معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامهوبودجه با بیان اینکه منابع محدود را بر چند پروژه مهم کشور متمرکز کردهایم، گفت: با تکمیل راهآهن گیلان، حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب تکمیل و این مسیر مهم اقتصادی، شکل میگیرد.
محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از ایستگاه راهآهن فلکده رشت در جمع خبرنگاران افزود: تا پایان سال، منابع مالی مربوطه را برای پروژه خط آهن قزوین - رشت و چهار پروژه ریلی دیگر شامل مسیرهایی به سمت همدان، ارومیه، کرمانشاه و تبریز، متمرکز کردهایم.
وی ادامه داد: پروژهها در استانهای دیگر نیز در اولویت کار قرار خواهد گرفت و بهعنوان رئیس سازمان برنامهوبودجه اعلام میکنم که برای پنج پروژهای که امسال باید آماده شوند، مشکل مالی نداریم.
به گفته معاون رئیسجمهوری، تصمیم بر این است بجای آنکه منابع محدود را بین هزاران پروژه قطرهچکانی توزیع کنیم، با اولویتبندی، چهار یا پنج پروژه را مشخص و همه منابع را برای آماده شدن آنها متمرکز کنیم و سپس، سراغ پروژههای دیگر برویم.
نوبخت با بیان اینکه تاکنون افزون بر 30 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور برای طرحهای عمرانی اختصاص یافته، گفت: بر اساس گزارش خزانه، 27 هزار و 500 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده و با اختصاص اعتبار به پروژههای عمرانی، پروژه راهآهن قزوین - رشت نیز شتاب میگیرد.
وی با اشاره به اینکه خط ریلی قزوین - رشت به انزلی و آستارا در غرب استان گیلان اتصال مییابد، خاطرنشان کرد: این پروژه از پروژههای اقتصاد مقاومتی سال جاری است که انتظار داشتیم و داریم هرچه سریعتر در مهلت باقیمانده تا پایان سال ، آماده شود.
معاون رئیسجمهوری با یادآوری بازدید چهارشنبه گذشته خود از مسیر راهآهن قزوین - رشت و آگاهی از مشکلات فنی پروژه ادامه داد: امروز هم از ایستگاه فلکده رشت بازدید کردم ولی ما میخواهیم ایستگاهی در داخل شهر رشت هم وجود داشته باشد.
نوبخت با اشاره به اینکه قطار این مسیر را با سرعت 160 کیلومتر در ساعت طی خواهد کرد، تصریح کرد: سفر از این طریق، وسیله مناسبی هم برای گیلانیها و هم گردشگران در تعطیلات خواهد بود و میتوانیم بسیاری از تنگناهای ترافیکی کنونی را پشت سر بگذرانیم.
وی اتصال این مسیر به انزلی و آستارا را حائز اهمیت خواند و گفت: این قطعه متفاوت از قطعات دیگر و جزو پنج پروژه اقتصاد مقاومتی است و اهمیت آن به این دلیل است که این قطعه، حلقه مفقوده باقیمانده از کریدور شمال - جنوب است.
نوبخت با یادآوری برگزاری اجلاس سهجانبه تهران با حضور رئیسان جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان در دهم آبان ماه جاری و تأکید سران بر شکلگیری سریعتر کریدور شمال - جنوب افزود: اگر این قطعه تمام شود، میتوانیم تمام یا بخش قابلتوجهی از کالاهای روسی را به بندر چابهار و نیز از بندر چابهار به انزلی و آستارا برسانیم.
وی ادامه داد: در آیندهای نزدیک در جوار همین ایستگاه، شاهد رفتوآمدها و کسبوکارهایی خواهیم بود و بهطورقطع، در اشتغال منطقه و سرمایهگذاری در استان نقش مؤثری دارد بر این اساس، امیدواریم قبل از پایان سال جاری، شاهد بهرهبرداری از این پروژه باشیم .
مسیر خط آهن قزوین - رشت 164 کیلومتر است و ساخت آن از سال 1386 آغاز شده؛ این مسیر در قالب هشت قطعه کار میشود. تکمیل پروژه این خط ریلی تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیسجمهوری به استان گیلان است. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند.
محمدباقر نوبخت عصر چهارشنبه گذشته با همراهی استانداران گیلان و قزوین، از پروژه راهآهن گیلان در منطقه منجیل و رودبار بازدید کرد. جلسه شورای برنامهریزی استان نیز فردا (شنبه) به ریاست معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامهوبودجه در رشت برگزار خواهد شد. پس از این جلسه، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان خواهد داشت.