رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بوشهر در نشست با استاندار عنوان کرد

ضرورت حل مشکلات صنایع و معادن استان بوشهر

رئیس اتاق بوشهر می‌گوید: صنایع و معادن استان بوشهر حال‌وروز خوبی ندارند و به دلیل مالیات، بیمه و اقساط بانکی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

24 آبان 1396
کد خبر : 11040
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان بوشهر در نشست مشترک با استاندار، مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر در این نشست گفت: بوشهر ظرفیت‌های بسیاری دارد که در صورت بهره‌برداری صحیح از آن‌ها می‌تواند در میان استان‌های برخوردار قرار گیرد.

محمد عبادی افزود: با توجه به وجود این ظرفیت‌ها انتظار نداریم در استان بوشهر چیزی به نام فقر و بیکاری وجود داشته باشد. باید برنامه‌ریزی مناسبی برای حل مشکلات بخش خصوصی استان بوشهر صورت گیرد. از ابتدای سال جاری تاکنون برگزاری نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان روند مناسبی نداشته، انتظار می‌رود برگزاری مستمر این نشست در  از سر گرفته شود.

عبادی در ارتباط با کانال دسترسی بندر بوشهر گفت: این کانال از سال 86 لایروبی نشده و اکنون عمق آبخور آن از 11.5 به 8 متر رسیده است. مقررشد با افزایش آن به 11.5 متر سابق امکان تردد کشتی‌های تا 35 هزار تن نیز فراهم شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکنون تردد شناورهای زیر 50 هزار تن به‌نوعی از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نیست، انتظار می‌رود با افزایش عمق این کانال به 16.5 متر زمینه تردد شناورهای فراتر از 50 هزار تن در بندر بوشهر فراهم شود.

عبادی افزود: صنایع استان بوشهر نیز حال‌وروز خوبی ندارند و به دلیل مالیات، بیمه و اقساط بانکی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. معادن این استان نیز با توجه به رکود ساخت‌ وسازهای عمرانی با ضرر و زیان روبرو شده‌اند.

رئیس اتاق بوشهر ادامه داد: در بخش صادرات نیز به دلیل نبود پایانه صادرات موادمعدنی و به‌ویژه تأمین شناور مناسب صادرات موادمعدنی فعالان بخش معدنی در استان با مشکل روبرو هستند.

وی یادآور شد: دو مجتمع صنعتی مبارک و پلیمر نیز با سرمایه‌گذاری کلان در استان بوشهر نیازمند رونق مجدد هستند. حداقل انتظاری که از این دو مجتمع می‌رود بازگشت به میزان اشتغال خود پیش از سال 84 است.

عبادی بیان کرد: بخش خصوصی به‌عنوان بازوی دولت محسوب می‌شود که با تعامل مناسب این دو بخش می‌توانیم به شرایط مطلوبی در سطح استان بوشهر دست پیدا کنیم.

وی در ارتباط با راه‌های دسترسی به استان بوشهر گفت: این استان اکنون به هیچ‌کدام از استان‌های هم‌جوار خود فارس و خوزستان راه دسترسی مناسبی ندارد.

استاندار بوشهر نیز در این نشست گفت: برای بررسی مسائل مرتبط با تولید و اشتغال هیچ‌گونه محدودیت زمانی وجود ندارد و در طول شبانه‌روز آماده پذیرش فعالان بخش خصوصی استان هستیم.

عبدالکریم گراوند ادامه داد: پاشنه آشیل کشور اقتصاد است. چنانچه قصد ایجاد رونق اقتصاد داریم چاره‌ای جز رفع موانع فراروی این بخش وجود ندارد.

گراوند بیان کرد: بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه احداث زیرساخت‌های موردنیاز است که اهتمام ویژه‌ای در استانداری بوشهر برای تحقق این امر ایجادشده است. از حیث اعتباری نیز استان با احتساب اعتبارات حوزه نفت در مقایسه با سایر استان‌ها در شرایط مطلوبی قرار دارد که این ظرفیت مناسبی برای ایجاد زیرساخت‌ها است.

وی ادامه داد: پیوند ارتزاق مردم استان با دریا نیز قابل کتمان نیست و چنانچه گره‌ای در این بخش ایجادشده باید از طریق تعامل و همکاری دو سویه بخش خصوصی و دولتی باز شود.

گراوند افزود: کارگروه مشترک استان بوشهر و فارس برای اجرای طرح‌های عمرانی تشکیل می‌شود. با توجه به اینکه طرح‌های مهم بین دو استان‌ وجود دارد، تشکیل این کارگروه می‌تواند نقش بسزایی در طرح‌های مشترک ایفا کند.

وی بیان کرد: طرح‌های نیمه‌تمام اقتصادی استان که توجیه اقتصادی دارند نیز باید احصا شده و باهدف کمک به اقتصاد کشور نسبت به اجرای آن با همکاری تمامی بخش‌ها اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد. دراین‌ ارتباط بخش خصوصی باید برای رونق اقتصادی و حل مشکلات اشتغال همت کند و بخش دولتی نیز در کنار بخش خصوصی خواهد بود.

استاندار بوشهر گفت: راه توسعه اقتصادی تعامل بخش دولتی و خصوصی است. برای تحقق این مهم همه بخش‌ها باید برای بهبود وضعیت اشتغال در استان کمک کنند.

گراوند با تأکید بر اینکه در این مسیر قانون‌گرایی سرلوحه کار ماست و با رعایت قانون مسیر توسعه استان را دنبال می‌کنیم، گفت: در ارتباط با موانع فراروی بخش خصوصی تابع قانون هستیم و چنانچه قانون نیز مشکل دارد باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای حل این مشکل چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی پیشانی کار ماست. بخش دولتی با همکاری بخش خصوصی برای حل مشکلات اقتصادی جدی است و همت بخش خصوصی در کنار تسهیل گری دولت، تلاش برای حل مشکلات اقتصادی است.

استاندار بوشهر با اشاره به تلاش برای اصلاح مسیر اداری در استان تأکید کرد: یکی از موضوع‌های مهم در توسعه بخش‌های مختلف نظم و انضباط کاری است. این دو مقوله باید سرلوحه کار ما باشد. دراین‌ارتباط تکریم ارباب رجوع و نظم و انضباط اداری موردتوجه ویژه قرارگرفته است.

گراوند در ارتباط با طرح فاضلاب بوشهر گفت: اهمیت این طرح کمتر از راه و جاده نیست. بنابراین اجرای آن در بوشهر و شهرهای ساحلی این استان از اولویت‌های مهم خواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه