات ترکیه با حضور مسئولان دولتی و بخش خصوصی این کشور و نمایندگانی از ایران و دیگر کشورهای جهان در مرکز کنفرانس استانبول برگزار شد.

10 آبان 1396
کد خبر : 10840
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم افتتاحیه هفته صادرات ترکیه با حضور مسئولان دولتی و بخش خصوصی این کشور و نمایندگانی از ایران و دیگر کشورهای جهان در مرکز کنفرانس استانبول برگزار شد.

 در مراسم افتتاحیه این رویداد، نخست وزیر، وزیر اقتصاد، و رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه در مورد نقش و اهمیت اقتصاد ترکیه با تاکید بر صادرات سخنرانی کردند.

 نیهات زیبکجی، وزیر اقتصاد ترکیه طی سخنانی در این نشست از تلاش دولت این کشور برای عبور از مرز 157 میلیارد دلار صادرات خبر داد و گفت: «با عبور از این مرز در پایان سال جاری میلادی، رکوردی بی‌سابقه به جا خواهیم گذاشت.»  

 زیبکجی با اشاره به صادرات 128 میلیارد دلاری ترکیه در 9 ماهه نخست سال 2017 گفت: «در نشست‌های متعدد، با نمایندگان بخش‌های مختلف از فولاد و آهن گرفته تا خودروسازی، کشاورزی و پتروشیمی نیاز‌ها را بررسی کرده و حمایت‌های دولت از صادرات در این حوزه ها را تقویت کرده ایم.»

 وزیر اقتصاد ترکیه از سیاست‌های جدید این کشور برای حمایت جدی از تجارت الکترونیک خبر داد و گفت: «بیش از 10 هزار صادرکننده را ترغیب کرده‌ایم به سمت تجارت الکترونیک متمایل شوند.»

سماء فرخنده‌نژاد، کارشناس معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی ایران در این نشست و در مذاکرات رو در رویی که پس از آن برگزار شد حضور داشت.

هفته صادرات ترکیه یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصادی این کشور به شمار می رود.

چشم انداز 500 میلیارد دلاری صادرات ترکیه

در دومین روز از هفته صادرات ترکیه، محمت بویوک اکسی، رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه، طی سخنانی چشم انداز برنامه های صادراتی این کشور را تشریح کرد. او گفت: «طبق چشم‌انداز تعیین شده، ترکیه تا سال 2023 باید مرز صادرات 500 میلیارد دلاری را رد کند و این به معنای پوشش 1.5 درصد از تجارت دنیاست.»

بویوک اکسی گفت: «سال گذشته مجموع 142.6 میلیارد دلار حجم صادرات ترکیه بود که این میزان صادرات نسبت با سال ۲۰۱۵ میلادی 8 درصد کاهش داشته است.»  او علت این کاهش را در کنار بحران در روابط ترکیه با روسیه، تحولات در سوریه، عراق و لیبی به عنوان بازارهای سنتی ترکیه دانست.

رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه گفت: مجموع این تحولات تاثیر ۸.۷ میلیارد دلاری در کل صادرات ترکیه در سال گذشته داشته است که اگر رخ نمیداد، صادرات با رشد 5 درصدی به 150.8 میلیارد دلار می رسید.»

بویوک اکسی با اشاره به رویدادهای مهم امنیتی و سیاسی در سال گذشته بویژه حملات تروریستی متعدد در شهرهای بزرگ ترکیه و کودتای نافرجام ۱۵ جولای متذکر شد: «به رغم همه این ناملایمات، تلاش شبانه روزی صادرکنندگان در تحقق به موقع سفارشات صادراتی، اجازه نداد که صادرات ترکیه با افت چشمگیری روبرو شود.»

طی این روز پنل های تخصصی متعدد از جمله نقش سرمایه گذاری بین المللی در صادرات، ابعاد مالی صادرات، نقش اگزیم بانک در ارایه تسهیلات به صادرکنندگان ترکیه، رویه های گمرکی و لجستیکی ترکیه، معرفی مراکز تجاری ترکیه به همراه جلسات پرسش و پاسخ برگزار شد. همزمان با این نشست ها، مذاکرات رو در روی تجار حاضر در همایش هفته صادرات ترکیه نیز برگزار شد.

 

موضوعات :
در همین رابطه