رادیو مجازی اتاق ایران - 16 مرداد 1403

در کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران عنوان شد

لزوم حمایت دولت از واحدهای کوچک معدنی

تازه‌ترین نشست کمیسیون معادن اتاق ایران با محوریت تعیین اولویت‌های دوره دوساله دوم فعالیت کمیسیون برگزار شد.

22 آبان 1396
کد خبر : 11006
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست کمیسیون معادن اتاق ایران با محوریت تعیین اولویت‌های دوره دو ساله دوم فعالیت کمیسیون برگزار شد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با تأکید بر اهمیت بخش معدن برای توسعه کشور گفت: اگر سند چشم‌انداز توسعه در سال ۱۴۰۴ محقق شود بخش معدن ۶۰ درصد از درآمد نفتی را پوشش می‌دهد که این موضوع بر لزوم توجه بیش‌ازپیش به بخش معدن تأکید دارد.

بهرام شکوری همچنین با بیان اینکه واحدهای کوچک معدنی، اغلب با مشکل مالی برای فرآوری تولیدات خود مواجه هستند، بر لزوم پشتیبانی دولت از این واحدها تأکید کرد و گفت: می‌توان با پشتیبانی دولت، واحدهای فرآوری را مطابق با اندازه تولید این واحدها برنامه‌ریزی کرد.

شکوری همچنین در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده محصولات معدنی گفت: اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از فعالیت‌های معدنی، قیمت تمام‌شده محصولات معدنی را افزایش و رقابت‌پذیری این تولیدات را کاهش می‌دهد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران اولویت‌های این کمیسیون برای دوره دوساله دوم را هم عنوان کرد.

به گفته شکوری بررسی کارشناسی سازوکار علمی و بین‌المللی تعیین حقوق دولتی معادن و تهیه نرم‌افزار برای محاسبه حقوق دولتی، بررسی مشکلات بخش معدن و محیط‌زیست در مرحله اکتشاف تا بهره‌برداری، بررسی مشکلات بخش معدن در صادرات مواد معدنی به‌عنوان ماده خام، تدوین استراتژی توسعه معدنی کشور، تدوین برنامه نهضت فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده و تعیین وضعیت فعلی و نیاز آبی بخش معدن کشور و برنامه‌ریزی جهت تخصیص مناسب آب از مهم‌ترین برنامه‌های کمیسیون است.

در همین رابطه