رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پیشنهاد اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران

معاونت صادراتی ریاست‌جمهوری ایجاد شود

نشست تخصصی کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران برگزار شد؛ در این نشست مهمترین موانع و مشکلات حوزه صادرات بررسی شد.

24 آبان 1396
کد خبر : 11034
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با حضور محمدرضا مودودی، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت و نمایندگان عضو فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران به بیان مهمترین چالش ها و مشکلات حوزه صادرات کشور پرداختند. عدم وجود فرماندهی منسجم در بخش صادرات، تعدد تصمیم­‌گیران و عدم وجود توان لازم در مجموعه سازمان توسعه تجارت برای حل مشکلات صادراتی، عدم توجه به اقصتاد تولیدمحور و ضعف در نظام بانکی از مهمترین مشکلاتی بود که در این نشست مطرح شد. 

اعضای کمیسیون همچنین به زمان نامناسب ابلاغ بسته حمایتی اشاره کردند. ایجاد معاونت صادراتی ریاست جمهوری، اصلاح نظام بانکی، اصلاح بسته حمایت از صادرات سال 1397 و ابلاغ در ابتدای سال و توجه به بازارهای جدید صادراتی از مهمترین پیشنهادات مطرح شده در نشست کمیسیون توسعه صادرات بود.

 در ادامه محمدرضا مودودی، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت با بیان این نکته که تعدد تصمیم­‌گیران و عدم وجود متولی مشخص در امر صادرات به توسعه آن آسیب زده است، علت افزایش صادرات در سال 1395 را انباشت کالا در انبارها به دلیل تحریم و گشایش ایجاد شده در پسابرجام عنوان کرد. او کمبود کالا برای صادرات را مهمترین علت افت صادرات در سال جاری دانست.

مودودی ضمن استقبال از حضور مداوم در جلسات کمیسیون توسعه صادرات، خواستار بیان مشکلات بر اساس محور مشخص و ارائه راهکارهای عملیاتی در سلسله جلسات پیش رو شد.

امیری خامکانی، رئیس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در این نشست از عزم فراکسیون برای اصلاح قوانین و مقررات مخل صادرات خبر داد و خواستار دیده‌بانی بخش خصوصی در این حوزه شد.

مصری دیگر عضو فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی مهمترین مشکل صادرات کشور را عدم وجود متولی واحد در حوزه صادرات دانست و پیشنهاد تدوین قانون رفع موانع صادرات را مطرح کرد.

در پایان عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیبون توسعه صادرات اتاق ایران ضمن تشکر از حضور مودودی و نمایندگان عضو فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی، فرصت بوجود آمده را برای کمیسیون جهت بیان مشکلات و ارائه راهکارها مغتنم شمرد و بر لزوم تعامل بیشتر جهت توسعه صادرات کشور تاکید کرد. وی عمل دولت به تعهدات گذشته از جمله مشوق های معوق سال های 89 و 90 را مقدمه اعتماد به سیاست‌های حمایتی دولت در توسعه صادرات دانست.

در همین رابطه